Baťovy závody, které v době své největší slávy na konci 30. let zaměstnávaly v Československu 42 tisíc lidí a prodávaly ročně v 82 zemích světa přes 100 milionů párů bot, zůstávají symbolem úspěchu českých podnikatelů. Jejich zakladatele Tomáše Baťu (1876-1932) nezabrzdila 1. světová válka, následující pokles poptávky ani hospodářská krize.
Baťa, a po jeho smrti i následovníci, vždy dokázal firmu rozšířit. To stojí za připomenutí právě dnes, kdy svět i českou ekonomiku dusí recese. V roce 1930, kdy se světová krize rozbíhala, vyrobily totiž jeho domácí linky 22 milionů párů bot, v roce 1937, kdy už odeznívala, to bylo 48 milionů párů. "Vyšel z krize poučený a posílený. Zejména morálně," zdůrazňuje František Trnka, jeden ze členů vrcholového managementu někdejšího slušovického velkodružstva. To sídlilo od Zlína pár kilometrů a baťovské zásady i v dobách komunismu využívalo. Trnka připomíná hlavně Baťovo nadlidské úsilí, vytrvalost a pracovitost. Tyto vlastnosti doplňovala podnikavost a ochota riskovat. Sám král obuvi mluvil o víře ve své spolupracovníky. "Budovy, to jsou hromady cihel a betonu. Stroje, to je spousta železa a oceli. Život tomu dávají teprve lidé," zdůrazňoval.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 90 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Josef Pravec
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.



