Rodinné podnikání je model osvědčený, tradiční a konzervativní. Současný charakter byznysu však přivádí rodinné firmy na rozcestí.
Nabízí cestu k podnikání sympatickému, ale spíše živnostnického a lokálně omezeného charakteru. Nebo cestu k vizi firmy spojující plusy rodinného byznysu s plnohodnotnou podnikatelskou profesionalitou.
Každý z nás jistě zná ve svém okolí firmu, u jejíhož zrodu stál otec zakladatel - zdatný člověk od fochu, který se »udělal pro sebe«. Manželka se ujala administrativy a účetnictví, děti přirozeně pomáhaly ve kšeftě.
Poctivost, ochota a vstřícnost k zákazníkům svědčily podnikání natolik, že firma přibrala další - členy rodiny nebo známé.
V rodinné atmosféře panovala spokojenost. Do chvíle, kdy si budoucnost firmy řekla o nutnost nového strojního vybavení, rekonstrukci objektu, peníze do reklamy, řešení konfliktů mezi synovcem a zetěm, zvládnutí choutek dcery prodat svůj podíl, řešení otázky budoucí hlavy podniku.
V takových okamžicích se projevily stinné stránky rodinného byznysu: technické znalosti převažující nad znalostmi práce s lidmi a finančními nástroji, opatrnost až přízemnost v přístupu k financím, nedůvěra a přezíravost v náhledu na marketing. Dále pak i neznalost strategického řízení a jeho suplování okamžitými reakcemi na vývoj trhu nebo lidská a odborná nepřipravenost nástupnické generace na převzetí odpovědnosti za budoucnost firmy.
Není divu, že podle statistik jen asi třetina rodinných firem zvládne krizi z růstu a úspěšně se přehoupne do další vývojové etapy - budování etablované, standardně fungující firmy s perspektivou dlouhodobé prosperity.
Rozvíjet rodinný podnik vždy vyžadovalo entuziasmus a umanutost. Dnes však chce navíc i odvahu ke zpochybnění tradic. Počínaje volbou branže - vedle tradičních oborů (potravinářství, móda a kosmetika, hotelnictví, zemědělství) má stále větší perspektivu i rodinné podnikání v komunikacích, technologiích, sociálních nebo finančních službách.
Pro vedení rodinné firmy se stává kritickou příprava v »netradičních« oborech (řízení obchodu, financí, vztahů s investory).
Pro rodinné firmy bude důležitá schopnost pracovat s byznysovými modely pro ně dosud neobvyklými - franšízami a strategickými aliancemi. Jinak se jim nabízí budoucnost milých, ale poněkud skanzenovitých hráčů okresního přeboru.
Luděk Pfeifer
partner poradenské společnosti M. C. Triton
Pro vedení rodinné firmy je kritická příprava v »netradičních« oborech, jako jsou například vztahy s investory, říká partner M. C. Triton Luděk Pfeifer. Foto: Jan Rasch
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Luděk Pfeifer



