Larpy
- Účastníci larpů neboli "her s rolemi" jsou seznámeni s kostrou příběhu, který si pak sami odehrají.
- Larpy v Česku jako teambuildingovou aktivitu prosazuje sdružení Court of Moravia.
- Takzvané komorní larpy jsou vhodné pro zhruba 10 až 15 hráčů.
- Ceny se pohybují od 1200 do 2500 korun za larpera.
- Program trvá několik hodin.
Teambuilding s legendou
- Nejčastěji jde o programy spojující různé fyzické aktivity s příběhem.
- V této oblasti je na českém trhu široké spektrum nabídek. Tyto programy organizuje například společnost Feelnat, Adventura Teambuilding či Z-Agency.
- Akce se obvykle organizují pro 25 až 60 osob.
- Cenové rozpětí je široké. Z-Agency program nabízí za zhruba 1400 až 6000 korun na jednoho účastníka (v ceně je přitom i ubytování a strava).
Mladá hollywoodská hvězda Julia Robinsová se chystá na večírek. Je trochu nervózní. Doprovází ji totiž její přítel Pierre a ví, že na party dorazí i postarší, leč stále atraktivní herec Greg Ryan, s nímž se nedávno zapletla.
Nejde o úvod do děje romantického filmu z hollywoodského prostředí. Je to začátek jednoho z teambuildingových programů, které spojuje jediné: příběh. Ty na rozdíl od klasických stmelovacích firemních akcí účastníkům dávají příležitost zapomenout na to, že jsou účetní, regionální ředitel pro obchod a marketing či asistentka ekonomické ředitelky. V rámci "příběhových" teambuildingů mohou členové týmu snadno a rychle vystoupit ze zajetých kolejí svých pracovních rolí. "To, že se na pár hodin stanou »někým jiným«, jim dává příležitost pozapomenout na vztahy nadřízenosti a podřízenosti a nechovat se podle toho, co od nich zbytek kolektivu očekává. Člověk se proto díky takové hře může projevit mnohem svobodněji," vysvětluje psycholožka Tereza Sýkorová.
Možnost zahrát si na hvězdný večírek nabízí svým firemním klientům sdružení Court of Moravia pod názvem Larp Star. Larp je akronym složený z počátečních písmen anglického výrazu "live action role play", který se standardně překládá jako "hra s rolemi". Její účastníci jsou seznámeni se základní kostrou příběhu a jsou jim rozděleny role - respektive popisy jednotlivých postav včetně vztahů, jaké mají k ostatním. Nemají přitom žádné předem dané scénáře, takže nikdo z hráčů přesně neví, jak se bude děj jejich příběhu vyvíjet a jak vlastně skončí. Larp víceméně připomíná divadlo - podstatný rozdíl však spočívá v tom, že na larpy se nikdo nedívá. Larpeři si příběhy hrají sami pro sebe.
Teambuildingové larpy jsou postaveny tak, aby hráče donutily pokládat si otázky týkající se fungování pracovního kolektivu a svého postavení v něm. "Jaká je cena za lidskou důstojnost? Co nás skutečně vede ke spolupráci?" uvádí příklady těchto otázek koordinátorka sdružení Court of Moravia Jana Pouchlá. Zároveň dodává, že Court of Moravia staví larpy pro firmy tak, aby se v nich objevovala témata krizového managementu či vztahů v týmu. Výhodou larpů je podle ní skutečnost, že nejsou černobílé na rozdíl od modelových situací popsaných v literatuře, která je zaměřena na osobní rozvoj. Lidské chování tak odrážejí mnohem realističtěji.
Konec příběhu přitom nemusí znamenat konec stmelování kolektivu. "Po hodinách hraní následovaly další hodiny diskusí o tom, kdo, co a proč udělal, jestli to bylo dobře, nebo špatně, jestli jeho jednání odpovídalo popisu jeho postavy," vzpomíná produktová manažerka výrobce a prodejce papírenského zboží Albi ČR Pavlína Ditrichová, která si s kolegy zahrála v Larp Star.
Více se o tématu dočtete v posledním vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 26. dubna, nebo pod odkazem níže: