K mým každodenním úkolům patří ptát se, jak budou vypadat veletrhy budoucnosti. Otázka "Jaký je význam veletrhů v době internetu" ostatně patří při každém interview k těm nejčastějším.
Hlavní funkcí veletrhů bylo uzavírání obchodů a vyhledávání výrobků. Věřím, že to poslední, tedy vytipovávání zajímavých produktů, zůstane i nadále důležitou funkcí veletrhu. Prvotním úkolem však stále více bude osobní styk. Informační technologie jsou výborné, ale lidé se vždy budou muset potkávat, podat si ruce a poznat se tváří v tvář. Osobní styk má pro obchodování velkou hodnotu. Přímá komunikace zůstane v byznysu nenahraditelná. Je možné, že vzájemný kontakt dokonce zůstane nenahraditelnou funkcí veletrhu.
I v tomto století bude důležité osobní setkání bez nejrůznějších technických prostředníků, a kongresy a veletrhy jsou především o seznamování lidí. Sociální média na internetu vytvářejí komunity, v nichž se lidé vlastně neznají. Přitom právě veletrhy jsou založeny na společenství takzvaně "naživo", na což se zapomíná. Spojování lidí z jednoho oboru a se stejnými zájmy je podstatná funkce veletrhu. Mnoho výstav plní dnes převážně společenskou integrační funkci.
A konečně veletrhy versus internet a e-commerce? Veletrhy s internetem nesoutěží. World Wide Web působí globálně a veletrhy lokálně. Veletrhy mohou s internetem pouze spolupracovat. E-commerce nenahradí kamenné obchody, ale kamenné obchody se budou muset změnit. Internet nenahradí veletrhy, ale i veletrhy se budou muset změnit.
Velkou neznámou je však přístup mladé generace. Ta se přátelí více se svým monitorem a mobilem než s kamarády, a již zavrhla televizi. Veletrhy musejí oslovovat tuto nastupující generaci. Nevěřím sice, že mladí a chytré telefony vytvoří nový model byznysu, který nahradí obchodní jednání tváří v tvář, ale mohu se mýlit.
Jiří Kuliš
generální ředitel společnosti Veletrhy Brno
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Jiří Kuliš



