Rodinné podnikání je model osvědčený, tradiční a konzervativní. Současný charakter byznysu však přivádí rodinné firmy na rozcestí.

Nabízí cestu k podnikání sympatickému, ale spíše živnostnického a lokálně omezeného charakteru. Nebo cestu k vizi firmy spojující plusy rodinného byznysu s plnohodnotnou podnikatelskou profesionalitou.

Každý z nás jistě zná ve svém okolí firmu, u jejíhož zrodu stál otec zakladatel - zdatný člověk od fochu, který se »udělal pro sebe«. Manželka se ujala administrativy a účetnictví, děti přirozeně pomáhaly ve kšeftě.

Poctivost, ochota a vstřícnost k zákazníkům svědčily podnikání natolik, že firma přibrala další - členy rodiny nebo známé.

V rodinné atmosféře panovala spokojenost. Do chvíle, kdy si budoucnost firmy řekla o nutnost nového strojního vybavení, rekonstrukci objektu, peníze do reklamy, řešení konfliktů mezi synovcem a zetěm, zvládnutí choutek dcery prodat svůj podíl, řešení otázky budoucí hlavy podniku.

V takových okamžicích se projevily stinné stránky rodinného byznysu: technické znalosti převažující nad znalostmi práce s lidmi a finančními nástroji, opatrnost až přízemnost v přístupu k financím, nedůvěra a přezíravost v náhledu na marketing. Dále pak i neznalost strategického řízení a jeho suplování okamžitými reakcemi na vývoj trhu nebo lidská a odborná nepřipravenost nástupnické generace na převzetí odpovědnosti za budoucnost firmy.

Není divu, že podle statistik jen asi třetina rodinných firem zvládne krizi z růstu a úspěšně se přehoupne do další vývojové etapy - budování etablované, standardně fungující firmy s perspektivou dlouhodobé prosperity.

Rozvíjet rodinný podnik vždy vyžadovalo entuziasmus a umanutost. Dnes však chce navíc i odvahu ke zpochybnění tradic. Počínaje volbou branže - vedle tradičních oborů (potravinářství, móda a kosmetika, hotelnictví, zemědělství) má stále větší perspektivu i rodinné podnikání v komunikacích, technologiích, sociálních nebo finančních službách.

Pro vedení rodinné firmy se stává kritickou příprava v »netradičních« oborech (řízení obchodu, financí, vztahů s investory).

Pro rodinné firmy bude důležitá schopnost pracovat s byznysovými modely pro ně dosud neobvyklými - franšízami a strategickými aliancemi. Jinak se jim nabízí budoucnost milých, ale poněkud skanzenovitých hráčů okresního přeboru.

Luděk Pfeifer
partner poradenské společnosti M. C. Triton


 

Pro vedení rodinné firmy je kritická příprava v »netradičních« oborech, jako jsou například vztahy s investory, říká partner M. C. Triton Luděk Pfeifer. Foto: Jan Rasch

Související