K mým každodenním úkolům patří ptát se, jak budou vypadat veletrhy budoucnosti. Otázka "Jaký je význam veletrhů v době internetu" ostatně patří při každém interview k těm nejčastějším.

Hlavní funkcí veletrhů bylo uzavírání obchodů a vyhledávání výrobků. Věřím, že to poslední, tedy vytipovávání zajímavých produktů, zůstane i nadále důležitou funkcí veletrhu. Prvotním úkolem však stále více bude osobní styk. Informační technologie jsou výborné, ale lidé se vždy budou muset potkávat, podat si ruce a poznat se tváří v tvář. Osobní styk má pro obchodování velkou hodnotu. Přímá komunikace zůstane v byznysu nenahraditelná. Je možné, že vzájemný kontakt dokonce zůstane nenahraditelnou funkcí veletrhu.

I v tomto století bude důležité osobní setkání bez nejrůznějších technických prostředníků, a kongresy a veletrhy jsou především o seznamování lidí. Sociální média na internetu vytvářejí komunity, v nichž se lidé vlastně neznají. Přitom právě veletrhy jsou založeny na společenství takzvaně "naživo", na což se zapomíná. Spojování lidí z jednoho oboru a se stejnými zájmy je podstatná funkce veletrhu. Mnoho výstav plní dnes převážně společenskou integrační funkci.

A konečně veletrhy versus internet a e-commerce? Veletrhy s internetem nesoutěží. World Wide Web působí globálně a veletrhy lokálně. Veletrhy mohou s internetem pouze spolupracovat. E-commerce nenahradí kamenné obchody, ale kamenné obchody se budou muset změnit. Internet nenahradí veletrhy, ale i veletrhy se budou muset změnit.

Velkou neznámou je však přístup mladé generace. Ta se přátelí více se svým monitorem a mobilem než s kamarády, a již zavrhla televizi. Veletrhy musejí oslovovat tuto nastupující generaci. Nevěřím sice, že mladí a chytré telefony vytvoří nový model byznysu, který nahradí obchodní jednání tváří v tvář, ale mohu se mýlit.

Jiří Kuliš
generální ředitel společnosti Veletrhy Brno

Související