Společnost Jawa Moto zásadně obmění výrobní program. Jak informuje týdeník Ekonom ve svém čtvrtečním vydání, firma zhruba do čtyř let zcela ukončí výrobu motocyklů s tradičními dvoudobými motory. Zároveň přestane v Česku montovat veškeré malé motocykly s dováženými motory o objemu pod 600 cm3.

Hlavním modelem značky se má stát zcela nový motocykl s čtyřdobým litrovým motorem vlastní konstrukce, jehož vývoj firma nedávno dokončila. Půjde o první čtyřdobý motor vyráběný firmou Jawa po asi padesáti letech.

Tři částečně zamaskované stroje s litrovými dvouválcovými motory se již zkoušejí na silnicích. Další firma pošle na homologační zkoušky.

»V Česku chceme do budoucna vyrábět výhradně motocykly luxusní a speciální, tedy policejní či vojenské,« podotýká Jiří Gerle, generální ředitel společnosti Jihostroj Velešín, která Jawu vlastní.

S licencí do světa

Prototypy motocyklů s čtyřdobým motorem Jawa dosahují maximální rychlosti kolem 220 kilometrů v hodině. Základní cena nového modelu přesáhne čtvrt milionu korun. Stroj časem dostane i výkonnějšího »sourozence« o objemu válců 1,2 litru.

Ze světa však starší modely značky Jawa možná zcela nezmizí. Vedení firmy totiž jedná s výrobci v Argentině, Rusku a Indii o případném prodeji licence.

Motocykly Jawa s tradičními dvoudobými motory se totiž už mohou prodávat jen v zemích s benevolentnějšími ekologickými předpisy. K hlavním trhům firmy tak dnes patří Kuba, Argentina a Panama.

»Za celý letošní rok prodáme 1400 až 1600 motocyklů, loni jich bylo necelých 800,« uvedl Gerle.

Společnost nedávno zahájila rovněž výrobu a prodej motocyklu s čtyřdobým motorem o objemu 660 cm3. Tento stroj je určen pro evropský trh. Jde o první předzvěst nové orientace českého výrobce na motocykly pro bohaté a zároveň o jediný stroj ze současné nabídky, který se má v Týnci nad Sázavou montovat i za pět let. Motor však v tomto případě Jawa nevyrábí, jde o produkt italské firmy Minarelli.


Více se dočtete v novém vydání týdeníku Ekonom, který vychází ve čtvrtek 1. září.

Související