Řeč bude o programech global mobility. Volně přeloženo do češtiny, o vysílání pracovníků firmy do zahraničí, aby tam zúročili své zkušenosti a schopnosti ve prospěch pobočky své kmenové společnosti či partnerské firmy.

Tyto programy jsou oblíbené hlavně u globálních firem a řada jejich českých zaměstnanců již na vlastní kůži zažila, jaké to je být vyslán za prací do méně či více vzdálených koutů světa.

Potěšující je, že v posledních letech své zaměstnance do zahraničí vysílají i ryze české firmy. Vedle gigantů často také menší firmy - například z oblastí informačních a komunikačních technologií.

Zdaleka přitom nejde o cesty, kdy »český Honza« vyrazí »na zkušenou do světa«. Mezinárodní mobilita je součástí propracované strategie, která má v první řadě přinést profit firmě. Do zahraničí tak vyjíždějí ti nejlepší a nejperspektivnější.

Nic na tom nezměnila ani ekonomická krize. To je jen potvrzením, jak jsou pro firmy programy global mobility důležité a že snižování počtů pracovníků na zahraničních stážích není otázkou dne.

Co se však snižuje, jsou výdaje spojené s vysláním a pobytem zaměstnance při jeho práci pro zahraniční pobočku. Mnohem více se dnes hledí na to, jak zredukovat například náklady na dopravu - manažeři při cestách letadlem přivyklí na business class si nově musejí zvykat na ekonomickou třídu.

Zodpovědněji se hledí na náklady na bydlení či poskytování služeb a výhody pro rodinu pracovníka, pokud s ním do zahraničí vycestuje. I přes tyto »úsporné balíčky« je pro zaměstnance práce v zahraničí skvělou příležitostí, jak získat zkušenosti.

Dobře zvládnutá oblast global mobility je pro firmu výhrou. Je zárukou, že výdaje do těchto programů se firmě vrátí.

Ovšem je třeba si také uvědomit, že se zvyšují daňové a právní nároky spojené s vysláním zaměstnanců do zahraničí. A s tím i rizika.

Řada firem zajištění daňové a legislativní agendy pro výjezd zaměstnanců raději outsourcuje. Stejně tak jako nechává na specializovaných firmách zabezpečení zaměstnance při jeho pobytu v zahraničí. Od zajištění bydlení až po sjednání jazykových kurzů pro ostatní členy rodiny.

Pro firmu ovšem tím největším a bohužel i nejčastějším rizikem asi je, že jim zaměstnanec po návratu domů uteče. Za jeho výpovědí je často fakt, že mu je náhle prostředí lokální firmy malé.

Také na to by měly společnosti myslet a věnovat se svým zaměstnancům nejen tím, že jim zahraniční stáž umožní, ale že jim budou schopny nabídnout motivující pracovní prostředí a pozici i po jejich návratu.

Jana Bartyzalová
partner poradenské společnosti KPMG Česká republika


Firmy by měly svým zaměstnancům nejen umožnit zahraniční stáž, ale také jim po návratu nabídnout motivující pracovní prostředí, soudí Jana Bartyzalová. Foto: Archiv

Související