Kdo chce pohodlí a špičkové služby, volí Qatar Airways. Kdo sází na maximální bezpečnost, letí s Qantasem. A kdo má naopak rád pořádný adrenalin, vybere si některou z filipínských či indonéských aerolinek. Ruské ruletě se rovná též vnitrostátní let třeba v Beninu, Súdánu nebo Afghánistánu.
Na člověka, který se za letu pokusí otevřít dveře, je ale možné narazit i na lince Travel Service mířící z Česka na Rhodos, jak se stalo minulý týden.
Svět leteckých společností je zkrátka dosti pestrý. Je proto dobré vědět, do jakých rukou se při cestách za byznysem či za odpočinkem bez obav svěřit a jaké aerolinky raději ignorovat.
Na listině hanby
Při výpravách za exotikou je často nutné slevit ze svých běžných standardů. Ať už jde o hygienu, nocleh, stravování, ale i kvalitu dopravy. Zatímco bez teplé sprchy, pohodlné postele a vybrané stravy člověk nějaký čas přežije, při havárii letadla je šance na přežití prakticky nulová.
»Je pravda, že jsou státy či regiony, kde je často kvalita a tedy i bezpečnost letecké dopravy dosti pochybná. Může to být způsobeno stářím letadel, nízkou kvalitou údržby, malými zkušenostmi posádek, ale i špatným pozemním vybavením letišť,« podotýká pilot ČSA Filip Gaspar.
»V takových oblastech, jako je Afrika, bych využití regionální dopravy hodně zvažoval a určitě bych si zjišťoval reference na dané společnosti. Doporučuji také zkontrolovat, jestli daný stát či letecká společnost není na blacklistu Evropské unie nebo USA,« dodává.
Které aerolinky jsou bezpečné a které nikoli? Jak poznat jejich kvalitu? Jak jsou na tom ČSA v porovnání s konkurencí?
Ptali jste se Filipa Gaspara, prezidenta Českého sdružení dopravních pilotů. Na dotazy čtenářů dpovídal v úterý 26. července.