Česká obchodní inspekce začala zveřejňovat seznam těch čerpacích stanic, u nichž odebrala nevyhovující vzorky paliva. Majitelé stanic se podle očekávání začali bránit a snaží se svalit vinu na někoho jiného, nezřídka na své dodavatele.
Záleží na čerpací stanici
Nemohu mluvit za ostatní firmy zabývající se distribucí paliv. Ale ve společnosti Čepro, jednom z největších dodavatelů paliv v České republice, máme vypracovaný striktní kontrolní režim, který de facto vylučuje možnost dodat na čerpací stanici nekvalitní benzin či naftu.
Kontrola výdeje paliv má dokonce několik stupňů.
S hmotou se snažíme minimálně manipulovat. Pohonné látky dodáváme, jakmile je to možné, přímo od výrobců k zákazníkovi. Kvalitu sledujeme na vstupních i výstupních bodech, a to jak do produktovodů, tak i skladů.
Kontroly provádíme ve třinácti vlastních moderních laboratořích, kde se počet vzorků blíží číslu 70 tisíc ročně. Samozřejmostí jsou pak zavedené systémy jakosti dle českých technických norem nebo audity kvality u dodavatelů pohonných hmot i biosložek.
Jako nadstavbu našeho vnitřního kontrolního systému využíváme dva projekty prováděné nezávislým akreditovaným, mezinárodně uznávaným subjektem SGS (dříve Ústav paliv a maziv).
V rámci Monitoringu terminálu jsme v loňském roce prověřili celkem 824 vzorků, přičemž shoda s požadavky normy byla v 99,15 procenta případů.
Dovolím si tedy tvrdit, že kvalita pohonných hmot vystupující od distributora Čepro k čerpacím stanicím splňuje veškeré potřebné nároky.
Míček v případě kontrol ČOI leží na straně samotných provozovatelů čerpacích stanic.
Prodej nafty a benzinu však skrývá některá další úskalí, kterým se nedokáže vyhnout ani koncový zákazník.
Jenom cena nestačí
Při nákupu pohonných hmot nemá nikdo šanci prohlédnout si zboží jako v klasickém obchodě. Kapalina teče přímo do auta. Pro nákup se proto rozhodujeme podle ceny. A to by se nemělo stát jediným kritériem.
Jako zákazník můžete hledat další indicie, jako je třeba hodnocení sdružení Pečeť kvality nebo členství prodejce v České asociaci petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO). V analýzách, hodnoceních a kontrolách kvality dosahují členové ČAPPO až pětkrát lepších výsledků než zbytek trhu.
V každém případě by měl zákazník u prodejců hledat zavedené certifikované systémy řízení jakosti nebo jiné komerční interní systémy zastřešované mezinárodně uznávanými nezávislými subjekty. Je správné, že ČOI začala vytvářet na čerpací stanice zveřejněním seznamu potřebný tlak zdůrazňující kvalitu prodávaných látek.
Nyní je i na nás, zákaznících, abychom v rámci tržního výběru určili, kdo má nárok prodat nám kvalitní benzin a naftu.
Jan Duspěva
obchodní ředitel společnosti Čepro
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



