Majitelům velkých a silných vozů to může připadat jako překlep, ale je to tak. Absolutní vítěz letošního ročníku tradičního Shell Eco-marathonu, který o uplynulém víkendu v Rotterdamu sledoval týdeník Ekonom, na jeden litr paliva ujel 2833 kilometrů.
Pravda, podnikatel by ve vítězném voze mnoho parády nenadělal, pokud by se do úzké skořápky umístěné nízko nad zemí vůbec nasoukal. Je však docela dobře možné, že alespoň něco z toho, co dnes vypadá jako podivné, často úsměvné vozítko, které se v běžném silničním provozu ani nesmí objevit, se může v horizontu několika let stát běžnou součástí automobilového průmyslu.
"Každá taková soutěž přináší vývoj směrem, na který průmyslová praxe nemá prostor, ale samozřejmě je připravena dobré nápady s časovým odstupem využít. Tak je tomu třeba u závodů formule 1, kdy řada technologií vyvinutých nejprve jen pro F1 je po čase využita v konvenčních vozidlech. Tohle je bezpochyby také jeden z cílů těchto soutěží," říká Jiří Barták z Katedry konstruování strojů plzeňské strojní fakulty.
Položte se do auta
Pohled do paddocků na ploše rotterdamského výstaviště, kde technici z 200 studentských týmů z 23 zemí světa připravují své vozy na závod v maximální úspornosti, k takovému optimismu poměrně vybízí. K závodu se zde ladí motory elektromobilů, vozů poháněných benzinem, solární energií, ethanolem, vodíkem i naftou.
A navíc - vedle divácky populární kategorie prototypů, kde se obvykle představují jednomístná futuristická vozidla, v nichž řidič více leží, než sedí, se soutěží i v kategorii "Vozidla městského typu", která už se silniční realitě přibližuje mnohem více. Auta v této kategorii už skutečně vypadají jako auta, byť ve všemožně odlehčené a zmenšené podobě, a často již odpovídají silničním specifikacím. Vítěz této kategorie dokázal na litr ethanolu ujet 611 kilometrů.
611 kilometrů
ujel na jeden litr ethanolu vítězný vůz kategorie "Vozidla městského typu", který zkonstruoval tým Dánské technické univerzity (na snímku nahoře). Celkový vítěz soutěže ujel téměř pětkrát více.
Více se o tématu dočtete v reportáži v novém vydání týdeníku EKonom, který vyšel ve čtvrtek 24. května, nebo pod odkazem níže: