Zatímco v Číně či v Rusku může být Škoda spokojená, v Indii se jí příliš dobře nevede. Zaměstnanci jejího závodu v Aurangabádu vyjadřují již několik měsíců obavy, že jejich továrnu čeká zavření, a opakovaně žádali o pomoc i české škodovácké odbory. O možném uzavření indické továrny se v posledních měsících neoficiálně mluvilo rovněž v samotné mladoboleslavské automobilce, protože vozům s okřídleným šípem se zatím v Indii nedaří dostatečně prosadit proti konkurenci.

Loni měla Škoda na indickém trhu podíl 1,3 procenta, v letošním prvním pololetí 1,5 procenta. Za tento růst ovšem vděčí zahájení prodeje sedanu Škoda Rapid, který ve srovnatelném loňském období v nabídce ještě nebyl. Rapid je v současnosti jedinou skutečně úspěšnou škodovkou v Indii, jenže se vyrábí jinde, v koncernovém závodu VW Pune.

Situaci v minulých dnech přímo v Aurangabádu uklidňovali předseda představenstva Winfried Vahland s odborářským předákem Jaroslavem Povšíkem. Podle něho tam Škoda stojí na rozcestí. Pokud se situace nezlepší, uzavření závodu by mohlo být reálné. "Pan Vahland ale jasně řekl, že chce být u vítězné varianty, což deklaroval na shromáždění 1200 zaměstnanců," uvedl po návratu Jaroslav Povšík v časopisu Škodovácký odborář.

Tiskové oddělení automobilky zvěsti o hrozícím uzavření továrny Aurangabád odmítá komentovat. Z Indie však došly zprávy, že vedení továrny dostalo za úkol přepočítat veškeré náklady. Zároveň prý dojde i k některým personálním změnám. Zastoupení značky má navíc výrazně změnit filozofii dealerské sítě, aby se škodovek začalo prodávat více.

Z rikši do aut

Škoda je v Indii aktivní od roku 2001. Škodovky se nyní v Indii montují ve dvou závodech. Starší závod v Aurangabádu řídí Škoda, zatímco závod v Pune spravuje Volkswagen. V Aurangabádu se montují vozy Škoda Yeti, Laura (což je indická varianta Octavie) a Superb, a k tomu VW Jetta, VW Passat a tři modely značky Audi. Závod Pune, který byl otevřen v roce 2009, vyrábí vozy VW Polo, VW Vento, Škoda Fabia a od loňského října také Škoda Rapid.

"Veškerá indická produkce škodovek je určena jen pro tamní trh, do jiných zemí se tato auta nedodávají," říká Jakub Šulc z tiskového oddělení automobilky. V prvním pololetí Škoda prodala v Indii asi 20 500 osobních aut.

Problém pro Škodu představuje socioekonomický vývoj indického subkontinentu. Když se automobilka rozhodla jít do Indie a do Číny, spoléhala na predikce, že oba tyto státy poměrně rychle zbohatnou. V případě Číny to vyšlo. Indie sice také bohatne, ale růst blahobytu je rozložen velmi nerovnoměrně. Luxusní sesterské značce Audi se v Indii daří dobře, tamním boháčům velice úspěšně prodává své nejdražší modely. Jenže Škoda spoléhala spíše na lidi, kteří postupně přesedají z rikši do aut. Těch je zatím méně, než doufala, přičemž pozice asijských konkurentů je silnější, než čekala.

Podle Vahlanda však Indie stejně patří mezi trhy s největším potenciálem, což by se mělo projevit do konce tohoto desetiletí. Indický trh byl proto vůbec prvním, na němž se objevila nová limuzína Škoda Rapid, jejíž výroba se v Česku teprve rozbíhá.


VIDEO: První jízda novou Škodou Rapid

Petr Korbel

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-57222650-skode-se-v-indii-prilis-nedari