Britští dokumentaristé plánovali k letošnímu sedmdesátiletému výročí vyhlazení Lidic natočit snímek o Siru Barnettu Strossovi, poslanci britského parlamentu, který velkou část svého života věnoval obnově této české vesnice. Filmařům ovšem chyběly peníze. Z veřejných zdrojů jde na kulturní projekty čím dál méně financí a klasický bankovní úvěr je pro umělce téměř utopií. Řešením byl crowdfunding - doslova financování davem.

Tato nová investiční strategie staví na myšlence získat prostředky na realizaci projektu díky malým částkám od velkého počtu lidí. "Popularita crowdfundingu roste, a to nejen kvůli obecnému nedostatku financí, ale také díky internetu a sociálním sítím, které pomáhají organizacím i jednotlivcům oslovit rychleji a mnohem více lidí než kdy předtím," hodnotí Anne Strachanová, nezávislá konzultantka ze společnosti CrowdfundUK. Britští filmaři na portálu crowdfunder.co.uk žádali o podporu ve výši 1500 liber. Ve finále vybrali letos v květnu dokonce více - 1645 liber od 22 dárců.

Systém funguje tak, že po zveřejnění projektu začne běžet lhůta na vybrání cílové částky. Platba je uskutečněna zpravidla skrze službu PayPal. Na první pohled by se mohlo zdát, že crowdfunding představuje určitou formu on-linové charity, ale není tomu tak. Ve většině případů, v závislosti na částce, obdrží "investor" za své peníze nějakou protihodnotu. Například v případě dokumentu o Lidicích má za podporu ve výši 10 liber dostat kopii hotového snímku a jeho jméno má být uveřejněno v závěrečných titulcích. Za příspěvek ve výši 20 liber bude navíc pozván na oslavu zorganizovanou u příležitosti premiéry. Kdo na realizaci filmu věnoval 50 liber, má k tomu všemu získat nově vysazený růžový keř v pietní zahradě v Lidicích a jeho jméno má být uvedeno mezi dárci návštěvního centra.

Nutno ovšem dodat, že zřizovatel crowdfundingové platformy nenese za slíbené odměny žádnou zodpovědnost. Vše je zcela v režii předkladatele projektu.

Umělcům je hej!

Byla to právě oblast kreativních umění - produkce a vydání alb, tvorba amatérských filmů, počítačových her -, kde se s financováním formou crowdfundingu úspěšně začalo. Za úplně první platformu tohoto druhu je považován sellaband.com, který se orientuje čistě na oblast hudby. Od svého vzniku v létě 2006 podpořil přes 80 nezávislých hudebníků a pomohl nashromáždit přes čtyři miliony amerických dolarů.

Projekty, které dnes usilují o peníze právě touto cestou, jsou nejrůznějšího charakteru, kreativní umění ovšem stále vede. Podle statistik zveřejněných na portálu crowdsourcing.org spadá celosvětově do této kategorie 49 procent crowdfundingových portálů - zcela nejúspěšnější je pak oblast filmové produkce a počítačových her. Koneckonců desetina filmů uvedených letos na festivalech Sundance a Cannes byla financována právě crowdfundingem.

Tento způsob financování se také osvědčil v oblasti designu a vývoje nových produktů, většinou spojených s novými technologiemi a aplikacemi pro iPhony a výrobky Apple.

INFOGRAFIKA: Fungování crowdfundingu



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VÍCE SE O TÉMATU DOČTETE V POSLEDNÍM VYDÁNÍ TÝDENÍKU EKONOM, KTERÝ VYŠEL VE ČTVRTEK 12. ČERVENCE, NEBO POD ODKAZEM NÍŽE:

banner 2

Související