Vzdělání:
Vystudoval pedagogiku.
Kariéra:
Ve Škodě se zabýval prodejem. Do loňského roku působil jako vedoucí zákaznického centra automobilky v Mladé Boleslavi.
V květnu 2011 se stal ředitelem prodejní organizace Škoda Auto Region 1 Česká republika, jež má přes sto pracovníků.
Soukromí:
Ženatý, tři děti, ve volném čase se věnuje sportu.
Z prodejního oddělení mladoboleslavské automobilky vzniká nový subjekt s obdobným postavením, jako mají importéři ostatních značek. Proč k tomu dochází?
Budujeme obchodní organizaci pro Českou republiku, nadále však působíme v zemi, kde se škodovky vyrábějí. Spíše než k čistokrevným importérům bych tedy přirovnal naše nové postavení k obchodní organizaci, jakou má Volkswagen v Německu. Naší ambicí je získat odpovědnost za výsledky v České republice a také zvýšenou samostatnost v rozhodování.
Oficiálně jsme zatím Region 1 ČR, do budoucna se pravděpodobně budeme prezentovat jako Škoda Auto Česká republika. Právní formu nechci předjímat, letos ještě zůstaneme organizační složkou společnosti Škoda Auto. Budeme však mít podstatně silnější kompetence a vyšší zodpovědnost než dosud. V plánu je i přestěhování z Mladé Boleslavi do Prahy.
Vstoupili jste také do Svazu dovozců automobilů, přestože drtivá většina v Česku prodávaných škodovek pochází z tuzemska. Nehrála v tom roli snaha otupit kritiku, jež občas ze svazu zaznívala?
Léta jsme v tomto svazu byli jakýmsi neoficiálním přidruženým členem. Díky tomu, že model Škoda Citigo vyrábíme na Slovensku, se nám otevřela možnost stát se řádným členem. Skutečnost, že následně jsem byl zvolen do rady ředitelů, potvrzuje, že máme v této organizaci co říci.
Tuzemská ekonomika klesá, přestože vývoz prudce roste. Hlavní příčinou recese je tedy nedostatečná tuzemská poptávka. Máme správně nastavenou hospodářskou politiku?
Škoda Auto rozšiřuje výrobní kapacitu, zvyšuje vývoz, rozšiřuje počet modelů, posiluje vývoj a nabírá nové zaměstnance. To má bezprostřední pozitivní dopad na velké množství dalších podniků v České republice, které jsou našimi dodavateli. Vládní hospodářská politika nám v tuto chvíli naše plány nijak nekomplikuje.
Češi šetří na jídle, benzinu i dovolených, ale registrace nových aut roste, jako by se jich krize netýkala. Kdo táhne prodeje?
V segmentu minivozů a malých aut, kam patří Škoda Citigo a Fabia, jde především o privátní zákazníky. V kategorii, kam patří Octavia, Yeti a Superb, převažují firmy. Celkový poměr v České republice je letos zhruba 60:40 ve prospěch podnikových flotil. V případě Škody je podíl firemních zákazníků ještě o něco vyšší.
Ten poměr však býval 50:50. Navíc se objevuje fenomén jednodenních registrací, kdy se vůz v ČR formálně registruje, aby se vzápětí mohl nabízet u sousedů jako ojetý. Nezkresluje to zveřejněné údaje?
K tomu dochází u všech značek a v celé Evropské unii. Ze statistik jsme schopni tento jev do značné míry vysledovat. Víme, že v loňském roce šlo zhruba o 4,5 procenta všech v České republice prvně registrovaných osobních aut. Letos činí počet takzvaných jednodenních registrací nových vozů všech značek asi 5,5 procenta trhu. Škoda Auto tento způsob prodeje nemá ve své obchodní strategii. Ani z celkového pohledu to není nějaký významný odbytový kanál.
Škoda letos během prvních čtyř měsíců zvýšila počet prvních registrací v České republice o devět procent a její tržní podíl tu činí 30,7 procenta. Mluvil jste však o tom, že podíl bude třetinový. Platí ještě tento záměr?
Cíl nadále platí. Jdeme správnou cestou, protože jsme za první čtyři měsíce zvýšili tržní podíl o více než tři procentní body. Dlouhodobě chceme náš podíl na trhu dále posilovat.
Konkurenti tvrdí, že vaše novinky si v Česku pořizuje ten, kdo by si jinak koupil jinou škodovku. Nebojíte se, že nový Rapid zkomplikuje prodej vozů Fabia a Octavia?
Každý může mít svůj názor. Naší ambicí však je, aby novinky oslovovaly nové cílové skupiny. Jsme přesvědčeni, že tomu tak bude i v případě Rapidu.
Kdy začnete brát objednávky na Rapid?
Veřejnosti tento model představíme na zářijovém autosalonu v Paříži. Ihned po něm by se první vozy měly objevit u našich prodejců.
Pokud se podíváme na jednotlivé modely, nejúspěšnějších vozů Octavia bylo letos v Česku registrováno asi 8500 a fabií více než 5000, ale vozů Citigo jen 583. Nemůže být příčinou i to, že se na Citigo musí hodně dlouho čekat?
Počty jsou ovlivněny velikostí segmentů, přičemž minivozy tu dosud hrály jen okrajovou roli. Citigo jsme uvedli na trh v listopadu loňského roku. Vstoupili jsme do nové třídy. Koupě automobilu přitom není spontánní záležitostí, je to věc, kterou si zákazník nějakou dobu rozmýšlí. Letos jsme nabídli i pětidveřovou verzi a pro zatraktivnění nabídky přineseme v druhé polovině roku pohon na CNG a robotizovanou automatickou převodovku. Očekávám proto, že i v segmentu minivozů dosáhneme třetinového tržního podílu. Model Citigo nyní uvádíme na všechny evropské trhy; současné dodací lhůty činí asi dva měsíce.
Proč je cenový rozdíl mezi vozy Citigo a Fabia tak malý, když se velikostí zavazadlového prostoru či počtem míst pro cestující liší dost podstatně?
Vozy Citigo prodáváme od 179 900 korun, nejlevnější Fabia v akční nabídce Champion nyní stojí 200 900. Rozdíl více než 20 tisíc korun považujeme za optimální. Zákazníci v tomto segmentu jsou skutečně velmi citliví na cenu, každá tisícovka hraje roli. Myslím si ovšem, že v obou případech jde o velmi kvalitní vozy, které přinášejí odpovídající hodnotu.
Všichni, kteří chtějí prodávat minivozy, se vždy ohánějí studenty. Jenže z českých autosalonů si nejmenší auta dosud odvážejí hlavně lidé, kteří si pořizují poslední vůz do důchodu. Jak je to v případě Citigo?
Při vstupu vozu Citigo na trh jsem uvedl, že chceme oslovit hlavně tři skupiny: začínající řidiče, maminky s malými dětmi a lidi ve zralém produktivním věku, kteří již nemají velké požadavky na převoz zavazadel. Ti skutečně činí významnou část zákazníků. Velmi zajímavou skutečností pro nás však je, že vedle těchto tří skupin uspělo Citigo také u firem.