V 50. a 60. letech 20. století se zrodila nová organizační forma, označovaná jako konglomerát. Zatímco do té doby se podniky rozvíjely zpravidla na principu expanze základní podnikatelské činnosti, klíčových technologií a schopností nebo prostřednictvím akvizic příbuzných podniků a odvětví, konglomerát se vydal cestou růstu na základě akvizic a fúzí nesouvisejících podnikatelských činností. Tak se z firem jako např. Litton Industries, Textron a Gulf+Western staly v duchu hesla "čím větší, tím lepší" skupiny samostatně fungujících společností, mezi nimiž však nedocházelo k žádným přínosným synergiím. Důvodem pro vznik konglomerátů byla snaha omezit riziko plynoucí z obchodních cyklů prostřednictvím investic do diverzifikovaného portfolia podniků, což se v řadě případů později ukázalo jako iluzorní. Diverzifikace sice mohla představovat přínos, ale otázkou bylo, jakým způsobem zajistit, aby takový soubor firem dokázal prosperovat i pod střechou jednoho ústředí. Mnoho konglomerátů na ni nenalezlo odpověď, a proto se po čase rozpadlo - v rámci restrukturalizace se zbavilo neziskových společností, aby se mohlo soustředit na aktivity, které byly ziskové a pro podnik přínosné.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 95 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje i tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám,
nebo zavolejte na +420 233 071 111