Již biblický příběh o Noemově arše ukázal, že lidé mají tendenci rizika podceňovat nebo bagatelizovat. Od té doby se v jejich přístupu moc nezměnilo. Týká se to i plateb na internetu, kde se za zboží platí nejen penězi, ale také ztrátou svých osobních údajů. Přes osvětu stále existuje vysoké procento lidí, kteří si toto riziko neuvědomují. Pokud dostanou e-mail, vypadající jako od banky, kde je uvedeno, že došlo k havárii systému a že je třeba jim poslat přístupové údaje k účtu, tak se vždy najde dost lidí, kteří to udělají. To je nejhorší varianta, na níž podvodníci vydělávají.

Přitom každý, kdo něco kupuje na internetu, tak svá data sděluje. V řadě případů ani nevíme, kdo je provozovatelem e-shopu a jak hodlá se získanými údaji dále naložit. Jistě, můžete po nákupu požádat o smazání svého profilu, ale i tak mají firmy dostatek času s osobními daty nějak pracovat. A to nemluvím o tom, že jen málo lidí po uskutečnění nákupu chce svůj profil skutečně odstranit. Přitom informace, které jsou firmy schopny sbírat, se stále rozšiřují. Do hry vstupuje takzvaný geomarketing, který přináší využití geografických informačních systémů v procesu plánování a implementace marketingových a obchodních aktivit.

Problém je, že sběr osobních údajů je dnes tak rozšířený a všudypřítomný, že v podstatě zasahuje všechny, tedy i lidi, kteří obecně nejsou ochotni svoje osobní údaje sdělovat. Na druhou stranu je ovšem třeba říci, že existují různé přístupy k osobním údajům a že existuje řada internetových obchodů, které k tomuto problému přistupují seriózně a odpovědně. Je to podobné jako v sociálních sítích. V profesní síti LinkedIn je fůra osobních údajů, ale jsou poskytnuty někomu jinému, až když nový kontakt odsouhlasíte. Proti tomu stojí Facebook, kde všichni mohou využít údaje kohokoli.

Možná se nám nechce připouštět si scénář o Noemově arše na internetu, ale pro ty, kteří chtějí být připraveni na cokoli, je lépe o svoje údaje začít pečovat teď. Než bude příliš pozdě.

Radko Jelínek
obchodní ředitel Sprinx Systems

Související

Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!

Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.

Odkaz pro sdílení:
https://ekonom.cz/c1-55749320-kdo-se-nestara-o-data-toho-smete-potopa