Léto je skoro pryč, a s ním i dovolené. V průběhu toho období jsem sledoval, jak svoji nepřítomnost v práci prožívají a mediálně glosují manažeři jiných společností. Naprostá většina z nich není schopna přerušit kontakty s firmou, odvážnější se omezují na sledování e-mailů a následné vydávání instrukcí a pokynů. Potřebují mít jistotu, že je vše pod kontrolou.

Stres pro ně nekončí odjezdem na dovolenou, naopak, vypadá to, že správný manažer si potřebuje udržet permanentní hladinu vyplavovaného kortizolu: neustálou informovanost o dění ve firmě doplňuje frustrace z fyzické absence a nemožnost osobně zasáhnout do běhu věcí. Stres se úlevně odplaví až návratem do firmy. Sám o tom vím své, obdobím nepostradatelného manažera jsem si prošel. Naštěstí pro mě (i můj tým) jsem brzy zjistil, že tudy cesta nevede.

Přiznejme si, že nejsme a nesmíme být nepostradatelní. To, že se bez nás byznys neobejde, je manažerské selhání. Pokud to bez nás firma nezvládne ani týden nebo dva, znamená to, že kolem sebe máme špatně sestavený, nesamostatný tým. Kolem nás jsou však velmi často kvalifikovaní a zkušení kolegové, kteří vědí, co a proč dělají. Přece jsme si je pro jejich schopnosti sami vybrali.

Byznys ani svět se nezboří, pokud se na dva týdny odmlčíme. Dovolené přitom mohou fungovat jako nástroj řízení rizik ve firmě. Je to ideální příležitost pro test vnitřních procesů včetně vzájemné zastupitelnosti na klíčových pozicích. Dovolená je taky příležitostí, jak zlepšit spolupráci mezi "pozůstalými pracujícími". Přispívá k nácviku zvládání (ne)standardních situací a k posilování samostatnosti členů týmu.

Správně načasovaná a řízená nepřítomnost manažera je proto v zájmu podniku. Dokáže posílit loajalitu zaměstnanců k firmě a podpořit jejich osobnostní růst jako máloco. A nenahradí ji ani sebelepší teambuilding.

Milan Prokopius
řídící partner poradenské společnosti Mazars pro Českou republiku

"To, že se bez někoho firma týden či dva neobejde, je manažerské selhání."

Související