Okolo uzavření serveru Megaupload slyšíme silná slova o svobodě slova či ochraně duševního vlastnictví. Padají obvinění i servery, přesto se málo diskutuje o pozadí těchto sporů. Přitom dnes musí řada internetových pamětníků zažívat déja vu. Před 10 lety vrcholil boj nahrávacích společností proti sdílení hudby prostřednictvím P2P sítí a programů, jako byla Kazaa. Boj to byl lítý, ale nakonec v něm zvítězila firma Apple, která byla schopna nabídnout nákupy prostřednictvím iTunes a vytvořila elegantní alternativu k nelegálnímu řešení i těžkopádným službám vydavatelů.

Přesně v této situaci se dnes nacházíme. Uživatelé internetu si po celém světě zvykli, že dostávají informace okamžitě. Pokud zjistí, že kdesi za velkou louží je teď právě "in" seriál Lost, nechtějí čekat rok, až ho uvede lokální distributor. Chtějí ho hned. Z tohoto pohledu jsou takřka všechny současné služby pro distribuci obsahu prakticky nepoužitelné. Na vině je nepružnost vlastníků práv při prodeji přes hranice, takže kdybyste i rádi zaplatili, nemáte legálně šanci.

"Chyťte zloděje"

Megaupload a podobné služby nenabízejí hudbu zdarma. Všechny tyto servery žijí především z reklamy. Zde je možná kámen úrazu. Podle všeho se totiž majitel Megauploadu chystal k obratu a chtěl začít za hudbu na svém serveru platit autorům. Buď se s nimi dělit o zisk z prodeje, nebo jim platit přímo podíl z reklamy. To by byla rána pro nahrávací společnosti, protože by tvůrci obsahu měli k dispozici distribuční kanál vně jejich monopolu. Ze zločince by se rázem stal ctihodný obchodník.

Ostatně to, že řada ctihodných společností začínala svůj život zločinem, není nic nového. Nemusíme se jen koukat na miliardáře z dob divoké privatizace u nás, inspiraci nabízí i Hollywood. Ten za svůj rozvoj vděčí drobnému faktu, že v tehdejší Kalifornii neplatily patenty Thomase Edisona, proto se tam nové filmové firmy stěhovaly. Zloději z minulého století tak křičí "chyťte zloděje" dnes. Přitom je skoro jisté, že dnešní zloděj je obchodníkem zítřka, když najde úspěšnější obchodní model.

Josef Šlerka, vedoucí Studia nových médií FF UK

Související