Michal Juhás (26)

- Vzdělání: Vystudoval Informační management na Vysoké škole ekonomické v Praze.
- Kariéra: Jednatel společnosti BookFan, konzultant ve firmě Adastra Czech.
- Zájmy: Squash, čtení, cestování a bonsaje.

Nápad roku 2011

- Ekonom postupně představuje finalisty letošního ročníku soutěže Nápad roku, který je v pořadí již čtvrtým.
- Cílem klání je podpořit podnikatelského ducha mladých lidí a pomoci jim s realizací jejich projektů.
- Přihlásit se mohou začínající projekty i ty, které jsou zatím jen na papíře.
- Nápady jsou hodnoceny na základě pěti kritérií: proveditelnost projektu, potenciál dalšího růstu, originalita, kvalita zpracování a osobnost podnikatele.
- Nápad roku organizuje Institut rozvoje podnikání při Vysoké škole ekonomické, společnost Economia vydávající časopis Ekonom je mediálním partnerem soutěže.
- Další informace lze nalézt na adrese www.napadroku.cz.

Strochou nadsázky lze říci, že nebýt sadistického vraha ze Silicon Valley, zvaného Phate, nebyla by ani sociální síť BookFan. Phate je jedna z hlavních postav románu Jefferyho Deavera Modrá sféra.

»Když jsem tu knihu dočetl, chtěl jsem ji doporučit svým přátelům. Přemýšlel jsem nad různými způsoby, až jsem přišel na nápad vytvořit svoji vlastní čtenářskou sociální síť,« vysvětluje Michal Juhás, IT konzultant a současný jednatel firmy BookFan.

Juhásův stejnojmenný web propojuje čtenáře, přináší jim knižní doporučení, sleduje literární dění a zprostředkovává nákup českých a slovenských knižních titulů.

Dobrý tým je základ

Práci na projektu zahájil začátkem roku 2010.

»Začínal jsem sám. BookFan jsem dával dohromady po nocích a o víkendech. Myslel jsem si, že to zvládnu, ale byl to omyl. Po půlroce trápení jsem to málem vzdal,« vzpomíná Juhás.

Jenže měl štěstí. V té době se k němu přidal programátor Josef Nevoral - a práce se začala dařit.

»Později se do projektu začali zapojovat další lidé. Dnes jich je celkem osm. Každý člen týmu je přitom specialistou na určitou oblast - počínaje administrativou a webdesignem konče.

Ostrý provoz BookFanu byl zahájen letos v lednu. V únoru Michal Juhás založil stejnojmennou obchodní společnost, do níž v květnu přistoupili tři investoři - Jan Staněk, Richard Cvach a Jakub Křížek.

Tím však květnové úspěchy BookFanu neskončily. Michal Juhás s ním zvítězil v kategorii Potenciál soutěže Vodafone Nápad roku 2011.

Forma cennější než obsah

Čtenářská sociální síť přitom v tuzemsku není žádnou převratnou novinkou.

»Knižních webů není v Česku málo. Legie.info, Knihovnice.cz či Knihožrout.cz jsou jen některé z nich. Všechny jmenované kolem sebe vytvářejí komunitu fanoušků, která knihy hodnotí. BookFan mezi nimi vyniká snad jen výborným propojením s Facebookem,« sděluje svůj názor na Juhásův projekt Richard Klíčník z marketingového oddělení nakladatelství Argo.

Čím tedy Juhásův projekt porotu soutěže Nápad roku zaujal?

»Po skončení soutěže jsem se dozvěděl, že náš projekt zvítězil díky principu, na němž funguje. Jde o platformu, na jejímž základě lze vytvářet sítě příznivců mnoha věcí - třeba vína, čokolády či automobilů,« vysvětluje Juhás.

Příjmy firmy se zatím počítají pouze v desítkách tisíců korun. Jejich hlavními zdroji jsou provize z prodeje knih a inzerce. Celková investice do projektu se přitom pohybuje v řádech statisíců. Kdy bude samotný BookFan ziskový, je tedy zatím nejasné.

Osm měsíců vývoje BookFanu vytvořilo know-how, díky němuž je Juhásův tým schopen rychle a levně spustit mnoho dalších fanouškovských webů.

»Byznysový potenciál je především v naší xFan sociální platformě, ne v samotném knižním webu,« konstatuje Juhás.

Za pět let bude mít podle něho BookFan deset sesterských projektů - kupříkladu CarFan či WineFan. Polovina z nich bude zaměřená stejně jako BookFan na lokální, tedy středoevropský trh. Druhá polovina bude celosvětová.

Petra Sýkorová


 

Jednatel společnosti BookFan Michal Juhás drží v ruce knihu, která ho přivedla na nápad tuto firmu založit. Foto: Jan Rasch

Související