Pokud byste vymysleli přilbu se satelitní mísou, létající dvoukolové vozítko segway nebo telefon rozprašující léčebnou látku proti astmatu, nemohli byste si takové vynálezy nechat patentovat. Nikoli pro jejich nepraktičnost, ale protože vás už předběhla konkurence. Kromě těchto bizarních zlepšováků obsahují databáze patentových úřadů samozřejmě také skutečně inovativní přístroje, jejichž hodnota je často nevyčíslitelná.

Naposledy se cenu několika patentů a dalších nástrojů na ochranu duševního vlastnictví pokusil spočítat kalifornský soud, když se v jedné z největších bitev probíhající globální války mezi technologickými firmami přiklonil na stranu amerického Applu a vyměřil jihokorejskému Samsungu pokutu ve výši jedné miliardy a padesáti milionů dolarů (v přepočtu asi 21 miliard korun) za porušení tří softwarových a tří designových patentů. (Více viz Patentovou bitvu prohrál Google a zákazník)

Patentové spory v Česku

Může k tak rozsáhlému sporu dojít také v Česku? V porovnání s rekordní pokutou udělenou za oceánem vypadá český trh s patenty jako miniaturní rybníček. Zájem domácích firem nebo jednotlivců o registrování patentu je spíše sporadický. Za posledních deset let se počet přihlášek uznaných Úřadem průmyslového vlastnictví sice zvýšil třikrát na loňských 5035 patentů, ale pouze zlomek z nich patří domácím přihlašovatelům. "Čeští podnikatelé oblast ochrany duševního vlastnictví tragicky podceňují," říká Karel Čermák mladší z advokátní kanceláře Čermák a spol., která se na tuto oblast práva specializuje.

Zároveň prý pozoruje velké rozdíly v přístupu českých a zahraničních klientů. "Zatímco zahraniční společnosti mají specializovaná oddělení a politiku na správu svých duševních práv, u českých firem jsou většinou vedeny společně se zcela nesourodým PR nebo marketingem," dodává advokát.

Týdeník Ekonom - č. 35/2012Najdou se však i výjimky. Například firma Linet vyrábějící zdravotnická lůžka investuje do správy svého patentového "bohatství" miliony korun ročně. Díky tomu se jim již podařilo zabránit prodeji tří typů lůžek, které kopírovaly vzhled jejich produktu. "Sporů není zatím tolik, aktuálně vedeme jeden ve Španělsku a druhý v Česku, ale v souvislosti s naší další expanzí v posledních letech očekáváme nárůst konfliktů," předpokládá manažer pro inovace společnosti Michal Jordán.


VÍCE SE DOČTETE V NOVÉM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 30. SRPNA, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související