Na vojenském letišti v Čáslavi vládl poslední červencové pondělí nezvyklý ruch. Dělníci zde z kamionu vykládali osmitunový letoun L-159, který do Česka dorazil ze španělské Sevilly. Tam bezprizorně stál dva roky.
Šlo o jeden z pěti strojů, které armáda dříve vyměnila za dopravní letadla Casa (a doplatila 3,6 miliardy korun). Díky tomuto obchodu se měly bitevníky z produkce Aera Vodochody poprvé dostat na zahraniční trhy - podle smlouvy je mělo využívat španělské letectvo. Španělé však o letouny ve skutečnosti nestáli.
Letité snahy o udání čtyř desítek letounů, které armáda v roce 2004 vyřadila jako nadbytečně, se tak vrátily na začátek. Proč se obchody nedaří?
1l Povinné americké razítko
Letadlo L-159 je prošpikováno americkými technologiemi coby pozůstatek z 90. let, kdy Aero Vodochody spoluvlastnil Boeing. Kvůli tomu musí každý vývoz schválit vláda USA. A na tom se již pár obchodů zaseklo. Příklad? Původní plán barteru s letadly Casa počítal s tím, že by směněné letouny L-159 putovaly do Bolívie. Obchodu však podle neoficiálních informací kladla překážky administrativa USA, která nechtěla, aby se její technologie dostaly k levicovému režimu, s nímž má napjaté vztahy.
2l Slabá politická autorita
Při zbrojních nákupech rozhoduje také politika: velké zbrojovky se opírají o záštitu svých vlád, které je prosazují u zákazníků. V tomto směru však význam českého lobbingu zaostává za podporou, která se dostává britským či korejským zbrojovkám, jež vyrábějí konkurenční stroje. Například v roce 2003 měly letouny L-159 slibné šance v zakázce pro indickou armádu. Nakonec však převážil vliv bývalého "koloniálního pána" a Indové koupili britské stroje Hawk. Naposledy pak Češi narazili na své limity při snaze uplatnit bitevníky v Iráku, kde mají velké zájmy USA.
3l Nevhodný koncept letadel
Letoun L-159 konstruktéři vyvinuli jako jednomístný stroj na boj proti pozemním cílům - tento koncept však dnes moc "neletí". "Země, jež potřebují letadla například pro boj proti povstalcům, si raději koupí levnější turbovrtulový stroj než proudový L-159," říká letecký publicista Tomáš Soušek. Větší uplatnění by letoun našel jako dvojmístný cvičný stroj - na tuto verzi by se však nabízené bitevníky musely nejdříve přestavět.
4l Zajištění servisu
Při výběru letadel zákazníka zajímá také to, jak výrobce zařídí servis a přísun náhradních dílů. A právě propracovaná strategie, jak tyto věci u českých L-159 zajistit, podle zdrojů Ekonomu chybí. Například zprostředkovatel obchodu s letadly Casa, firma Omnipol, si stěžoval, že bitevníky nemají ani příslušnou dokumentaci v anglickém jazyce.
5l Podivné reference
Šance letadel uspět u zákazníků v mnohém závisí na jejich reputaci. A tu výrazně podkopávají výroky oficiálních míst. Například když v roce 2001 ministr obrany Jaroslav Tvrdík po havárii jednoho stoje prohlásil, že bitevník je nebezpečnější pro jeho vlastní uživatele než pro nepřítele.
Bitevník L-159

Český ležák. Prozatím jediným, kdo pro letouny L-159 našel uplatnění, je česká armáda. Ta původně získala 72 kusů, které vyšly na více než 50 miliard, část z nich však posléze vyřadila jako přebytečné.
Vladimír Šnídl, Foto: Lukáš Bíba
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Vladimír Šnídl



