- Založen v roce 1922 pod názvem Vzduchoplavecký studijní ústav.
- Vyvinul například první český proudový letoun L-29 Delfín, větroň L-13 Blaník a turbovrtulový motor M 601.
- Podílel se na vývoji vojenských letounů L-39 Albatros a L-159 Alca i dopravního letounu L-410.
- Dnes nabízí služby především automobilkám, leteckému průmyslu, výrobcům kolejových vozidel, energetice a stavebnictví.
- Zaměstnává 300 lidí.
- Hlavním vlastníkem je s 92procentním podílem stát.
- Výkony loni činily 270 milionů korun, letos by měly dosáhnout 280 milionů.
240 km/h
Taková je rychlost proudění ventilátoru, na jehož vývoji spolupracoval VZLÚ.
Kdysi bylo Československo pátým největším výrobcem letadel na světě. Tomu odpovídaly i kapacity Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu (VZLÚ), jenž míval 1200 zaměstnanců.
Jenže po propadu tuzemské letecké výroby zeštíhlel na 300 lidí a především, aby přežil, se musel pustit do řady jiných činností.
Jeden z výsledků je teď ke spatření na Oshawské univerzitě v Kanadě. Minulý měsíc tam totiž společnost ZVVZ Milevsko předala obří ventilátor pro aerodynamický tunel. Jeho unikátní kompozitní lopatky vyvinul právě letecký ústav.
Chcete číst dál?
Ještě na vás čeká 70 % článku.
S předplatným získáte
- Web Ekonom.cz bez reklam
- Možnost sdílet prémiový obsah zdarma (5 článků měsíčně)
- Možnost ukládat si články na později
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je zamčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom
Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.




