Vzdělání:
Vystudoval Obchodní fakultu Vysoké školy ekonomické v Bratislavě a titul JUDr. má z Právnické fakulty Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně. Získal také výuční list automechanika.
Kariéra
Od roku 1969 pracoval na brigádách v Automobilových závodech Mladá Boleslav a v prodejně Škoda ve Zlíně. V roce 1978 nastoupil jako technik prodeje do značkové prodejny Škoda.
V letech 1983 až 1984 pracoval jako automechanik v servisu Škoda Great Britain.
Od roku 1988 byl ředitelem Autocentra Gottwaldov. V rodinné firmě Samohýl Motor Zlín působí od roku 1991, postupně přebral její řízení.
Soukromí:
Je ženatý, má dospělého syna a třináctiletou dceru.
- Jeden z největších prodejců automobilů v České republice, sídlo má ve Zlíně.
- V roce 1970 otevřel Alois Samohýl značkovou prodejnu vozů Škoda v tehdejším Gottwaldově a zhruba o 20 let později si ji koupil. Položil tak základy dnešního holdingu.
- Skupina prodává například automobily Škoda, VW, Audi, Mercedes, Honda, Chevrolet a Hyundai.
- Do holdingu patří rovněž firma, která se zabývá profesionální renovací historických vozidel.
- Majoritním vlastníkem je Ladislav Samohýl.
- Roční obrat společností činí asi 1,5 miliardy korun.
- Zaměstnává 350 lidí.
Lásku k automobilům zdědil Ladislav Samohýl po otci Aloisovi, legendárním prodejci škodovek ze Zlína. Ten pracoval v někdejší Mototechně od jejího založení. Její zkostnatělý přístup k zákazníkům se mu ovšem nelíbil a chtěl se alespoň v rámci tehdejších možností osamostatnit. Dohodl se proto přímo s mladoboleslavskou automobilkou a v roce 1970 se mu v tehdejším Gottwaldově, dnešním Zlíně, podařilo otevřít značkovou prodejnu Škody.
Po Mladé Boleslavi byla tato prodejna teprve druhou v republice, veškerý ostatní prodej škodovek společně třeba s trabanty zajišťovala Mototechna. V gottwaldovské provozovně ožil "baťovský" podnikatelský duch. Nabízela lepší služby a byla lépe zásobena, takže do ní jezdili lidé až třeba z Karlových Varů. Mycí box postavilo zemědělské družstvo Slušovice. Prodejna vydělávala desítky milionů korun ročně. Od roku 1970 do roku 1989 prodala 175 tisíc aut.
Talent po otci
Když v 90. letech Volkswagen vstupoval do Škody, prodejna a servis ve Zlíně se dostaly na prodej. Koupil je právě zakladatel a dlouholetý šéf Alois Samohýl, kterého přitom v roce 1988 poslali do důchodu. Začátky podnikání však nebyly jednoduché. Samohýla nejvíce ničil původní požadavek, aby on, který celý život propagoval právě škodovky, nabízel jen vozy značky Volkswagen. Ale prosadil si svou, takže nakonec mohl v autosalonu vystavit automobily hned tří značek: VW, Škoda a Seat.
V novém soukromém podniku směl Alois Samohýl stoprocentně naplnit své krédo, že "prodej není výdej". Firma však musela také překonat vážnou krizi, do které se dostala, když pronikla do Polska a tamní partner zdržoval platby. Uniknout bankrotu se podařilo jen díky tomu, že Samohýl prodal několik vozů ze své soukromé sbírky veteránů. Poláci nakonec zaplatili a firma se vzchopila. Počet nabízených značek rostl a Alois Samohýl začal postupně předávat řízení společnosti synu Ladislavovi, který v ní získal majoritu. Do posledních měsíců svého života se však zakladatel firmy staral o prodej škodovek. Alois Samohýl zemřel loni ve věku 82 let.
"Pane inženýre, zameťte!"
Dnešní Samohýl Motor Holding patří k největším dealerům v Česku. Nabízí vozy Škoda, VW, Audi, Mercedes-Benz, Jeep, Honda, Chevrolet, Mitsubishi a Hyundai. Součástí je také Servisní pojišťovna. Ročně holding prodává asi 2500 nových vozidel. Navíc vyrábí také repliky legendárních závodních vozů Bugatti 35. "Naší vizí je udržení stability a zlepšení kvality všech činností," říká Ladislav Samohýl. Akcionáři jsou i Jana Samohýlová, jež se stará o Servisní pojišťovnu, a syn Martin. O nástupci na nejvyšším místě už je rozhodnuto. Stane se jím šestadvacetiletý Martin Samohýl. "Do světa aut se narodil, stále byl u toho a v posledních letech řídil jednu z našich poboček, a to firmu Honda - Autogarant Praha," vysvětluje podnikatel.
Vnuk zakladatele se tak vydal na podobnou cestu jako jeho otec, který už od středoškolských let žil prodejnou škodovek. Tehdy ale byla jiná doba: když prodejna v tehdejším Gottwaldově vznikla, vozy nejprve stály na louce, a než vyrostl plot, drželi Ladislav a jeho bratr Petr u aut noční hlídky.
"Do prodejny se ročně muselo přivézt až 10 tisíc automobilů," vzpomíná na své začátky Ladislav Samohýl. Na nádraží se jich někdy sešlo i několik set najednou. Bylo je nutné zkontrolovat, převzít, vyřídit papíry - při tom všem pomáhal.
Velkou školou byl pro něho pobyt v Británii, jež pro škodovky představovala největší západní trh. Ladislav Samohýl si chtěl zkusit práci v tamním servisu, jenže k tomu potřeboval doklad, že je vyučený. Což nebyl. Měl vysokou školu ekonomickou a bohaté zkušenosti s opravami starých aut, ale to by nestačilo. Tehdejší předpis naštěstí umožňoval absolventům středních škol získat učňovské zkoušky po půlroční praxi. Nastoupil proto do dílny v Mladé Boleslavi. Tam si ho nejprve dobírali řečmi typu: "Pane inženýre, zameťte, pane inženýre, popadněte hadr." Ale zvládl to, na manuální práci byl zvyklý.
Do Anglie se nakonec dostal, ale předtím ještě studoval práva. Prodejna, kterou otec řídil, totiž začala nabízet rovněž ojetá vozidla, a tak přibylo reklamací. Ukazovalo se, že při prodeji aut už nestačí jen ekonomické a technické znalosti, a Ladislav Samohýl chtěl získat další potřebnou kvalifikaci.
Do Británie odcestoval v roce 1983. "Tam jsem poznal, co za kapitalismu znamená odborová organizace," vzpomíná. Odborářský šéf se skutečně dral za práva pracovníků. Takže třeba kontroloval teploměr, a dokud nebyla dílna vyhřátá na předepsanou teplotu, Britové nesáhli na práci. České kolegy pak brali trochu jako narušitele. Škodovky se nicméně prodávaly dobře, byly levné a v polovině 80. let už i docela kvalitní. V Británii se sice o nich vyprávěla spousta vtipů, ale když napadl sníh, dostala se značka do novin: česká auta jela, ostatní stála.
Po otci zdědil Ladislav i jeho největší vášeň - sbírání historických vozidel. Dnes je v rodinné sbírce přes 160 exponátů. Sbírku hodlá rodina zpřístupnit veřejnosti v muzeu.
Podnikatel i sběratel. Ladislav Samohýl v čele svého holdingu nejen prodává nové vozy, ale také restauruje a sbírá veterány. Foto: Jan Rasch
Více se o tématu rodinný firem dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom (LETNÍ DVOJČÍSLO), který vyšel ve čtvrtek 28. června, nebo pod odkazem níže, kde najdete i profily dalších českých podniků: