Organizujeme dětské tábory, posíláme DMS, jsme schopni vymalovat domov seniorů nebo postavit hrací domek ve školce. Ano, i když většina lidí lomí rukama nad sobeckou konzumní společností, my Češi máme k dobrovolnictví stále vřelejší vztah. Jen se zdá, že zatím plně nevyužíváme svého potenciálu. Nějak nám zatím nedošlo, že svých sil můžeme využít mnohem efektivněji.
K čemu je, když šéf marketingu velké společnosti zamete listí, když by mohl pro sdružení dohodnout sponzoring nebo poradit s reklamní kampaní? Dá-li šéf občanského sdružení zkontrolovat smlouvu o nájmu kamarádovi právníkovi, bude to právníka stát hodinu času. Kdyby sdružení muselo kontaktovat právnickou kancelář, stálo by ho to minimálně tři tisíce korun. Daňové přiznání, které bude (známé) účetní trvat tři hodiny, znamená pro předsedu sdružení i dva dny práce. Vyplatí se spoléhat na odborníky, už proto, že jim jde jejich práce od ruky.
Neznamená to, že přestaneme hrabat listí nebo natírat ploty tam, kde je to třeba, ale pro neziskové organizace je mnohdy přínosnější naše odborná pomoc. Řada neziskovek však s dobrovolníky vůbec nemá kontakt, nebo zatím neví, jak najít odbornou posilu. Je to na nás - hledejme příležitosti a pojďme neziskovému sektoru vstříc.
Prací dobrovolníka můžete navíc oprášit třeba vědomosti ze školy. Právník po řadě obchodních spletitých případů napíše jednoduchou smlouvu o nájmu, PR manažer zkusí vytvořit kampaň bez rozpočtu. Ano, není čas sypat někam peníze bez rozmyslu, ani neuměle natírat ploty, a rozhodně není čas se vymlouvat na to, že »na to my Češi nejsme«. Jsme.
Milan Vašina,
generální ředitel T-Mobile