Zatímco v Číně či v Rusku může být Škoda spokojená, v Indii se jí příliš dobře nevede. Zaměstnanci jejího závodu v Aurangabádu vyjadřují již několik měsíců obavy, že jejich továrnu čeká zavření, a opakovaně žádali o pomoc i české škodovácké odbory. O možném uzavření indické továrny se v posledních měsících neoficiálně mluvilo rovněž v samotné mladoboleslavské automobilce, protože vozům s okřídleným šípem se zatím v Indii nedaří dostatečně prosadit proti konkurenci.
Loni měla Škoda na indickém trhu podíl 1,3 procenta, v letošním prvním pololetí 1,5 procenta. Za tento růst ovšem vděčí zahájení prodeje sedanu Škoda Rapid, který ve srovnatelném loňském období v nabídce ještě nebyl. Rapid je v současnosti jedinou skutečně úspěšnou škodovkou v Indii, jenže se vyrábí jinde, v koncernovém závodu VW Pune.
Situaci v minulých dnech přímo v Aurangabádu uklidňovali předseda představenstva Winfried Vahland s odborářským předákem Jaroslavem Povšíkem. Podle něho tam Škoda stojí na rozcestí. Pokud se situace nezlepší, uzavření závodu by mohlo být reálné. "Pan Vahland ale jasně řekl, že chce být u vítězné varianty, což deklaroval na shromáždění 1200 zaměstnanců," uvedl po návratu Jaroslav Povšík v časopisu Škodovácký odborář.
Tiskové oddělení automobilky zvěsti o hrozícím uzavření továrny Aurangabád odmítá komentovat. Z Indie však došly zprávy, že vedení továrny dostalo za úkol přepočítat veškeré náklady. Zároveň prý dojde i k některým personálním změnám. Zastoupení značky má navíc výrazně změnit filozofii dealerské sítě, aby se škodovek začalo prodávat více.
Z rikši do aut
Škoda je v Indii aktivní od roku 2001. Škodovky se nyní v Indii montují ve dvou závodech. Starší závod v Aurangabádu řídí Škoda, zatímco závod v Pune spravuje Volkswagen. V Aurangabádu se montují vozy Škoda Yeti, Laura (což je indická varianta Octavie) a Superb, a k tomu VW Jetta, VW Passat a tři modely značky Audi. Závod Pune, který byl otevřen v roce 2009, vyrábí vozy VW Polo, VW Vento, Škoda Fabia a od loňského října také Škoda Rapid.
"Veškerá indická produkce škodovek je určena jen pro tamní trh, do jiných zemí se tato auta nedodávají," říká Jakub Šulc z tiskového oddělení automobilky. V prvním pololetí Škoda prodala v Indii asi 20 500 osobních aut.
Problém pro Škodu představuje socioekonomický vývoj indického subkontinentu. Když se automobilka rozhodla jít do Indie a do Číny, spoléhala na predikce, že oba tyto státy poměrně rychle zbohatnou. V případě Číny to vyšlo. Indie sice také bohatne, ale růst blahobytu je rozložen velmi nerovnoměrně. Luxusní sesterské značce Audi se v Indii daří dobře, tamním boháčům velice úspěšně prodává své nejdražší modely. Jenže Škoda spoléhala spíše na lidi, kteří postupně přesedají z rikši do aut. Těch je zatím méně, než doufala, přičemž pozice asijských konkurentů je silnější, než čekala.
Podle Vahlanda však Indie stejně patří mezi trhy s největším potenciálem, což by se mělo projevit do konce tohoto desetiletí. Indický trh byl proto vůbec prvním, na němž se objevila nová limuzína Škoda Rapid, jejíž výroba se v Česku teprve rozbíhá.
VIDEO: První jízda novou Škodou Rapid
Petr Korbel