Spotřebitelská obrana

- Při nákupu zboží na předváděcí akci máte možnost od smlouvy do 14 dnů odstoupit.
- Prodávající musí vrátit zpět peníze do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.
- Chybí-li upozornění na možnost odstoupení ve smlouvě, prodlužuje se lhůta k odstoupení až na jeden rok.
- Pro většinu spotřebních výrobků platí záruční doba, po kterou lze uplatnit reklamaci, 24 měsíců.

Prodávaná věc musí mít jakost a užitné vlastnosti vymezené ve smlouvě, ale i vlastnosti popisované prodávajícím či slibované reklamou.

Neuplyne týden, aby se v televizi, na internetu či v novinách neobjevil případ »napáleného« kupce, který se v rámci předváděcí akce nechal zlákat k »výhodnému« nákupu nádobí, dek, kůží, zdravotních pomůcek, domácích spotřebičů či jiných kousků nevalné kvality.

Na počátku většinou stojí leták lákající za minimální cenu na zájezd či kulturní zážitek spojený s exkluzivní prezentací výrobků.

Typickou cílovou skupinou jsou senioři. Možná i někdo z vašich blízkých si domů přivezl podobně jako paní Hanka zázračnou deku z kozlí kůže za deset tisíc korun, která v létě chladí, v zimě hřeje, navíc léčí revma, křečové žíly a bolavá záda.

Až doma senioři zjistí, že jde o zboží nevalné kvality za extrémně přemrštěnou cenu. Na řadu přichází vrácení zboží bez udání důvodů, které prodejci slibují. Firma však na pokusy o kontakt nereaguje, poštu nepřebírá, telefony nezvedá. Stojí zákon na straně »napálených« kupců?

Odstupte od smlouvy

Důchodkyně Hanka, která patří mezi takzvané spotřebitele - fyzické osoby, má v první řadě možnost odstoupit od uzavřené smlouvy.

Pro »předváděčky« je typické, že se konají »mimo prostory obvyklé k podnikání«. V kulturních domech, sokolovnách či restauracích spotřebitelé stěží porovnají cenu zboží s cenou konkurence.

Zákon v případě, je-li smlouva uzavřena v těchto prostorách, umožňuje spotřebiteli do čtrnácti dnů od jejího uzavření bez udání důvodu odstoupit. Nehrozí ani žádné sankce.

Odstoupením se smlouva od počátku ruší. Paní Hanka ale musí odstoupení provést písemně. Pro zachování lhůty stačí, aby bylo poslední den lhůty podáno k poštovní přepravě.

Samozřejmě je dobré zaslat odstoupení doporučeně, ideálně na dodejku, aby bylo možné v budoucnosti prokázat doručení, či nepřevzetí zásilky prodávajícím.

Odstoupení od smlouvy je jednostranný právní úkon, souhlas prodávajícího není nutný a jeho případný nesouhlas nemá na odstoupení žádný vliv.

Současně s odstoupením Hanka přibalí do zásilky deku, a to nepoškozenou a neopotřebenou. Prodávající je povinen Hance za vrácenou deku zaplatit zpět peníze do 30 dnů od odstoupení od smlouvy.

Nezvěte prodejce do bytu

Zákon stanoví, že jako spotřebitelé musíte být na možnost odstoupení upozorněni ve smlouvě. Bude-li tento dovětek ve formuláři chybět, prodlužuje se lhůta k odstoupení až na jeden rok.

Připomínáme, že lhůta pro odstoupení se prodlužuje i v případě, kdy vám dosud nebylo dodáno zboží, které jste si zakoupili. V tomto případě stačí odstoupit do jednoho měsíce.

V této souvislosti je nutné zmínit výjimky, které prodejci často zneužívají.

Možnost odstoupit bez udání důvodu a bez sankce neplatí v případě smluv, u nichž si spotřebitel výslovně sjednal návštěvu prodejce kvůli objednání či koupi zboží.

Pečlivě proto prostudujte smlouvu a ujistěte se, že takové prohlášení nepodepisujete. V opačném případě byste museli prokazovat nepravdivost takového prohlášení například pozvánkou na předváděcí akci či výpověďmi svědků.

Pozor však na situaci, kdy cílem nákupního zájezdu bude provozovna prodávajícího uvedená v živnostenském rejstříku. V tomto případě se nejedná o prodej mimo prostory obvyklé k podnikání a platí podmínky jako při koupi deky v běžném obchodě.

Další fintou bývá rádoby vstřícná nabídka, že vás se zbožím dovezou zdarma až domů, kde poté následně dojde k podpisu smlouvy. K podpisu dokumentů však může dojít již v autě cestou domů, či dokonce již na předváděcí akci. Zde je možnost odstoupit do čtrnácti dnů opět velmi ztížená.

Bez udání důvodu byste mohli odstoupit pouze v případě, že prokážete, že jste byli uvedeni v omyl či donuceni k podpisu smlouvy. Toto však musíte prokázat vy, a to bývá dost obtížné.

Probuďte mrtvého brouka

Prodejce vůči Hance použil klasickou taktiku. Nepřevzal zásilku obsahující odstoupení a vracené zboží. Co dělat v tomto případě? Zásilka se musí dostat do takzvané sféry dispozice prodávajícího, aby se mohl s jejím obsahem seznámit.

Stačí její uložení na poště. Že si prodávající zásilku nepřevezme, na účincích odstoupení nic nemění.

Praktickým problémem však je, že odstoupení sice je účinné, jenže prodávající se k vrácení peněz nemá. Do 30 dnů od odstoupení od smlouvy vám musí vrátit peníze. V tomto případě si již Hanka bez pomoci soudu těžko sama poradí, a bude proto muset podat žalobu o zaplacení dlužné částky.

Hanka si naštěstí od počátku schovávala veškerou dokumentaci a poštovní dodejky. U balíku s vráceným zboží není na škodu připlatit si například za dobírku.

Balík s vráceným zbožím mu bude vydán pouze při zaplacení peněžní částky, která se rovná zaplacené kupní ceně.

Budete mít jistotu, že se nedostanete do situace, kdy nebudete mít ani zboží, ani peníze.

Reklamujte prokázané vady

U předváděcích akcí se prodejci snaží nalákat důvěřivé seniory i na doživotní záruku. Faktická reklamace zboží bývá i v případě skutečných vad oříškem, ačkoli ze zákona pro většinu spotřebních výrobků platí záruční doba dvaceti čtyř měsíců.

Deka z kozlí kůže má sice podle jejího prodejce spoustu zázračných vlastností, Hanka si ale nevšimla, že ve smlouvě slibované vlastnosti uvedeny nejsou. Deka by měla dle prezentace chladit, ale naopak hřeje.

Zákon v této souvislosti používá mystický pojem »shoda s kupní smlouvou«.

Prodávaná věc tak musí mít jakost a užitné vlastnosti vymezené ve smlouvě, ale i vlastnosti prodávajícím popisované či na základě jím prováděné reklamy očekávané. Ve smlouvě by proto měly být vlastnosti kupovaného zboží přesně vymezené.

Vyhnete se tak nutnosti prokazovat, jaká byla vaše očekávání na výrobek z předváděcí reklamy a tím souvisejícím sporům.

Obraťte se na soud

Spory z předváděcích akcí bohužel často končí u soudů. Žalobu na vrácení kupní ceny nebo dodání objednaného zboží budete muset podat obvykle v dvouleté lhůtě. To je základní promlčecí lhůta pro uplatnění nároku.

K promlčení dochází za dva roky ode dne, kdy jste se o bezdůvodném obohacení dozvěděli, nejpozději však za tři roky.

Hanka ve smlouvě objevila rozhodčí doložku. Ujednání, že všechny v budoucnu vzniklé spory nebude řešit soud, nýbrž rozhodce, často jmenovaný přímo prodávajícím. Nemusí ale zoufat.

Má možnost obrátit se do tří měsíců od doručení případného rozhodčího nálezu na soud s návrhem na jeho zrušení.

Shledá-li soud důvody ke zrušení rozhodčího nálezu, rozhodne ve věci samé a vydá soudní rozhodnutí.

I před vydáním rozhodčího nálezu lze spor předložit k vyřešení soudu. Je-li rozhodčí doložka pro spotřebitele nevýhodná či zneužívající, soud může spor rozhodnout s odvoláním na neplatnost rozhodčí doložky.

Soudy jsou však zdlouhavé a Hanka je snad pro příště poučena, že na předváděcí akci už nepojede a pokud ano, než něco koupí a podepíše, vše si pořádně prostuduje.

Ivana Fára
advokátka

Veronika Černá
koncipientka
CMS Cameron McKenna

Související