- Založen v roce 1922 pod názvem Vzduchoplavecký studijní ústav.
- Vyvinul například první český proudový letoun L-29 Delfín, větroň L-13 Blaník a turbovrtulový motor M 601.
- Podílel se na vývoji vojenských letounů L-39 Albatros a L-159 Alca i dopravního letounu L-410.
- Dnes nabízí služby především automobilkám, leteckému průmyslu, výrobcům kolejových vozidel, energetice a stavebnictví.
- Zaměstnává 300 lidí.
- Hlavním vlastníkem je s 92procentním podílem stát.
- Výkony loni činily 270 milionů korun, letos by měly dosáhnout 280 milionů.
240 km/h
Taková je rychlost proudění ventilátoru, na jehož vývoji spolupracoval VZLÚ.
Kdysi bylo Československo pátým největším výrobcem letadel na světě. Tomu odpovídaly i kapacity Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ), jenž míval 1200 zaměstnanců.
Jenže po propadu tuzemské letecké výroby zeštíhlel na 300 lidí a především, aby přežil, se musel pustit do řady jiných činností.
Jeden z výsledků je teď ke spatření na Oshawské univerzitě v Kanadě. Minulý měsíc tam totiž společnost ZVVZ Milevsko předala obří ventilátor pro aerodynamický tunel. Jeho unikátní kompozitní lopatky vyvinul právě letecký ústav.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později