Hned dvakrát „prodloužili“ vykukové v řetězci Ahold trvanlivost prodávaných sýrů – pouhým přelepením původního data spotřeby. Také další kontroly státních i profesních inspekcí ukazují, jak často je zákazník při koupi potravin podváděn: vedle už klasických případů nahrazování masa v uzeninách škrobem chybí i ovoce v ovocných džemech, mléčná bílkovina v mléčných produktech.

Očistit zkaženou pověst českých potravin se snaží i sami producenti, testy zboží ve velkoprodejnách proto chystá i Potravinářská komora.

Ovšem pod tímto navenek zřetelným sporem obchod versus spotřebitelé o kvalitu se pořádně rozhořel i boj skrytý – totiž soupeření řetězců s jejich dodavateli o cenu zboží. Na veřejnost zatím tato „interní válka“ pronikla v podobě nedávné informace, že společnost Danone začala bojkotovat dodávky řetězci Kaufland.

Bič na zákazníky

Problém je však mnohem hlubší. Obchodníci usilují o zrušení takzvaného „biče na řetězce“, jinak zvaného zákon o významné tržní síle, který omezuje jejich volnost při jednání s dodavateli. Ti se naopak snaží prosadit do chystaných legislativních změn alespoň něco z toho, co jim zaručuje dosavadní právní norma.

Týdeník Ekonom - 08/2012Potravinářský maloobchod, v němž se ročně protočí bezmála 200 miliard korun, se stal kvůli boji o legislativu také politickou arénou – pravice je pro uvolnění pravidel, levice chce otěže řetězcům naopak co možná přitáhnout.

Faktem přitom je, že obchodníci přenášejí své problémy s platným zákonem na bedra spotřebitelů, jde tak spíše o „bič na zákazníky“. Oč přijdou řetězce kvůli zákonu – za jeho porušení například Kauflandu hrozí (zatím nepravomocně) pokuta přes 13,6 milionu korun – to si vyberou zpět zdražením zboží nebo „upravením“ jeho kvality.


Analýzu současné války mezi dodavateli a obchodními řetězci najdete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 23. února.

 

banner.jpg

Související