Na vojenském letišti v Čáslavi vládl poslední červencové pondělí nezvyklý ruch. Dělníci zde z kamionu vykládali osmitunový letoun L-159, který do Česka dorazil ze španělské Sevilly. Tam bezprizorně stál dva roky.

Šlo o jeden z pěti strojů, které armáda dříve vyměnila za dopravní letadla Casa (a doplatila 3,6 miliardy korun). Díky tomuto obchodu se měly bitevníky z produkce Aera Vodochody poprvé dostat na zahraniční trhy - podle smlouvy je mělo využívat španělské letectvo. Španělé však o letouny ve skutečnosti nestáli.

Letité snahy o udání čtyř desítek letounů, které armáda v roce 2004 vyřadila jako nadbytečně, se tak vrátily na začátek. Proč se obchody nedaří?

1l Povinné americké razítko

Letadlo L-159 je prošpikováno americkými technologiemi coby pozůstatek z 90. let, kdy Aero Vodochody spoluvlastnil Boeing. Kvůli tomu musí každý vývoz schválit vláda USA. A na tom se již pár obchodů zaseklo. Příklad? Původní plán barteru s letadly Casa počítal s tím, že by směněné letouny L-159 putovaly do Bolívie. Obchodu však podle neoficiálních informací kladla překážky administrativa USA, která nechtěla, aby se její technologie dostaly k levicovému režimu, s nímž má napjaté vztahy.

2l Slabá politická autorita

Při zbrojních nákupech rozhoduje také politika: velké zbrojovky se opírají o záštitu svých vlád, které je prosazují u zákazníků. V tomto směru však význam českého lobbingu zaostává za podporou, která se dostává britským či korejským zbrojovkám, jež vyrábějí konkurenční stroje. Například v roce 2003 měly letouny L-159 slibné šance v zakázce pro indickou armádu. Nakonec však převážil vliv bývalého "koloniálního pána" a Indové koupili britské stroje Hawk. Naposledy pak Češi narazili na své limity při snaze uplatnit bitevníky v Iráku, kde mají velké zájmy USA.

3l Nevhodný koncept letadel

Letoun L-159 konstruktéři vyvinuli jako jednomístný stroj na boj proti pozemním cílům - tento koncept však dnes moc "neletí". "Země, jež potřebují letadla například pro boj proti povstalcům, si raději koupí levnější turbovrtulový stroj než proudový L-159," říká letecký publicista Tomáš Soušek. Větší uplatnění by letoun našel jako dvojmístný cvičný stroj - na tuto verzi by se však nabízené bitevníky musely nejdříve přestavět.

4l Zajištění servisu

Při výběru letadel zákazníka zajímá také to, jak výrobce zařídí servis a přísun náhradních dílů. A právě propracovaná strategie, jak tyto věci u českých L-159 zajistit, podle zdrojů Ekonomu chybí. Například zprostředkovatel obchodu s letadly Casa, firma Omnipol, si stěžoval, že bitevníky nemají ani příslušnou dokumentaci v anglickém jazyce.

5l Podivné reference

Šance letadel uspět u zákazníků v mnohém závisí na jejich reputaci. A tu výrazně podkopávají výroky oficiálních míst. Například když v roce 2001 ministr obrany Jaroslav Tvrdík po havárii jednoho stoje prohlásil, že bitevník je nebezpečnější pro jeho vlastní uživatele než pro nepřítele.


 

Český ležák. Prozatím jediným, kdo pro letouny L-159 našel uplatnění, je česká armáda. Ta původně získala 72 kusů, které vyšly na více než 50 miliard, část z nich však posléze vyřadila jako přebytečné.

Vladimír Šnídl, Foto: Lukáš Bíba

Související