Jawa Moto

 - Výrobce motocyklů se sídlem v Týnci nad Sázavou.
- Zaměstnává 86 lidí.
- Loňské tržby činily 111 milionů korun, za letošních sedm měsíců pak 75 milionů.
- Od roku 1998 je Jawa Moto ve vlastnictví strojírenské společnosti Jihostroj Velešín, která vyrábí díly letadel a nákladních automobilů.
- Historicky vyrobila Jawa čtyři miliony motocyklů.
- Zhruba dva miliony motocyklů Jawa se vyvezly do bývalého Sovětském svazu, 600 tisíc připadlo na někdejší Československo a 400 tisíc na Egypt, milion skončil v dalších zemích Evropy, Asie a Jižní Ameriky.

Šestiválec z Ústí nad Orlicí

 - Společnost FPOS, rodinná firma Felgrových z Ústí nad Orlicí, příští rok zahájí výrobu
motocyklu s šestiválcovým motorem o objemu téměř 2,5 litru.
- Vývoj stroje FGR Midalu trval šest let.
- Motocykl se bude prodávat »za sedmimístnou částku«.
- Dva prototypy se již testují.
- Příští rok chce firma, která se jinak věnuje hlavně zakázkové kovovýrobě
a jednoúčelovým strojům, vyrobit celkem šest motocyklů.

Jawa míří do segmentu luxusních motocyklů. Nehodlá už bojovat s levnou asijskou konkurencí a po mnoha desítkách let ukončí produkci neekologických »dvoutaktů«.

Společnost nedávno zahájila sériovou výrobu stroje s čtyřdobým motorem o objemu 660 kubických centimetrů. A nyní se chystá na ještě těžší kalibr - litrový agregát vlastní konstrukce. Půjde přitom po padesáti letech o první čtyřdobý motor, který se bude v Jawě vyrábět. Doposud totiž firma čtyřtakty nakupovala v zahraničí.

První Jawy s litrovým motorem by se na silnicích měly objevit během tří let.

Vývoj stroje již skončil a hotových už je celkem deset kusů. Tři částečně maskované stroje nyní procházejí testováním v provozu. Poté budou následovat homologační zkoušky.

Sázka na prestiž

Nový motocykl má továrně v Týnci nad Sázavou vrátit ztracenou pověst hráče první ligy, schopného po technické stránce soupeřit s prestižními japonskými, německými či italskými značkami.

Základní cena stroje s litrovým motorem, jehož maximální rychlost se pohybuje kolem 220 kilometrů v hodině, přesáhne čtvrt milionu. Firma však věří, že průměrná prodejní cena se bude v závislosti na výbavě pohybovat kolem 350 tisíc korun. Ročně by jich chtěla vyrábět mezi 200 až 500 kusy.

Naopak do čtyř let by se měly v Týnci nad Sázavou definitivně přestat montovat veškeré současné menší motocykly s motory o objemu pod šest set kubických centimetrů.

Ze světa však starší modely značky Jawa přesto možná nezmizí. Vedení firmy totiž jedná s výrobci v Argentině, Rusku a Indii o případném prodeji licence.

Jawa totiž v budoucnu nechce bojovat s čínskými masovými výrobci, kteří trhu dominují, ale soustředí se na vyšší třídu, v níž si v Česku nejlépe vedou japonské značky Honda a Yamaha.

»V České republice chceme do budoucna vyrábět výhradně luxusní a speciální motocykly, jako například policejní či vojenské,« podotýká Jiří Gerle, generální ředitel společnosti Jihostroj Velešín, která Jawu vlastní.

»Konkurenční stroje mívají čtyřválcové motory, zatímco my jsme u nového modelu vsadili na na kapalinou chlazený dvouválec,« upozorňuje na rozdíly v koncepci technický ředitel Miloslav Vacek, který jeden z prototypů právě testuje.

Menší počet válců podle něho vede k tomu, že motor lépe táhne v nízkých otáčkách.

Nový model by měl posílit pozici hlavního tuzemského výrobce motocyklů i na domácím trhu, kde mu podle statistik zveřejněných Svazem dovozců automobilů patří za prvních sedm měsíců letošního roku celkově 53. místo.

Blata, druhý zbylý český výrobce silničních motocyklů, je na 59. pozici.

V odbytu vede Kuba

Produkce Jawy za první pololetí vzrostla na 809 motocyklů oproti 460 v stejném období loni.

»Za celý rok prodáme 1400 až 1600 motocyklů, v loňském roce to bylo necelých 800,« říká Gerle.

Za úspěchem stojí především export. Jawa během prvních šesti měsíců letošního roku vyvezla 758 motocyklů oproti loňským 417.

Téměř osmdesát procent z celkového vývozu připadá na Latinskou Ameriku, hlavně na Kubu, Argentinu a Panamu.

Společnost Jawa Moto totiž dosud neměla vlastní motor odpovídající současným ekologickým normám Evropské unie. Své klasické stroje s dvoudobými motory o objemu 350 kubíků proto může vyvážet jen do zemí s benevolentnějšími předpisy.

Jde například o Rusko, na které připadá asi deset procent prodeje, a také o arabské státy, jejichž trh však po válce v Iráku ovládli Číňané.

Vedle klasické dvoudobé Jawy 350 proto společnost nyní montuje také menší motocykly s čtyřtakty o objemu 50, 125 a 250 kubíků.

Všechny tyto motocykly jsou vybavené motory z dovozu, většinou od rakouské společnosti Rotax. Letos na trh uvedená Jawa 660, která je první předzvěstí nové orientace na bohaté, pak používá agregát italské firmy Minarelli.

Hlavním konkurentem »šestistovky« je Yamaha XT 660, dále kubaturou odpovídající motocykly značek BMW, Honda a KTM.

Nosným typem Jawy má ovšem v budoucnu být zmíněný připravovaný nový motocykl s litrovým motorem. Ten časem dostane i výkonnějšího sourozence o objemu 1,2 litru.

V Týnci právě zahajují přípravu technologií pro výrobu této řady. Problém však je, že firma musí vyjednat dodávky velkého množství různých dílů.

Chřadnoucí trh

Nové motocykly hodlá Jawa prodávat ve všech evropských zemích. Přestože v Česku a na Slovensku má značka nejlepší zvuk, spoléhat jen na bývalou federaci nemůže. Zdejší trh je totiž velmi malý a rozkolísaný.

Registrace nových motocyklů v Česku klesly podle údajů Svazu dovozců automobilů za prvních letošních sedm měsíců oproti stejnému loňskému období o 7,5 procenta na 12 044 kusů.

Jak upozorňuje tajemník Svazu dovozců automobilů ČR Pavel Tunkl, motocykly dnes v Evropě většinou neslouží jako dopravní prostředek. Kupují se spíše pro radost.

Jakmile se tedy blíží skutečné či domnělé ekonomické problémy, lidé přestávají motocykly kupovat. Jde totiž o zbytné zboží.

V Evropě Jawa prodává hlavně v pobaltských a skandinávských zemích, v Polsku, Německu a Velké Británii. Své dříve důležité trhy ve Španělsku, Portugalsku a Řecku naopak ztratila.

Petr Korbel


Jawa nyní vyjednává o prodeji licencí na výrobu starších motocyklů do Argentiny, Ruska a Indie.

 

Jawa 660 je první stroj, kterým se chce společnost z Týnce nad Sázavou probojovat mezi výrobce luxusních motorek. Foto: Jaw

Související