Daňová kontrola

- Finanční úřady musejí písemně zaznamenat předmět a rozsah kontroly při příchodu do firmy.
- Při ukončení musíte být seznámeni s jejími závěry.
- Lhůtu k vyjádření však finanční úřad poskytne jen na vaše požádání.
- Při projednávání výsledků nahlédněte do svého daňového spisu.

Svůj daňový spis si můžete nafotit třeba do mobilu.

Při styku s finančními úřady se podnikatelé musejí řídit novými pravidly. Daňový řád na začátku letošního roku nahradil zákon o správě daní. Jak ale ukazují první zkušenosti, lze s nadsázkou konstatovat, že i s novou mapou je v některých situacích hledání správného směru v terénu obtížné.

Finančním úřadům navíc mnohdy chybí jednotná metodika. A na to, jak budou některá ustanovení daňového řádu vykládat soudy, je třeba si ještě nějakou dobu počkat.

Podívejte se proto, na jaké praktické problémy při jednání s finančním úřadem možná budete nyní narážet.

Zaměstnance pověřte

Ještě v loňském roce bylo obvyklé, že pokud měl některý ze zaměstnanců společnosti ve své pracovní náplni vyřizování záležitostí s finančním úřadem, prokazoval se berňáku plnou mocí.

Pokud náhodou předložil místo plné moci dokument nadepsaný »Pověření«, většinou se pěkně zapotil, když se snažil přesvědčit úředníky, že skutečně smí vést jednání.

S nástupem daňového řádu však finanční úřady obrátily a naopak začaly místo plné moci vyžadovat dříve »zatracované« pověření.

Přitom pověření v podstatě vypadá velmi podobně jako plná moc, snad jen kromě nadpisu, a v zásadě se u něho vyžaduje také podpis jednatele či členů představenstva neboli statutárního orgánu.

Zdánlivě formální odlišení však s sebou nese jeden podstatný rozdíl: bude-li váš zaměstnanec jednat na základě pověření, všechny související písemnosti z finančního úřadu poputují do datové schránky vaší firmy.

Riziko, že by jakákoli korespondence unikla, je tak minimální.

Naproti tomu zaměstnanci, kterého vybavíte plnou mocí, budou všechny písemnosti doručovány normální poštou, a to ještě většinou na adresu trvalého pobytu.

Není třeba zdůrazňovat, že je to z hlediska provozu vaší firmy velmi nepraktické a někdy i riskantní. Pokud tedy například zplnomocněný zaměstnanec podepíše daňové přiznání, ale zapomene přiložit nezbytné přílohy, výzva finančního úřadu k jejich doplnění může putovat přes půl republiky. Na nápravu takových chyb pak nezbývá mnoho času.

Navíc pověření můžete vystavit nejen zaměstnanci, ale například i externí účetní.

Prokuristu vybavte plnou mocí

Udělení plné moci vyhraďte jen pro zvláštní případy, kdy vaše firma bude potřebovat zastoupit daňovým poradcem či advokátem, třeba pro účely jednání při daňové kontrole.

Daňový řád také zavedl povinnost vymezit přesný rozsah zmocnění každého vašeho zástupce. Kvůli tomu znatelně stoupla ostražitost finančních úřadů vůči konkrétním formulacím v plných mocích.

Přípravě nových plných mocí proto věnujte náležitou pozornost. V případě pochybností ověřte jejich znění předem i s finančním úřadem. Vyhnete se pozdějším zbytečným diskusím.

Firmy často hledají odpověď na otázku, smí-li s finančním úřadem jednat jménem firmy prokurista? Bylo by to praktické především pro společnosti, v nichž jsou jednateli či členy představenstva cizinci.

Správní soudy však dosud možnost jednání prokuristů bez zvláštní plné moci nepřipustily.

Daňový řád měl ambici zařadit prokuristy na stejnou úroveň jako statutární orgány, aby mohli jednat přímo, bez zplnomocnění.

Přesto některé finanční úřady i nadále jednání prokuristů bez předložení plné moci nebo pověření podepsaného statutárním orgánem společnosti neuznávají.

Pokud tedy finanční úřad neuzná například podpis vašeho prokuristy na již podaném daňovém přiznání a odmítne, abyste mu pověření dodatečně doložili, nezbývá, než se obrátit k nadřízenému finančnímu ředitelství anebo na soud.

Nejdříve daně, pak penále

Zatím jste se dozvídali jen o novinkách, které firmám život spíše komplikují. Je proto na čase upozornit i na příjemnější stránky daňového řádu. Daňový řád změnil pořadí, v jakém se platby daní započítávají na vaše existující daňové dluhy.

Dříve se poplatníkům mohlo stát, že po několika letech překvapivě zjistili, že na svém daňovém účtu mají předepsaný úrok z prodlení, i když daně vždy platili včas. Finanční úřad však mohl některou platbu daně započítat namísto na daň na penále.

Jak ukázal nedávný rozsudek Nejvyššího správního soudu, v takových případech vám nepomohl ani on.

Dnes tedy poplatníci s každou platbou daně v prvé řadě hradí své nedoplatky na dani a aktuální daňové závazky a až následně se jejich platby započítávají na penále a jiné příslušenství.

Pořiďte si diktafon

Ohlásila se ve vaší firmě daňová kontrola? Natočte si její průběh. Daňový řád sice výslovně umožnil jen finančním úřadům, aby průběh jednání a jiných úkonů - třeba výslech svědků - nahrávaly na audionebo videonosiče. Jednoznačnou odpověď na otázku, zda totéž můžete učinit i vy, jakožto poplatníci, nedal.

Nicméně soudy rozhodly jednoznačně ve váš prospěch, a to alespoň pokud jde o audionahrávky.

Nahrávání průběhu jednání jak ze strany finančních úřadů, tak ze strany poplatníků je i přesto v praxi vcelku výjimečné, byť třeba v případě výslechu některých svědků by takové záznamy jistě mohly přinést věrnější zachycení než písemný protokol.

Vymezte rozsah kontroly

Ohlídejte si začátek a konec daňové kontroly. Přestože daňový řád ukládá finančním úřadům, aby jednoznačně vymezily její předmět a rozsah při příchodu do vaší firmy, finanční úřady obvykle na přesné vymezení rezignují.

Vyžadujte proto, aby tyto skutečnosti do zahajovacího protokolu úředníci doplnili. Přesné vymezení rozsahu daňové kontroly je totiž důležité pro určení, zda může finanční úřad přijít na kontrolu téhož zdaňovacího období znovu.

Aktivní buďte i při ukončování daňové kontroly. Finanční úřad by vás měl seznámit se svými závěry a umožnit, abyste se k nim vyjádřili. Lhůtu k vyjádření však finanční úřad poskytne jen na vaše požádání. Není tedy radno chodit na finanční úřad s páskou přes pusu.

Pokud se finanční úřad domnívá, že vaše vyjádření již nemůže jeho závěry z kontroly nijak změnit, ukončí ji podpisem zprávy o jejích výsledcích.

Pozor. Daňový řád tak teoreticky dává berňáku možnost, aby vám sdělil závěry z kontroly tak, abyste se k nim mohli vyjádřit pouze jednou.

Nahlédněte do spisu

Využijte bonus, který vám nyní nabízí daňový řád, a při projednávání výsledků daňové kontroly nahlédněte do daňového spisu. Za vaši pozornost stojí zejména takzvaná vyhledávací část spisu.

Daňový řád totiž finančnímu úřadu umožňuje schovávat do této části spisu to, co nechce, abyste viděli v průběhu daňové kontroly, třeba poznatky finančních úřadů z jiných států vztahující se k zahraničním aktivitám vaší firmy.

A propos, svůj daňový spis si můžete nafotit třeba i do mobilu. Tuto novinku nepřinesl daňový řád, ale nedávno tak rozhodly soudy poté, co finanční úřad jednomu poplatníkovi focení ze spisu zakázal.

Eva Doložílková
Petr Toman
daňoví poradci KPMG Česká republika

Související