Škodovka vystěhovává firmy, které doposud působily přímo v jejím mladoboleslavském areálu. V souvislosti s náběhem výroby Seatu Toledo a její sesterské limuzíny Škoda Rapid totiž potřebuje více místa. Kolem Mladé Boleslavi již vyrostlo několik nových hal, do kterých se musejí přestěhovat někteří z dodavatelů, kteří dosud sídlili přímo v areálu automobilky.

V prostorách Škody Auto působí několik desítek firem. Některé automobilce poskytují služby, další jsou výrobní. Jde kupříkladu o společnost SAS Autosystemtechnik, která vyrábí kokpit, či firmy Tesico a DU-MI, jež se zabývají lepením transportních fólií. Dále v závodě v Mladé Boleslavi působí firmy, které dodávají díly přímo na montážní linku automobilů - jde například o společnosti Magna, Grupo Antolin, Schedl či HBPO.

Stěhování nevýhodných podniků

Škoda chce v prvé řadě vystěhovat ty podniky, jejichž působení přímo v závodě nepřináší žádnou výhodu. Příkladem je společnost Proseat, která vyrábí pěnové výplně opěradel a sedáků. Ty původně šly do výroby sedaček, která se nacházela rovněž v areálu Škody. Nyní však českolipská firma Johnson Controls zajišťuje výrobu sedaček jinde.

Takže nákladní vozidla přivážejí do mladoboleslavské továrny suroviny, ze kterých se tam vyrábějí výplně, ty pak ale areál opustí a jedou do závodu, kde se zhotovují sedačky, a ty se zase vracejí do Škody, kde je firma Johnson Controls dodává přímo do automobilů. Dvě výrobní linky společnosti Proseat se tedy ze Škody Auto stěhují do mladoboleslavské východní průmyslové zóny Plazy.

Od letošního července bude v nové hale v lokalitě Plazy vyrábět kompletní palubní desky rovněž firma SAS Autosystemtechnik. "Budeme tam montovat kokpity pro současný vybíhající model Škoda Octavia, na nový model kompaktní limuzíny a v budoucnu na novou Octavii," řekl ředitel SAS Autosystemtechnik Roman Kapias. Kokpit pro kompaktní limuzínu Škoda bude přitom shodný s díly pro nový sesterský Seat Toledo. "V roce 2013 počítáme s přesunem montáže kokpitu modelu Fabia do nové haly a čekáme zakázku na jejího následníka," dodal Kapias. Třetí generace Fabie se přitom podle neoficiálních informací má vyrábět od roku 2014, zatímco rok 2013 bude ve znamení nové Octavie.

Nový Rapid

Letošní červenec je termínem, kdy se ve Škodě začne rozebíhat produkce nové kompaktní limuzíny Rapid, jejíž název automobilka zveřejnila o víkendu na autosalonu v Pekingu.

Automobil bude prostorný, ale relativně levný, protože kombinuje techniku současného vozu VW Polo a první generace Octavií. Podle představ vedení mladoboleslavské automobilky má na první generaci Octavií navázat a opět přilákat pozornost privátních zákazníků, protože současná Octavia je pro ně příliš drahá a kupují ji hlavně firmy.

Podle informací dodavatelů je z harmonogramu výroby zřejmé, že k nové limuzíně v příštím roce přibude ještě další karosářská varianta. Logicky by to mohl být kombík, objevují se však i informace, že půjde o kupé, které naváže na tradici vozů Škoda R-Coupé, Garde a Rapid. To by dávalo smysl, pokud by se kupé vyrábělo zároveň pod značkou Seat, jejímž úkolem je nabízet sportovněji střižená auta.

Vedlejším efektem uvedení na trh nové limuzíny může být mírné zdražení Octavií. K takovému vývoji totiž došlo v případě vozu Škoda Fabia po zahájení prodeje menšího modelu Škoda Citigo, jenž začíná na částce 179 900 korun. Nejlevnější Škoda Fabia byla loni v akci za 199 900, nyní je akční Fabia Easy Champion za 200 900 korun.

Petr Korbel

Související