YouTube generuje většinu příjmů z prodeje inzertních ploch. Budou v budoucnu uživatelé za obsah platit?

Díváme se na různé cesty, jak zpeněžit obsah na YouTube. Tou hlavní je pořád reklama. Ale například v USA běží projekt Rentals, který uživatelům umožní půjčit si film. Přihlásíte se na YouTube, zaplatíte a můžete se na film jednou podívat on-line. To je něco, co se v budoucnu možná rozšíří i do dalších zemí.

Jaký je pro firmu rozdíl, jestli si u vás zřídí klasický profil, nebo YouTube kanál?

Z praktického hlediska je to totožné. Ale značkový kanál funguje jako microsite (malý web) se spoustou grafiky a interaktivních prvků. Naši partneři také mohou používat technologii Content ID. Pokud jste například hudební vydavatelství a někdo nahraje na web videoklip s vaším zpěvákem, na který máte autorská práva, přijde vám upozornění. Vy buď video na YouTube necháte a budete dostávat část tržeb z reklamy zobrazované vedle videa, můžete ho zablokovat, nebo nechat smazat. Ve srovnání s průmyslem hudebních videí za dob MTV, kdy byl videoklip součástí nákladů, je to nyní zdroj příjmů.

Zanikne podle vás za několik let televize, a videa budou jen na internetu?

Myslím, že dojde ke sloučení platforem. Můj syn už při sledování videa nerozlišuje, jestli je z internetu, nebo z televize. Je to obsah ve formě videa, platforma není důležitá.

V budoucnu vzroste počet zařízení, na kterých si budete moci video přehrát. Ale zároveň nejlepší způsob, jak se dívat na film, je v obýváku před velkou obrazovkou, ať už budete obsah získávat z internetu, kabelu nebo satelitu. Uživatelé ale chtějí konzumovat obsah "on demand", tedy na vyžádání - dívat se ve chvíli, kdy mají čas a náladu.

Vy máte na starosti Českou republiku, Polsko, Řecko, JAR a Izrael. To je poměrně pestrá směs zemí.

Je to velká kombinace různých zemí s různými aspekty, ale optikou Googlu se na ně díváme jako na rozvíjející se trhy s velkým potenciálem, ale méně rozvinuté ve srovnání s velkými trhy jako jsou v USA nebo v západní Evropě.

Jsou zde tedy nějaké podobnosti mezi těmito zeměmi a něco, co je unikátního pro Česko?

Jak jsem řekl, podobnost je, že jsme na začátku rozvoje – počet uživatelů je sice vysoký, ale z pohledu reklamy jsou to teprve rozvíjející se trhy.

Česko je unikátní v tom, že  tady působí několik silných lokálních hráčů. V ostaních zmiňovaných zemích je Google nebo YouTube jednoznačně jedničkou na místním trhu.

Jedna z nejpopulárnějších videí na YouTube jsou návody, jak něco udělat. Proč?

Když si čtete knížku o vaření, je to možná hezké, ale nenahradí to, když někoho vidíte, jak doopravdy vaří. Když si nanášíte make-up, také je lepší podívat se, jak se to má dělat, než to zkoušet po svém. Lidé mají rádi příběhy a dívají se na hýbající se obrázky.

Před dvěma lety se mi podobně zlomil paprsek na kole. V sobotu ráno, kdy jsou všechny obchody zavřené. Tak jsem si na YouTube našel návod a opravil to sám.

Související