Martin Solnička (29)

- Vzdělání: Vystudoval Vysokou školu ekonomickou v Praze, absolvoval mezinárodní studijní program organizovaný strategickou aliancí ekonomických škol CEMS.
- Kariéra: Než se stal jednatelem společnosti Fresh Garden provozující Moře financí, pracoval jako poradce v oblasti řízení rizik ve firmě KPMG.
- Zájmy: beach volejbal, basketbal, vaření, cestování.

Nápad roku 2011

- Ekonom postupně představuje finalisty letošního ročníku soutěže Nápad roku, který je v pořadí již čtvrtým.
- Cílem klání je podpořit podnikatelského ducha mladých lidí a pomoci jim s realizací jejich projektů.
- Přihlásit se mohou začínající projekty i ty, které jsou zatím jen na papíře.
- Nápady jsou hodnoceny na základě pěti kritérií: proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita, kvalita zpracování a osobnost podnikatele.
- Nápad roku organizuje Institut rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické, společnost Economia vydávající časopis Ekonom je mediálním partnerem soutěže.
- Další informace lze nalézt na adrese www.napadroku.cz.

Když chce člověk ušetřit, měl by nejdříve vědět, za co utrácí - to je hlavní motto projektu Moře financí, který se řadí k deseti nejúspěšnějším podnikatelským záměrům přihlášeným do soutěže Vodafone Nápad roku 2011.

Stejně jednoduchý, jako tato myšlenka, je i princip fungování této služby, kterou ocení zejména majitelé více účtů. Díky ní totiž mohou na jednom místě snadno sledovat údaje o všech transakcích.

Mapa příjmů a výdajů

Služba Moře financí je zdarma. K registraci stačí libovolná e-mailová adresa a heslo. Osobní údaje nejsou třeba.

Do vytvořeného anonymního profilu si klient vloží výpisy z účtů, které má z elektronického bankovnictví. Výpisy jsou nejdříve uloženy do počítače a následně nahrány do »Moře«. Sytém tedy není nijak propojen s »oficiálními« účty vedenými u bank.

Ke zpracovaným datům z účtů pak má kromě samotného klienta přístup pouze administrátor a správce serveru.

»Zpracovávané výpisy z bank se vůbec neukládají. Ihned po zpracování jsou smazány, profil je zabezpečený a přenos dat šifrovaný,« ubezpečuje Martin Solnička, majitel a jednatel společnosti Fresh Garden, která službu provozuje.

Kromě nahrávání elektronických výpisů je možné data o platbách a příjmech vkládat jednotlivě. To dává uživateli možnost získat skutečně ucelený přehled o všech financích.

Nahrané informace lze pak v systému třídit, upravovat a různě zobrazovat. Jednotlivé položky výpisu lze zařadit do kategorií, jejichž označení si může klient vytvořit buď sám, anebo si je vybrat z nabídky webu.

Jde kupříkladu o kategorie Nakupování, Spoření či Bydlení a v nich pak další podkategorie: konkrétně v Bydlení třeba Elektřina, Hypotéka a tak dále. Klient tak snadno zjistí, kolik a za co utrácí.

Pomocí přehledných grafů pak může sledovat vývoj svých výdajů v čase. Pokud chce ušetřit, může si vytvářet rozpočty.

Jak se rodí moře?

»Tato služba přináší užitečné nástroje všem, kteří chtějí mít své hospodaření s penězi pod kontrolou,« komentuje projekt Petr Kopřiva, vedoucí rozvoje a obchodní podpory přímých kanálů Komerční banky.

Moře financí ovšem není zcela originální nápad. »Inspiroval jsem se americkým projektem Mint.com. Hned když jsem ho viděl, jsem si uvědomil, že něco takového v Česku chybí,« vysvětluje Martin Solnička.

To bylo na jaře roku 2010. Martin Solnička tehdy pracoval jako poradce v oblasti řízení rizik ve společnosti KPMG. Moře financí začal tvořit ve svém volném čase . Po zhruba půl roce - loni v listopadu - se mu ale začal věnovat naplno. »Nebylo jednoduché se rozhodnout. Projektu jsem ale věřil, a tak jsem dal v práci výpověď,« vzpomíná.

Web Moře financí, který má dnes přibližně tisíc registrovaných uživatelů, spustil v polovině letošního února. V současné době ještě není výdělečný, nicméně jeho autor věří, že zisk je jen otázka času.

»Stejně jako u většiny podobných projektů by hlavním zdrojem příjmů měly být provize ze zprostředkování finančních produktů - například hypoték či pojištění,« přibližuje Solnička.

Zároveň dodává, že návštěvníky webu v žádném případě nechce zahltit reklamou. »Jde mi o to nabídnout jim zajímavé tipy na možnosti ušetřit nebo lépe zhodnotit své finanční prostředky,« uzavírá.

Petra Sýkorová


 

Web Martina Solničky nabízí přehlednou kontrolu všech účtů a platebních transakcí. Informace jsou navíc přísně zabezpečeny. Foto: Jan Rasch

Související