Baťovy závody, které v době své největší slávy na konci 30. let zaměstnávaly v Československu 42 tisíc lidí a prodávaly ročně v 82 zemích světa přes 100 milionů párů bot, zůstávají symbolem úspěchu českých podnikatelů. Jejich zakladatele Tomáše Baťu (1876-1932) nezabrzdila 1. světová válka, následující pokles poptávky ani hospodářská krize.
Baťa, a po jeho smrti i následovníci, vždy dokázal firmu rozšířit. To stojí za připomenutí právě dnes, kdy svět i českou ekonomiku dusí recese. V roce 1930, kdy se světová krize rozbíhala, vyrobily totiž jeho domácí linky 22 milionů párů bot, v roce 1937, kdy už odeznívala, to bylo 48 milionů párů. "Vyšel z krize poučený a posílený. Zejména morálně," zdůrazňuje František Trnka, jeden ze členů vrcholového managementu někdejšího slušovického velkodružstva. To sídlilo od Zlína pár kilometrů a baťovské zásady i v dobách komunismu využívalo. Trnka připomíná hlavně Baťovo nadlidské úsilí, vytrvalost a pracovitost. Tyto vlastnosti doplňovala podnikavost a ochota riskovat. Sám král obuvi mluvil o víře ve své spolupracovníky. "Budovy, to jsou hromady cihel a betonu. Stroje, to je spousta železa a oceli. Život tomu dávají teprve lidé," zdůrazňoval.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později