Roman Lesný (44)

Vzdělání:
- ČVUT, fakulta strojní, MBA na University of Pittsburgh.

Kariéra:
- V roce 1999 nastoupil na pozici finančního ředitele Škoda Dopravní technika, o tři roky později povýšil na generálního ředitele.
- V letech 2003 až 2005 byl generálním ředitelem a předsedou představenstva společnosti Inspekta.
- Od roku 2005 je majitelem investičně--konzultační společnosti Aligier.

Záliby:
- četba knih.

Princip Better Place

- Cena vozu je snížena o cenu baterie.
- Baterie je majetkem firmy, automobil patří kupci.
- Platí se za spotřebovanou energii + marži.
- Výměna baterie nezabere více času než načepování paliva.
- Chytrý systém včas varuje před vybitím a nasměruje vůz k nejbližší výměnné stanici.
- Samozřejmostí zůstává klasické dobití baterie.

Zdroj: Ekonom

Americko- izraelská firma Better Place přišla s originálním řešením, jak si poradit s dvěma hlavními problémy současných elektromobilů: vysokou cenou a malým dojezdem. Ve spolupráci s Izraelci chce český podnikatel Roman Lesný, někdejší generální ředitel Škoda Dopravní technika, systém zavést i v Česku a použít jej v elektrobusech.

Rozdíl oproti současným elektrobusům by byl značný. Systém je totiž založen na speciálním uchycení baterie a síti výměnných stanic umožňující výměnu vybité baterie za plně nabitou v řádu minut, a především na odděleném vlastnictví baterie a vozu.

Majitelem baterie je servisní organizace, majitelem vozu například provozovatel MHD. Toto řešení snižuje náklady na pořízení elektrobusu, kde významnou část ceny tvoří právě baterie a její provoz. »Chceme být servisní organizací mezi výrobcem a spotřebitelem. Nabídli bychom špičkový servis, výměnu baterií, uskladnění, řešili bychom i recyklaci a podobně,« řekl týdeníku Ekonom Lesný, dnes majitel investičně-konzultační společnosti Aligier.

Česko jako testovací rampa

Jednání s potenciálními zákazníky a výrobci v Česku jsou ale teprve na samotném počátku a Lesný nechce prozrazovat všechny detaily. Základem podnikání je ale především rozdíl mezi nákupem elektrické energie a jejím prodejem ve formě zapůjčené baterie.

Vlastnictví velkého množství baterií s sebou navíc nese další příležitost pro byznys. »Nabízí se možnost dobíjet baterie v časech, kdy mají elektrárna přebytky, ale naopak i možnost krátkodobě pustit do sítě v době špičky proud z množství elektrických baterií,« vysvětluje Roman Lesný.

Ten chce proto ke spolupráci přesvědčit jak dopravní podniky a výrobce elektrobusů, tak výrobce baterií, ale i energetické závody. Už na konci letošního roku chce izraelsko-americká firma Better Place svůj systém dobíjecích a výměnných stanic a prodej elektromobilů ve spolupráci s autromobilkou Renault-Nissan naostro rozjet v Izraeli, následovat má Dánsko a Austrálie.

Česká republika by se díky Romanu Lesnému mohla stát první testovací zemí, kde by se principy Better Place naostro vyzkoušely i u městské hromadné dopravy.

»Mám zkušenosti ze všech oblastí, které projekt spojuje, dobré kontakty do firem, základní princip lze v omezené šíři spustit velmi rychle. Jde o to někde začít, třeba i s jediným elektrobusem, na kterém se systém vyzkouší, nasbírají se cenná data. Pak se otvírá možnost rozjet to ve velkém,« věří Lesný.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vyšel ve čtvrtek 1. září, nebo pod odkazem níže:

Související