Podnikání je stejné jako manželství. Není to jednostranný závazek, ale oboustranný, a platí také ve vztahu zaměstnavatel-zaměstnanec. Když jeden z manželů nasadí tomu druhému parohy, často to končí rozvodem. Pokud budou pracovníci nasazovat parohy zaměstnavateli, který se k nim i k zákazníkům bude chovat s pohrdáním a jen jako ke zdrojům zisku, skončí to stejně jako nevěra v manželství.

Manželé si slibují lásku, úctu a věrnost, vzájemně si tedy potvrzují jakýsi etický kodex, který chtějí dodržovat. V těchto třech hodnotách je obsažen základ úspěchu manželství i podnikání. Láska k tomu, co dělám, se odráží v mém přístupu k práci. Jsem ochoten některé věci překousnout, ale také obětovat pro dobro firmy a motivovat sebe i druhé. Mám úctu ke svým kolegům. Dodržuji zákony a normy v zemích, kde firma podniká. A jsem loajální.

Noční můrou podnikatelů a majitelů společností je představa, že se jejich špičkoví pracovníci nechají přetáhnout konkurencí nebo že jejich zaměstnanci předají interní informace a výrobní postupy někomu zvenku. A zaměstnanci mají těžké spaní z toho, aby firma, pro kterou pracují, kvůli pozdnímu placení faktur, špatné dodávce zboží či nevalné pověsti neskončila. Tím by přišli o práci. Zaměstnavatel i zaměstnanci jsou na jedné lodi. Image firmy vytvářejí společně.

Doba gentlemanského podání rukou a časy, kdy slib byl otázkou cti, jsou pryč. Proto dnes musíme hledat jiné nástroje, jak udržet vztahy pohromadě. Domnívám se, že se dnes pravidla chování vyplácí sepsat na papír. Vzniká tak etický kodex. Je-li tento nástroj vytvořený speciálně pro firmu a vznikl-li opravdu v jejím středu, dokáže výrazně zlepšit její atmosféru. Pocítí to i zákazníci. Stejně jako okolí pozná fungující manželství.

Petr Janda
jednatel IT společnosti SkyVera

"Etický kodex není zbytečný. Zlepšuje atmosféru ve firmě."

Související