Velká část podnikatelů si může myslet o právnících, že jsou pouze nutným zlem potřebným pro ochranu před spory nebo k plnění různých více či méně smysluplných povinností. Rád bych s tímto nesouhlasil. Vždyť co je jednou z prvních oblastí pozornosti podnikatelů, když pronikají na nový trh, zakládají novou společnost nebo pracují na novém projektu? Kvalita pravidel, náklady na jejich plnění a hlavně jednoduchost a použitelnost právních služeb bude jedním z důležitých kritérií, které rozhodnou o úspěchu.

Každý z nás se určitě již někdy setkal s frustrací příjemců právních služeb nad desítkami stran složitého textu, které od svých právníků dostávají. Je to přesně opak toho, co očekávají a co potřebují ke své práci. Občas jsou takové dokumenty nezbytné. Ať už kvůli složitosti kauzy nebo kvůli nestálým a příliš komplikovaným zákonům či judikatuře. Neméně často jsou však spíše projevem konzervativismu a nedostatku inovace. Tím ale samozřejmě nemyslím inovace v obcházení zákona.

Ukázkou nového přístupu může být například vzrůstající trend využívání různých aktualizovaných on-line nástrojů, s jejichž pomocí může klient snadno rozpoznat své právní povinnosti v desítkách zemí světa ve vztahu k oznamovací povinnosti ohledně držení akciových podílů, implementace zaměstnaneckých opčních programů či předávání osobních údajů do zahraničí. Podobné nástroje umějí například i automaticky vyhotovit dokumentaci pro některé derivátové operace či pomoci se správou důkazů při velkých sporných případech.

Inovace však vyžaduje odvahu, hlavně v těchto ekonomicky složitých časech. Avšak vyplácí se. Způsob, jakým se poskytují právní rady a komunikujeme s klientem, se mění. V posledních deseti letech ho změnily dramaticky informační technologie. Dnes ho mění tlak na vysokou efektivitu, rostoucí konkurence a globalizace práva.

Prokop Verner
advokát AK Allen & Overy


"Jednoduchost a použitelnost právních služeb jsou pro firmu důležitá kritéria, která rozhodnou o jejím úspěchu."

Související