Pavel Zima (37)

Vzdělání:
Absolvoval Fakultu elektrotechniky ČVUT v Praze.

Kariéra:
V letech 1996 až 1998 vedl síťové oddělení společnosti Mironet.
V roce 1998 nastoupil do firmy Seznam.cz.
V letech 2004 až 2006 byl jejím technickým ředitelem.
V roce 2006 se stal generálním ředitelem a místopředsedou představenstva.
Letos výkonné vedení firmy přenechal Michalu Feixovi.

Soukromí:
Je ženatý a má tři děti. Mezi jeho záliby patří historická auta a fotbal.

Pokud Seznam.cz označíme za dítě Ivo Lukačoviče, pak Pavel Zima byl tím, kdo mu vyrobil dětskou postýlku. "Když jsem do firmy přišel, viděl jsem tam pět polorozpadlých serverů, které jsem musel dát dohromady," vzpomíná Zima na rok 1998 a svůj první pracovní úkol ve společnosti.

Z pozice administrátora se vypracoval na post technického ředitele a před šesti lety usedl do křesla šéfa firmy. Letos výkonné vedení firmy přenechal Michalu Feixovi a osobně se chce více věnovat inovaci jednotlivých seznamáckých produktů.

Seznam se prezentuje jako firma, která byla, je a bude česká. Nemáte plány na expanzi do zahraničí?

My budeme silní tak, jak se dokážeme soustředit na důležité věci. Neříkám, že bychom mezinárodní expanzi neuměli nebo na to neměli technologie, ale zase bychom tím rozmělnili fokus na naše služby tady. Český trh je pro nás nejdůležitější. To znamená, budeme dál česká firma s primárním zaměřením na české uživatele, kterým rozumíme. Expanzi neplánujeme.

Ani vstup do jiného odvětví? Třeba byste mohli vyrábět vlastní hardware.

Plánujeme nějaký hardware, který zpřístupní uživatelům naši internetovou službu. Ale víc naznačovat nebudu, až to bude, tak to bude. Nyní si to necháme ještě pro sebe.

Bude Seznam výhradně internetová firma, nebo uvažujete o tom, že byste vstoupili i do jiných mediálních odvětví?

Můžeme mít i jiné médium, ale pouze v případě, že nás to nějak posune na internetu. To znamená, není naším cílem obsadit všechny média typy jenom pro to, abychom tam byli. Ale pokud nám to bude dávat smysl v symbióze s naším internetovým řešením, tak můžeme mít i další médium.

Vidíte nějakou konkrétní příležitost na trhu?

Zatím na něčem takovém nepracujeme. Ale díky našemu dlouhodobému zájmu o video a filmy si dovedu představit, že se nějak do televize dostaneme. Naším primárním směrem je, že se tam dostaneme z internetu, nikoli tak, že budeme usilovat o licenci na televizní kanál. Ale ani to nevylučuji.

Jakou formou se tam tedy chcete dostat? Čekáte na masivní rozvoj chytrých televizorů, u kterých bude připojení k internetu standardem?

Chytré televize jsou jednou z cest, kterými se chceme ubírat.

Budoucnost? Video a mobily

Budou všechny služby od Seznamu.cz vždy zadarmo?

Jsme médium, takže skoro všechny naše služby by měly fungovat tak, že jsou pro uživatele zadarmo a my na nich prodáváme reklamu. Tím nechci říci, že některé části služeb nemohou být zpoplatněné. Třeba uvažujeme o projektu, který se věnuje filmům. Mělo by jít o rozšíření Streamu.cz, tam pravděpodobně některé filmy budou muset být zpoplatněné, protože se nám jinak nepovede koupit práva.

Uživatelé by pak platili za přehrání jednoho filmu?

Většina obsahu musí být zadarmo, bude zpoplatněný reklamou. Malá část obsahu bude zpoplatněná za přehrání, nebo měsíčním paušálem.

Nabídnete lidem i možnost stáhnout si film jako soubor do počítače?

Všechno záleží na vyjednávání s majiteli práv. Nemůžu předjímat, ale bylo by to ideální, kdyby si lidé mohli stáhnout cokoli a zadarmo. To by byl ideální svět, ale je nemyslitelný pro výrobce filmů.

Týdeník Ekonom - č. 37/2012Kolik je podle vás optimální cena pro českého uživatele, aby si legálně zaplatil přehrání filmu?

Určitě do 20 korun.

Máte představu, kde bude Seznam.cz za pět nebo deset let, nebo je současný trh natolik dynamický, že se to stejně nedá odhadnout?

Směřujeme k tomu, abychom z internetu udělali na českém trhu médium číslo jedna. Teď je to televize, tisk s internetem bojují o druhé místo. Nakonec internet souboj vyhraje, otázka je pouze kdy. Naším cílem je dostat se před televizi. Poté chceme být na českém trhu jedničkou. Proto děláme na videoprojektech, proto se nějak snažíme dostat do televizí, abychom zasáhli lidi na gauči.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 13. ZÁŘÍ, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

 

banner 2

 

Související