Pražskému primátorovi Bohuslavu Svobodovi (ODS) se povedl husarský kousek. Nejdříve minulý týden odstavil na vedlejší kolej šéfa pražských občanských demokratů Borise Šťastného a vypovězenou radniční koalici ODS se sociálními demokraty bleskově nahradil spojenectvím s TOP 09. V úterý pak jeho nová rada prosadila výměnu dozorčí rady Dopravního podniku, zrušení "ekotendru" na odvoz odpadu a rozpočet na příští rok.

Jenže vyhraná bitva s ostřílenými pražskými matadory a s chobotnicí jejich vlivu zdaleka není vyhranou válkou. Svobodovi "čističi" sice ovládli pražský magistrát, ovšem byznysovou sféru, která pro metropoli zajišťuje běžný servis nebo realizaci významných investic, pod kontrolou nemají. Ta podléhá spíše Svobodovým oponentům, jejichž pozice je v tomto směru pevná.

S některými věcmi navíc pohnout ani nepůjde: těžko dostaví tunel Blanka, dražší o osm miliard korun, jiná firma než Metrostav. Nezdá se být reálné, že by pražský dopravní podnik začal odebírat levnější tramvaje než od plzeňské Škody Transportation. Dále poběží miliardový projekt Opencard a dosud se neví, zda si město může dovolit po zrušení tendru na odvoz odpadu ignorovat svou dceřinnou firmu Pražské služby, která požaduje za své služby více, než je Praha ochotná platit. Řada firem pracujících pro město totiž tvoří jakýsi neformální komunální holding těžící z technologické nepostradatelnosti a špatně vypověditelných smluv s předchozím vedením radnice.

"Co se týče třeba Pražských služeb a ekotendru, dalo by se uvažovat o reorganizaci celého systému svozu odpadu. Souhlasím i s nutností podívat se na další zmíněné věci, nejprve se na tom ovšem musí dohodnout naše nová koalice," mlhavě nastiňuje řešení závažného problému nový první náměstek pražského primátora Tomáš Hudeček z TOP 09.

Revize jízdenek a semaforů

Svobodovo křídlo pražské ODS i pražští předáci TOP 09 jsou ovšem v plánech "druhého kola" bitvy s protagonisty dosavadní koalice ODS/ČSSD mnohem dál, než veřejně připouštějí. Noví radní sice pod podmínkou anonymity přiznávají, že "nyní lze čekat absolutní protiútok protivníka", avšak zároveň popisují svůj dohodnutý scénář priorit. Podle něj by měla okamžitě začít revize uzavřených smluv a prověření důvěryhodnosti klíčových ředitelů firem ovládaných městem.

Na mušce je především šéf Dopravního podniku Martin Dvořák, minimálně ze dvou důvodů. "Zkontrolujeme, jak je to s nákupem jízdenek, z něhož profituje zprostředkovatelská firma s neprůhlednými vlastnickými vztahy Cokeville Assets z Britských Panenských ostrovů," říká člen nového vedení radnice. A obdobně má nová koalice v plánu prověřit i kontrakt na vymáhání pokut - mnohasetmilionovou zakázku totiž DP svěřil před třemi lety bez výběrového řízení firmě Tessile Ditta rovněž s nejasnou vlastnickou strukturou. Komu firma patří, neví údajně ani ředitel Dvořák. "To by někdo měl vydat pokyn, abychom se zajímali o strukturu akcionářů firem, s nimiž máme smlouvy," řekl Dvořák týdeníku Ekonom.

Zdůrazňuje, že smlouva s Tessile Ditta přinesla jeho podniku zhruba o 50 milionů korun více, než když pohledávky vymáhala advokátní kancelář. V dobách kontraktu s kanceláří Brož & Sokol & Novák získávalo totiž město z pokut zhruba jen čtvrtinu, zatímco Tessile Ditta si pohledávky kupuje v plné výši. Ke svému možnému odvolání Dvořák uvedl, že za pět let ve funkci už prožil leccos a že v ohrožení je permanentně.

Tým primátora Svobody má ovšem v plánu zrevidovat toky financí i jinde. U firmy Eltodo, která pro město zabezpečuje veřejné osvětlení a světelnou dopravní signalizaci a kterou před několika dny koupilo konsorcium firem J&T a Natland Group, má jít podle již citovaného zdroje o "přehodnocení kontraktu či alespoň cen a výkonu". Firma si prý každým rokem účtovala částky navíc oproti smlouvě, údajně kvůli rostoucím cenám energií. Přechod ke konkurenci však pro Prahu může být problém. "Nebylo by jednoduché najít za Eltodo náhradu. Firma, která by se mu chtěla v řádném tendru postavit, by musela investovat minimálně 50 milionů korun do svého vybavení," varuje pražské radní zdroj blízký vedení Eltoda.

Byznysmeni i politici tvrdí, že spolu-vlastníky Natlandu jsou šedé eminence pražské ODS Tomáš Hrdlička a Roman Janoušek, jimž Svoboda vyhlásil tichou válku. Natland spojení odmítá, Janoušek s médii nekomunikuje. Hrdlička dříve své majetkové angažmá v Natlandu v zásadě nepopíral, týdeníku Ekonom dokonce říkal, že s firmou má jinou, dlouhodobější strategii, odlišnou od skupiny typu Penty. Nyní však vlastnický vztah popírá. "Neexistuje jediná indicie, že bych tam podíl měl," tvrdí, přičemž ale připouští, že se velmi dobře zná se šéfem Natlandu Tomášem Raškou. Blízko má i ke Karlu Pražákovi, šéfovi společnosti AB Credit, plně vlastněné investiční skupinou PPF, která před Natlandem ovládala osmnáctiprocentní minoritu v Pražských službách. Mimochodem, Hrdličkova žena začínala před dvaceti kariéru v Komerční bance právě s Pražákem. Dnes je Pražák podle řady zdrojů v komunální sféře v propojování firem podobně aktivní jako skupina Natland. Jak už týdeník Ekonom dříve uvedl, v zákrytu za PPF se zajímal o koupi Eltoda.

Byznysový převrat je nemožný

Na přetřes mají podle informací z nového vedení pražské radnice přijít i smlouvy s firmami Taiko (spoluvlastněna též Natlandem, zajišťuje vánoční trhy na Staroměstském a Václavském náměstí a má od města v pronájmu areál Žlutých Lázní v Podolí) či Pražskou servisní (město jí pronajalo vltavské náplavky za 2,4 milionu korun ročně, byť samo investovalo do oprav půl miliardy).

Radikální změnu systému chce město provést v oblasti odpadů. Dnes již zrušený tendr na jejich odvoz, v němž vyhrálo konsorcium firem Pražské služby (minoritním akcionářem je opět Natland), Ave CZ a krátce předtím založená Pražská odpadová, byl jednou z hlavních příčin koaliční krize a rozkolu ODS na pražské radnici. Město totiž stanovilo cenový strop ve výši 13,6 miliardy korun, ale konsorcium přišlo s částkou 16,4 miliardy. Samotné Pražské služby, řízené Patrikem Romanem, bratrem bývalého šéfa ČEZ Martina Romana, na nabízené ceně trvají. "Nabídka, kterou jsme městu učinili pro výběrové řízení, vychází z reálné kalkulace podle požadavků specifikovaných magistrátem," zdůrazňuje ředitelka marketingu Pražských služeb Miroslava Egererová.

Jenže příští tendr už bude nejspíše vypadat jinak. "Nově by Praha měla být rozdělena do čtyř sektorů a proběhly by tak nově čtyři oddělené tendry na odvoz odpadků," konkretizuje dosavadní úvahy dobře informovaný zdroj z nového vedení města s tím, že obdobný záměr už dříve prosazoval primátor Svoboda, ovšem tehdejší koaliční ČSSD to odmítla.

Šedá eminence pražské ODS, podnikatel Tomáš Hrdlička, soudí, že pokud se nyní bude někdo snažit Pražské služby odstavit od veřejných zakázek, "je zralý na blázinec". Připomíná, že Praha má ve firmě 77 procent akcií a že Natland je v menšině. Praha má podle něho možnost vydělat na dividendách za deset let dvě miliardy korun. Vyhazování Pražských služeb kvůli jednomu neprůhlednému akcionáři by podle něho bylo stejné, jako kdyby někdo vyhazoval z tendrů ČEZ, protože se neví, kdo jsou jeho minoritáři. "V Madridu sváží odpady místní koncern ASA, v Paříži zase francouzská SITA, všude to dělají domácí firmy, jen u nás přijde někomu divné, že by to měla být česká firma," zlobí se v rozhovoru pro týdeník Ekonom Hrdlička.

I jeden z pražských podnikatelů, který je detailně obeznámen s vlastnickými poměry v řadě firem, jež pracují pro magistrát, hovoří o jakémsi neformálním firemním holdingu, který má Prahu v hrsti. Na něm podle jeho slov participuje Natland se "svými" firmami - Pražskými službami, Eltodem, Taikem, stavební firmou Prominecon či s fotbalovou Slavií, jejíž stadion také ovládá. "Je možné udělat politický převrat na radnici, ale jiná věc je pokusit se o ,byznysový převrat'. Jednak firmy mají platné smlouvy, jednak jich na trhu zase není tolik, aby byly snadno nahraditelné, kupříkladu Metrostav," připomíná. V poslední době se navíc podle něj objevila tendence ještě více sjednotit některé tyto podniky - i když zpočátku neformálně - pod společného vlastníka.

Jan Štětka, Jiří Pšenička, Martin Mařík


44 mld. Kč
Takový je objem peněz v rozpočtu Prahy na rok 2012.

 

Primátora Bohuslava Svobodu čeká druhé kolo "války": ovládnout komunální byznys. Foto: Isifa

Lékem na předražený "ekotendr" Pražských služeb má být podle úvah nové koalice rozdělení města na čtyři zóny se čtyřmi zakázkami. Foto: Jan Rasch

Související