Americký ekonom George S. Day je přesvědčen, že nejsilnější podniky ve svém oboru vynikají zvláště ve třech schopnostech: v citu pro trh, ve spojení se zákazníky a ve spojování distribučních cest. V konečné fázi tyto podniky vytvářejí konkurenční výhodu tak, že svoje základní kompetence (core competencies) zapojí do systému, aby do sebe jednotlivé činnosti přesně zapadaly. Tímto způsobem si firmy mohou vytvořit zcela specifický, stěží napodobitelný obchodní model, jehož centrum tvoří síť zdrojů, vazeb, znalostí a organizačních postupů, jinými slovy klíčových předností (neboli kompetencí), které jsou v podstatě nepřenosné a nekopírovatelné. Z tohoto důvodu je takovýto typ konkurenční výhody - na rozdíl od samotné úspory z rozsahu či technologické inovace - dlouhodobý, a to zejména, pokud podnik dokáže tyto své klíčové schopnosti rozvíjet.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 95 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



