Good morning, ladies and gentlemen, zahajuje muž poradu své firmy. Stejně jako ostatní mluví anglicky, přestože mateřskou řečí všech přítomných je čeština a za okny je vidět Praha. Nejde o fikci, jak bude fungovat český byznys, až dojde k politickému a jazykovému sjednocení Evropské unie. Taková byla realita některých porad v akciové společnosti Bonton v době, kdy jejímu představenstvu velel někdejší majoritní vlastník, podnikatel a hudebník Martin Kratochvíl.
„Pořádání porad v ‚nemateřském‘ jazyce je můj recept, jak na jednání udržet stručnost a věcnost,“ vysvětluje pro týdeník Ekonom. „Porady pak nebyly rozvleklé, lidé mluvili k věci, zbytečně si nestěžovali. Emoce šly stranou, a navíc si zaměstnanci pilovali cizí jazyk,“ popisuje Kratochvíl výhody.
Čeští topmanažeři dobře vědí, že vést efektivní poradu je umění. Přestože know-how na to, aby schůze nebyly zoufalou nudou, nýbrž příležitostí posunout firmu k lepším výsledkům, má každý byznysmen odlišné, ve dvou věcech se podle zjištění týdeníku Ekonom shodují.
Za prvé, že při poradách musí vládnout maximální disciplína a pozornost. A za druhé, že žádné videokonference nebo e-maily nikdy nemohou nahradit osobní kontakt a debatu z očí do očí při klasické poradě.
Jak efektivně a účelně vést porady ve firmách? Čeho se vyvarovat a co naopak upřednostnit?
Ptali jste se Petra Skondrojanise z firmy LMC provozující portály Jobs.cz a Prace.cz. Na dotazy čtenářů serveru Ekonom.cz odpovídal v úterý 28. srpna od 11.00 do 12.00.