Mobilní internet je velkým tématem v Česku. Jaká je situace ve Velké Británii?
V Británii má nyní smartphone každý druhý člověk, takže pravidelně chodí na internet přes mobil. Výrazně roste také mobile commerce (nákup zboží přes mobil). Je to jako kdyby vznikal nový internet – roste dvojnásobnou rychlostí než klasické počítače v době svého největšího rozmachu.
Prozatím si ale málo firem uvědomuje, že je potřeba udělat i mobilní verze svých webových stránek. Jedno z pěti hledání na internetu je z mobilního zařízení, v době Vánoc dokonce 26 procent. Pokud firmy nemají mobilní web, je to stejné, jako by zavřely na jeden den krám.
Neodvádí ale internet zákazníky z kamenných obchodů?
Rozhodně ne, 40 procent hledání z mobilu je lokálních, na desktopu je to jenom 20 procent. Skoro třetina lidí, kteří hledají nějaký obchod, v něm poté také něco koupí.
Zároveň v mobilu vidí mapu nebo telefonní kontakt na provozovnu, kam mohou přímo zavolat. Je vzrušující pozorovat, jak se off-line a on-line světy začínají promíchávat.
Za deset let budou všechny obchody zavřené a lidé nakupovat jen na síti?
Myslím, že se jako zákazníci nevzdáme možnosti zkoumat produkty více smysly – třeba u křesla si chcete vyzkoušet, z jakého je materiálu, jak je pohodlné. Obchody se změní na showcase (vitrínu) – z vašeho mobilu si budete moci věc rovnou koupit a zajistit odvoz domů.
Klasický obchod tedy zůstane zachován, ale bude ovlivněn technologiemi. Například manažer obchodu John Lewis v Británii bude zodpovědný také za on-line prodeje v okruhu kolem své prodejny.
Kolik vánočních dárků jste loni koupil přes internet?
Asi 50 nebo 60 procent.
Liší se nějak používání vyhledávače Google na počítači a v mobilu?
Uživatelé chtějí, aby jim mobilní zařízení vyřešila problém rychle a jednoduše. V Americe je třeba každé čtvrté hledání zadáváno hlasem. Má to i výhodu, že si nemusíte pamatovat, jak se název nějakého obchodu píše, prostě ho vyslovíte.
Mobil také snadno využijete v navigaci, která vám předříkává počítačovým hlasem, kam máte jít. V tomto ohledu mobilní zařízení mění naše životy.
Co si myslíte o technologii NFC? V Česku by to měla být hlavní inovace pro letošní rok.
Ve Spojených státech jsme spustili aplikaci Google Wallet na bázi NFC – při nákupu prostě jen přiložíte telefon k terminálu a on zaplatí za vás. Zároveň vám připíše body do věrnostního programu nebo může nahrát slevový kupón pro příští nákup.
Přesměruje to tedy personál obchodu od pokladny na plochu, aby pomáhali zákazníkům. Na druhou stranu NFC vyžaduje počáteční investici do zařízení, která budou tyto technologie podporovat.
Lidé se také obávají, jestli je tato technologie bezpečná.
To jsou zbytečné obavy. Je to podobné jako v začátcích internetu – lidem trvalo, než mu začali důvěřovat. Nedávno jsem byl v Indii – tam lidé platí za zboží objednané na internetu až po jeho faktickém doručení. Vzpomínám si, že v 90. letech minulého století bylo jednou z nejtěžších věcí přesvědčit uživatele online, aby platili kreditními kartami.
Existuje nějaká odlišnost televizní reklamy od videospotu na YouTube?
Pokud je video zábavné, bude více fungovat na YouTube, protože lidé na web chodí kvůli tomu, aby mohli videa sdílet s ostatními a komentovat je. K tomuto prostředí musíte být citlivější. Spousta firem nyní vezme televizní reklamu a umístí ji na YouTube. Toto se začíná měnit, inzerenti začínají více přemýšlet, jak spot udělat zábavnější a zaujmout diváka. Je to podobné jako v počátcích TV reklamy, kdy společnosti vzali rádiovou reklamu a dali přes ní obrázek svého produktu.
Když srovnáte různé reklamní formáty, které Google nabízí – od bannerů, přes odkazy u výsledků vyhledávání, po spoty na YouTube – které jsou nejefektivnější?
Reklama může být zábavná, nebo děsná – záleží na kontextu. Na YouTube jsme se naučili, že nemůžete mít spot o délce 1,5 minuty před klipem. Nabízíme možnost přeskočit reklamu po několika vteřinách. Inzerentům to ušetří peníze, uživatelům čas.
Jaké je vaše osobní zkušenost, přeskakujete reklamy?
To záleží. Pokud to pro mě není zajímavá reklama, tak přeskakuji. Ale pokud vás to opravdu zaujme, pak téměř zapomenete, že se jedná o reklamu.