Právě před rokem prolomil sedan Renault Thalia "magickou" cenovou hranici: jako první v tomto století se dostal pod 150 tisíc korun. Prodejci i analytici tehdy shodně tvrdili, že ceny nových automobilů už jsou na dně a záhy začnou stoupat. Jenže opak je pravdou. Cena "průkopnické" Thalie je nyní ještě o pět tisíc korun nižší a celkový počet levných aut na trhu dále prudce roste: zatímco předloni se pod dvousettisícovou hranici vešlo jen pět modelů, v průběhu loňského roku jich bylo kolem 15 a nyní už jich je 26.
Do tohoto segmentu se také naplno vrhla i Škoda Auto. Doposud zde byla zastoupena pouze "na krev" ořezanou Fabií. Ale zájemce o novou Škodu Citigo si v ceně do 200 tisíc korun bude moci vybírat hned ze dvou stupňů výbavy.
Během příštích let by se přitom ceny nejlevnějších aut mohly začít přibližovat stotisícové hranici. Například aliance Renault-Nissan hodlá zahájit práce na autě, které by v základní verzi stálo v přepočtu jen 65 tisíc korun. Tato varianta se sice kvůli nesplnění bezpečnostních a ekologických předpisů na silnice vyspělých států nikdy nedostane, ovšem cena teoretické "evropské" verze by se mohla pohybovat kolem 130 tisíc korun. Model pro Evropu navíc chystá i indická automobilka Tata Motors, jejíž Nano se na asijském kontinentě prodává v přepočtu pod 37 tisíc korun (byť nepříliš úspěšně).
Se zvyšujícím se počtem levných aut na trhu se přitom mění další věc: ještě loni se dalo napsat, že inzerovaná částka pod 200 tisíc je ve většině případů pouhý marketingový trik, jehož jediným cílem je připoutat pozornost zákazníků ke značce, a téměř žádný motorista si takové "holé" auto nikdy nekoupí. Letos je to jinak, protože výrobci svoji nabídku podstatně vylepšili. "V ceně pod 200 tisíc jsou i poměrně dobře vybavená auta, takže nacházejí reálné zákazníky," konstatuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Mezi modely s cenovkou pod 200 tisíc najdeme velká praktická "auta pro řemeslníky", jako je Dacia Logan MCV, i maličké "hračky pro nejbohatší tatínky a jejich studující potomky", používané často místo motocyklů. Dají se mezi nimi najít nejmodernější novinky, jako je právě Škoda Citigo, ale také výběhové vozy, například Renault Clio Storia.
Čeká nás přechodné zdražení?
Značnou roli ve zlevňování dovážených aut sehrálo také posilování koruny. Pokud stál před rokem nějaký vůz 200 tisíc korun, v eurech to představovalo asi 8100, zatímco předloni to bylo jen 7750 eur. Tento vývoj otevřel dovozcům obrovský prostor pro akční slevy. Jenže koruna nyní naopak oslabuje; koncem listopadu bylo za 200 tisíc korun asi 7840 eur. Současný vývoj kurzu se ale zatím na ceně běžných aut neprojevil.
Podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla k tomu ani nedojde, pokud se kurz vůči euru změní o korunu či dvě. Kdyby ale koruna dlouhodobě oslabila třeba o 20 procent, současné korunové ceny by dovozci držet nemohli.
Jan Malý z PwC připouští, že v nejbližší době lze očekávat dočasné oslabení koruny, avšak určitě ne v řádu desítek procent. V delším časovém horizontu má koruna naopak posilovat. V roce 2020 bychom podle jeho názoru za euro mohli platit zhruba 20 korun. Do 200 tisíc korun by se tak vešlo auto, které se například v Německu prodává kolem 10 tisíc eur.
Někteří dealeři ovšem nyní naznačují, že od ledna by auta mohla podražit o pět až deset procent. Podle generálního ředitele zastoupení Opelu Pavla Šilhy je však na českém trhu mimořádně tvrdá konkurence a tuzemští zákazníci se více než kde jinde soustředí právě na cenu. Proto podle něho nelze očekávat okamžitou reakci na kurzové výkyvy.
Také podle mluvčího Volkswagenu Jana Klímy zatím není kvůli kurzu důvod k panice ani k ukvapeným velkým změnám cen. Ty by podle jeho vyjádření mohly po Novém roce poskočit o inflaci.
Čínská auta před branami
V Česku většina značek nevychází při cenotvorbě jen z přepočtu podle kurzu. Téměř všichni dovozci zde v poslední době stanovovali ceny s přihlédnutím k situaci na trhu, přičemž hlavním cílem nebylo dosahovat velkého zisku, ale nahlodat mimořádně silnou pozici domácího výrobce. Navíc se evropské automobilky začínají obávat příchodu čínských konkurentů.
"Čínská auta do Evropy přijdou, jakmile se k tomu rozhodne některý z velkých čínských výrobců," tvrdí Pavel Tunkl ze Svazu dovozců automobilů. Dosavadní snahy táhli zprostředkovatelé, a tyto pokusy nebyly úspěšné, protože importovaná auta neodpovídala evropským parametrům. V následujících letech by se to ale mohlo změnit. Číňané mohou postupovat podobně jako Japonci či Korejci, kteří se přizpůsobili evropským standardům a začali část svých vozů vyvíjet a vyrábět v Evropě.
První taková vlaštovka možná přiletí už v příštím roce. Podle listu Frankfurter Allgemeine Zeitung otevře společnost Great Wall továrnu v Bulharsku. Vozy v ceně kolem 200 tisíc korun hodlá nejprve prodávat na Balkáně a v Turecku, od roku 2015 chce proniknout do Skandinávie a později do celé Evropy.
Uspěje Škoda Auto s modelem Citigo na českém trhu? Jak se výrobcům podařilo stlačit prodejní cenu pod 200 tisíc korun? Obsáhlou analýzu se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. prosince, nebo pod odkazem níže: