Je večer, krátce po sedmé. Pražská prodejní galerie aukčního domu Dorotheum touto dobou obvykle zavírá. Dnes do ní ale nepřestávají přicházet další a další návštěvníci, kteří byli pozvaní na komentovanou prohlídku předaukční výstavy umění a starožitností.

Vedle stálých klientů Dorothea jsou mezi nimi i privátní klienti UniCredit Bank, tedy ti, pro něž banka spravuje částku přesahující hranici 10 milionů korun. „Na různé akce tohoto typu ročně dorazí stovky našich klientů,“ komentuje sešlost art bankéřka UniCredit Bank Marina Votrubová.

Pokud jde o Česko, je pravděpodobně jedinou odbornicí na umění, kterou zaměstnává banka. K její práci přitom patří nejen poradenství, ale i organizování podobných sešlostí. Klientům se snaží pomáhat nalézt vhodné investiční příležitosti. A pro banku Votrubová znamená zajímavou konkurenční výhodu. Bohatí lidé si totiž zase začínají hledat cestu k uměleckým dílům. „Elity zase začaly nakupovat umění. Kvalitní kusy dokážou člověka vtáhnout, a tak se často stává, že to, co začínalo jako povrchní touha pro vylepšení image, vyústí v upřímný zájem,“ popisuje art bankéřka.

Nabídka netradičních investic do umění má být jedním z trumfů UniCredit Bank v souboji s ostatními finančními institucemi o nejbohatší klienty, kterých je v Česku zhruba 19 tisíc. Ten banky zahájily už v loňském roce a pokračují v něm i letos. Multimilionáři ochotní svěřit do správy desítky milionů na relativně dlouhou dobu jsou pro ně z pochopitelných důvodů jednou z nejzajímavějších skupin klientů.

Čechy tradiční privátní banky netáhnou

Do souboje se proto pouštějí jak velké banky jako ČSOB, Česká spořitelna nebo Komerční banka, tak jejich menší konkurence, například Raiffeisenbank nebo J&T Banka specializující se především na bonitní klienty. O české boháče navíc usilují i tradiční zahraniční privátní banky. Jenou z nich je například rakouská Bank Gutmann, která v tuzemsku získala zhruba stovku klientů.

Týdeník Ekonom - č. 24/2012Jen na milionáři pak leží rozhodnutí, který typ privátního bankovnictví upřednostní. Podle ankety týdeníku Ekonom tyto služby využívá řada mohovitých podnikatelů i úspěšných státních manažerů. Většinou však ne u bank vyloženě specializovaných na tyto služby, ale u standardních bankovních domů. „Používám privátní bankovnictví u ČSOB kvůli komfortu. Díky tomu se nestarám ani o to, jaké poplatky mám kdy zaplatit,“ říká majitel mlékáren Madeta Milan Teplý. U stejné banky zakotvil také Miroslav Dvořák, šéf Českého aeroholdingu. V jeho případě je pikantní, že pouze „vyměnil strany“. Než se totiž stal ředitelem Letiště Praha (a následně pak celého aeroholdingu), vybudoval si kariéru coby úspěšný privátní bankéř ČSOB. 


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 14. června, nebo pod odkazem níže:

 

banner 2

Související