Krize může mít i pozitivní dopady. A platí to i pro tu současnou. Možná proto dnes - více než kdy jindy - si mnozí vzpomenou na Schumpeterovu teorii kreativní destrukce.
Původem rakouský ekonom popsal procesy, při nichž různé šoky ovlivní subjekty na trhu, pravidla hry i celou ekonomiku. Tato destrukce likviduje neefektivní společnosti a přispívá ke zvyšování produktivity.
V prostředí malých a středních firem se to může projevovat třeba tím, že vlastníci a management umravní své přehnaně ambiciózní plány a více se zaměří na hlídání nákladů a interní procesy vůbec.
Výsledkem je efektivněji řízená společnost schopná pružněji reagovat na dynamiku vnějšího prostředí.
Inovativním firmám s jasnou vizí se pak otevírá jedinečná možnost: využít oslabeného postavení konkurentů k posílení tržní pozice nebo rozšíření portfolia nabízených služeb.
K realizaci rozvojové strategie jsou ale často stávající vnitřní zdroje společností nedostačující. A bankovní financování, které v českém korporátním sektoru jako zdroj financování dosud dominuje, je často pro malé a střední firmy nedostupné.
Naskýtá se tak příležitost pro správce a poskytovatele soukromého kapitálu. Tato cesta je ovšem překvapivě stále na okraji zájmu vlastníků a manažerů.
Je to především malé povědomí o možnostech této formy financování. V souvislosti s krizí se mluví hlavně o výhodných fúzích a akvizicích vlivem nižšího ocenění oslabených subjektů.
Již méně se zdůrazňují příležitosti pramenící z možnosti financovat z prostředků investora - fondu rozvojového kapitálu - další růst perspektivních firem. Tyto fondy podniky neodkupují.
Naopak, svými prostředky podporují rozvojovou strategii stávajícího vedení. Pro zdravé podniky s jasnou vizí to může představovat ideální formu naplnění jejich plánů. Může být cestou, jak i v těžkých dobách psát úspěšný příběh.
Jan Tauber, ředitel společnosti Genesis Capital
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



