Sotva jsme se vylízali z jedné, je za dveřmi další krize. Tématem dne je znovu odolnost české ekonomiky vůči dalším a možná silnějším otřesům. Krásná auta z místních automobilek nás z ní sotva vyvezou. Nebude zřejmě kam. Košile je bližší než kabát a nadnárodní firmy mají velký pud sebezáchovy. Co tedy může české ekonomice pomoci nepřevrátit se na rozbouřených vlnách různých globálních krizí?
Kdybych znal jednoduchou univerzální odpověď, stal bych se okamžitě kandidátem na Nobelovu cenu. O jedné cestě ke stabilizaci bych ale věděl. Je jí rozvoj domácích rodinných firem, neboť právě ony jsou v těžších dobách obvykle více odolné vůči úpadku. Vždyť moje firma je pro mne "rodinné stříbro" a je mnohem více než jen zdroj zisku.
Vidím v ní pokračování naší rodinné tradice. Taková společnost umí rychleji reagovat na potřebu hledání úspor, protože její majitelé stojí v takové situaci v první linii. Samozřejmě že i tato forma podnikání má svá rizika, ale ta se projevují spíše v oblasti strategického rozvoje.
V dobách otřesů jsou rodinné firmy jednoznačně stabilizačním prvkem hospodářství i společnosti. Například v Itálii představuje tento typ podnikání 95 procent všech podnikatelských subjektů, podobně je tomu i v Portugalsku, Německu a Francii.
V sousedním Německu přitom vytvářejí rodinné společnosti 40 procent HDP a zajišťují 65 procent zaměstnanosti. I když jde především o malé a střední podniky, přinášejí důležitou kvalitu, jakou jsou kontinuita podnikatelského záměru, zodpovědnost za dlouhodobou existenci firmy, silná firemní kultura, motivace spolupracovníků a v neposlední řadě cit pro potřeby okolí. Ekonomický a společenský přínos rodinných firem je úhelným kamenem úspěchu v malém i velkém světě podnikání. Ne rodina, ale rodinná firma je základ státu.
Josef Tesařík
generální ředitel a zakladatel softwarové společnosti Tesco SW
"Rodinné firmy jsou v těžkých dobách odolnější vůči úpadku - je to totiž rodinné stříbro."