YouTube generuje většinu příjmů z prodeje inzertních ploch. Budou v budoucnu uživatelé za obsah platit?
Díváme se na různé cesty, jak zpeněžit obsah na YouTube. Tou hlavní je pořád reklama. Ale například v USA běží projekt Rentals, který uživatelům umožní půjčit si film. Přihlásíte se na YouTube, zaplatíte a můžete se na film jednou podívat on-line. To je něco, co se v budoucnu možná rozšíří i do dalších zemí.
Jaký je pro firmu rozdíl, jestli si u vás zřídí klasický profil, nebo YouTube kanál?
Z praktického hlediska je to totožné. Ale značkový kanál funguje jako microsite (malý web) se spoustou grafiky a interaktivních prvků. Naši partneři také mohou používat technologii Content ID. Pokud jste například hudební vydavatelství a někdo nahraje na web videoklip s vaším zpěvákem, na který máte autorská práva, přijde vám upozornění. Vy buď video na YouTube necháte a budete dostávat část tržeb z reklamy zobrazované vedle videa, můžete ho zablokovat, nebo nechat smazat. Ve srovnání s průmyslem hudebních videí za dob MTV, kdy byl videoklip součástí nákladů, je to nyní zdroj příjmů.
Zanikne podle vás za několik let televize, a videa budou jen na internetu?
Myslím, že dojde ke sloučení platforem. Můj syn už při sledování videa nerozlišuje, jestli je z internetu, nebo z televize. Je to obsah ve formě videa, platforma není důležitá.
V budoucnu vzroste počet zařízení, na kterých si budete moci video přehrát. Ale zároveň nejlepší způsob, jak se dívat na film, je v obýváku před velkou obrazovkou, ať už budete obsah získávat z internetu, kabelu nebo satelitu. Uživatelé ale chtějí konzumovat obsah "on demand", tedy na vyžádání - dívat se ve chvíli, kdy mají čas a náladu.
Vy máte na starosti Českou republiku, Polsko, Řecko, JAR a Izrael. To je poměrně pestrá směs zemí.
Je to velká kombinace různých zemí s různými aspekty, ale optikou Googlu se na ně díváme jako na rozvíjející se trhy s velkým potenciálem, ale méně rozvinuté ve srovnání s velkými trhy jako jsou v USA nebo v západní Evropě.
Jsou zde tedy nějaké podobnosti mezi těmito zeměmi a něco, co je unikátního pro Česko?
Jak jsem řekl, podobnost je, že jsme na začátku rozvoje – počet uživatelů je sice vysoký, ale z pohledu reklamy jsou to teprve rozvíjející se trhy.
Česko je unikátní v tom, že tady působí několik silných lokálních hráčů. V ostaních zmiňovaných zemích je Google nebo YouTube jednoznačně jedničkou na místním trhu.
Jedna z nejpopulárnějších videí na YouTube jsou návody, jak něco udělat. Proč?
Když si čtete knížku o vaření, je to možná hezké, ale nenahradí to, když někoho vidíte, jak doopravdy vaří. Když si nanášíte make-up, také je lepší podívat se, jak se to má dělat, než to zkoušet po svém. Lidé mají rádi příběhy a dívají se na hýbající se obrázky.
Před dvěma lety se mi podobně zlomil paprsek na kole. V sobotu ráno, kdy jsou všechny obchody zavřené. Tak jsem si na YouTube našel návod a opravil to sám.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Lukáš Rozmajzl



