Projekt Clouders.eu

 - Cílem je rozdělovat práci všem uživatelům internetu, kteří jsou ochotni ji udělat.
- Počet těch, kteří budou moci pracovat pro Clouders.eu, není omezen.
- Slabinou projektu je fakt, že staví na spolupráci lidí, kteří se vzájemně neznají.

Nápad roku 2011

- Ekonom postupně představuje finalisty letošního ročníku soutěže Nápad roku, který je v pořadí již čtvrtým.
- Cílem klání je podpořit podnikatelského ducha mladých lidí a pomoci jim s realizací jejich projektů.
- Přihlásit se mohou začínající projekty i ty, které jsou zatím jen na papíře.
- Nápady jsou hodnoceny na základě pěti kritérií: proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita, kvalita zpracování a osobnost podnikatele.
- Nápad roku organizuje Institut rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické, společnost Economia vydávající časopis Ekonom je mediálním partnerem soutěže.
- Další informace lze nalézt na adrese www.napadroku.cz.

Spojit prostřednictvím internetu firmy s lidmi, kteří chtějí pracovat kdekoli a kdykoli. Takový je záměr internetového projektu Clouders.eu, který uzavřel první desítku nejúspěšnějších podnikatelských záměrů soutěže Vodafone Nápad roku 2011.

»Firmám toto spojení umožní snížit náklady a zvýšit časovou efektivitu při plnění úloh, které mohou být outsourcovány a vykonávány on-line,« doplňuje jeden z autorů, Tomáš Doležal.

Jak se rodí revoluce

Nyní je web Clouders.eu ve fázi příprav. Doležal ale věří, že se v budoucnu zařadí po bok takových webů, jako jsou dnes kupříkladu ClickNwork.com či CloudCrowd.com. Na nich američtí provozovatelé nabízejí širokou škálu prací - kupříkladu překlady, marketingové průzkumy, vyhledávání informací, vytváření databází či analýzy.

»Nyní pracujeme na systému, který rozdělí poptávku zadavatele práce,« přibližuje Tomáš Doležal.

»Představte si nový e-shop, který potřebuje zařadit a označit tisíc produktů. My jeho zboží rozdělíme na jednotlivé položky, které se zobrazí na našem webu,« vysvětluje.

Člověk, který přijde na tento web hledat práci, si některou z položek vybere. Produkt pak označí, vytvoří jeho popis a třeba najde i odkazy na reference či recenze.

Po dokončení vše zkontroluje a pospojuje další člen »virtuálního týmu«. Výsledek je následně odeslán zákazníkovi.

Clouders.eu tak může zařadit Česko k zemím, které zažívají boom takzvaného crowdsourcingu. Tento termín nemá svůj český ekvivalent, dal by se ovšem přeložit zhruba jako »využití zdrojů davu«.

Jde o označení nového způsobu dělby práce. Zadavatel využije zprostředkovatele (crowdsourcingovou společnost) k tomu, aby práci rozdělil mezi uživatele internetu. Úkol je rozdroben na více částí, které může zpracovat v podstatě kdokoli. Nutnými předpoklady jsou jen odpovídající schopnosti, čas a připojení k internetu.

Na Clouders.eu pracují kromě Tomáše Doležala další čtyři lidé: Alexandra Levrincová, Katarína Sabová, Jakub Jaša a Josef Kováč. Tým vznikl loni na kurzu Podnikání & Kreativita na Vysoké škole ekonomické v Praze. »Cílem účasti bylo vytvořit životaschopný byznys plán, a tak jsme přišli s Clouders.eu,« přibližuje Tomáš Doležal.

»Zatím nemáme žádné stálé zaměstnance. Jsme pětice manažerů, která nemá koho komandovat,« usmívá se.

O peněžních tocích již má ale poměrně jasnou představu. Peníze, které klient zaplatí, se rozdělí mezi jednotlivé zpracovatele.

»Pro každého z nich povedeme speciální účet, na němž se budou načítat odměny. Jejich výše se bude pohybovat v řádech jednotek až stovek korun. Přesáhne-li celková částka na účtu určitou hranici, automaticky ji zpracovateli odešleme prostřednictvím PayPalu,« popisuje systém Doležal. Svoji provizi samozřejmě získá i zprostředkovatel - tedy Clouders.eu.

»Budoucnost trhu patří právě těmto formám práce,« konstatuje Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka personální agentury Manpower a prezidentka výboru Asociace poskytovatelů personálních služeb.

Firmám, které spojují možnosti využití moderních technologií a lidských zdrojů, podle ní trh nabízí obrovské příležitosti.

»Internet umožňuje dostat se k další pracovní síle,« shrnuje Jaroslava Rezlerová. Myslí tím například ženy na mateřské dovolené nebo handicapované.

Petra Sýkorová


Autoři desátého nejlepšího projektu soutěže Vodafone Nápad roku 2011: Alexandra Levrincová, Tomáš Doležal, Katarína Sabová, Josef Kováč, Jakub Jaša (zleva). Foto: Archiv

Související