Jan Martinovič (31)

 - Absolvent doktorského studia na Fakultě elektrotechniky a informatiky Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava.
- Pracuje jako odborný asistent na Katedře informatiky Fakulty elektrotechniky a informatiky, kterou vystudoval.
- Programování je zároveň jeho největším koníčkem, k dalším koníčkům patří cestování, dobré jídlo a fantasy literatura.

NÁPAD ROKU 2012

 Ekonom přináší seriál o projektech finalistů soutěže Nápad roku 2012. Mediálním partnerem soutěže je týdeník Ekonom.

Porota soutěže Vodafone Nápad roku 2012 ocenila jako šestý nejlepší podnikatelský nápad, který využívá herní schopnosti tabletů ke vzdělávání zdravotně postižených dětí. Projekt EduKin přitom začal původně vznikat pro úplně jinou soutěž.

Tým studentů a pedagogů ostravské Vysoké školy báňské hledal využití pro tablet a Kinect, herní ovladač reagující na pohyb, s nímž by se mohli přihlásit do studentské soutěže organizované společností Microsoft. Kategorie, kterou si v rámci této soutěže vybrali, nese název "Zpřístupnění základního vzdělání pro všechny děti". Jejich software nakonec získal třetí místo v českém kole. A o co vlastně jde? EduKin je založený na propojení reálných pohybů s virtuálním světem. "Jsou to virtuání hry určené především pro handicapované děti," dodává vedoucí týmu vývojářů Jan Martinovič.

Skupina šesti mladých lidí z Vysoké školy báňské v rámci projektu EduKin aktuálně vytváří aplikaci s pracovním názvem Malování s tabletem. "Dětem umožňuje procvičovat jemnou motoriku obtahováním předpřipravených šablon, za což jsou následně odměňovány - samozřejmě jen v rámci hry. Šablony lze vytvářet jednoduše pomocí tabletu," přibližuje Martinovič.

Další aplikací EduKinu je pak například Malování s Kinectem. To se od tabletové verze liší vlastně jen tím, že děti nemusejí malovat prsty po displeji, ale požadované obrysy tvoří pomocí pohybu ruky "ve vzduchu" před Kinectem, který jejich pohyby snímá a zobrazuje je na monitoru. Ve fázi vývoje je i aplikace Šipky, která má sloužit k procvičování hrubé motoriky. "Postižené dítě se snaží pohybem ruky a gesty připomínajícími hod šipky trefit barevný terč. Tím si procvičuje zejména svalstvo horní poloviny těla. Za úspěšný zásah je dítě odměněno obrázkem na displeji," popisuje princip fungování Šipek Jan Martinovič. Tyto tři aplikace jsou přitom jen malou ukázkou z řady rehabilitačních her, které chce v budoucnosti tým vývojářů z ostravské Technické univerzity vytvořit.

A jak se tyto virtuální hry líbí dětem, kterým jsou určeny? EduKin testovaly mimo jiné dvě desetileté nechodící děti Terezka a Jiřík. "Děti na virtuální hry slyší. Úkoly je bavily a snažily se udělat co nejméně chyb," vzpomíná Markéta Langerová, jejich pěstounka a předsedkyně občanského sdružení Nová rodina zaměřeného na pomoc zdravotně znevýhodněným dětem. EduKin má podle ní své výhody i ve srovnání s běžnějšími nástroji, jako jsou pastelky nebo klasické šipky. "Některé děti mají problém s držením šipky, tužky či pastelky, proto je dobrý nápad používat místo nich prstíky. Na papíru navíc děti obvykle neumějí vygumovat špatné tahy," vysvětluje Markéta Langerová.

S Janem Martinovičem (v popředí) pracují na virtuálních hrách určených zdravotně postiženým dětem tři vývojáři z ostravské Vysoké školy báňské: Adam Kašpar, David Martiník a Vojtěch Bojko
(na snímku zleva).

Autor: Petra Sýkorová, Foto: Jan Rasch

Související