Českým odborníkům se v mezinárodních týmech - na rozdíl od specialistů mnoha jiných národností - příliš nedaří prosazovat. Je zřejmé, že sebevědomí do jisté míry ovlivňuje kultura země, ze které pocházíme. Pro Čechy to bohužel znamená převážně to, že působí váhavě, nepřesvědčivě až zaskočeně. I přesto, že máme řadu schopných a vzdělaných manažerů, necháváme se vyšachovat mezinárodní konkurencí - jen kvůli ostychu a slabému tahu na branku.

Za zahraniční konkurencí pokulháváme i ve všeobecném přehledu. Naopak vynikáme například ve schopnosti analýzy. Nedokážeme ale dost dobře zvládnout takzvané strategické ovlivňování a řízení stakeholderů, tedy klíčových lidí. Neumíme naše vědomosti obrátit do pomyslných pěti minut slávy, které rozhodnou. V omezeném čase se nám nedaří zapůsobit a přesvědčit. Nedokonalá forma vystoupení zastíní jeho sebelepší obsah. Přál bych si, abychom si konečně začali uvědomovat vlastní cenu, vnímali se jako hodnotný brand, a dokázali se tak i prodat.

Ovlivňovat ty, kteří rozhodují, je velmi těžké. Situaci Čechů pak znesnadňuje i fakt, že náš vzdělávací systém nedává mnoho možností, jak se na zvládnutí tohoto úkolu připravit. Na školách chybí rétorika, takže nám řečnické umění není vlastní. A kurzy prezentace pomohou jen ojediněle.

Cestou k nápravě je větší sebedůvěra. Kořeny potíží pramenících z toho, že si nevěříme, bychom mohli hledat hluboko v naší historii. Na tento problém přitom narážíme stále - a všude. Česko má například nejméně optimistické spotřebitele v celé Evropě. Lidé se obávají budoucnosti, proto šetří a nenakupují. Podle sociologů to souvisí se společensko-politickou nestabilitou.

Navzdory okolnostem ale doufám, že si čeští manažeři začnou svoji sebedůvěru hýčkat a prosadí se. Zaslouží si to.

Karel Foltýn
personální ředitel Tesco pro ČR, střední Evropu a Turecko

"Čeští odborníci se často jen kvůli ostychu nechají vyšachovat mezinárodní konkurencí."

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-57460100-cesi-se-jeste-nenaucili-vystupovat-presvedcive