Dosud byla letecká společnost Job Air - Central Connect Airlines (CCA) vnímána jako firma operující především na Moravě. Nyní vystupuje z regionálního stínu a míří do Evropy. Pravidelnou dopravu nenabízí už jen mezi Prahou, Ostravou a Brnem, ale létá také do Vídně, Lipska a od poloviny ledna i do Poznaně.
»Chceme se více rozletět po středoevropských destinacích. Ještě letos přibudou další linky,« plánuje Petr Lahres, jednatel a výkonný ředitel CCA.
Firma vybírá města atraktivní pro obchodníky a manažery, kteří cestují za byznysem nebo na světové veletrhy a do průmyslových center.
Letos by se měl počet přepravených pasažérů zvýšit na téměř trojnásobek.
Trpaslík mezi letadly
V Česku existují tři firmy nabízející pravidelnou leteckou přepravu. České aerolinie (ČSA), Travel Service pod obchodní značkou SmartWings a v porovnání s těmito velikány trpaslík CCA. Zatím si tyto firmy nijak nekonkurují. Rozdělily si mezi sebou teritoria i sféry zájmů.
»Stále je ještě nevidím jako zaměnitelné společnosti na jednom trhu,« uvádí Jan Procházka, analytik společnosti Cyrrus.
CCA provozuje letadla o kapacitě 33 míst, zatímco Travel Service a ČSA provozují linky s letadly nad sto sedadel.
»Naším konkurentem jsou spíše železnice a dálnice,« přiznává Lahres.
S nákladem létají pro cizince
I když se společnost v poslední době zaměřuje hlavně na přepravu cestujících, věnuje se i dopravě zboží. Vlastní osm letounů Saab 340, polovina z nich je nákladních.
»Z devadesáti procent naši nákladní leteckou přepravu využívají zahraniční klienti,« uvádí Lahres.
Ke stálým zákazníkům patří například Time:matters, která se jako dceřinná společnost Lufthansa Cargo zabývá logistikou pro velké průmyslové podniky. CCA pro ně nyní létá každý pracovní den z Baden-Badenu do Malmö, Osla a zpět.
»CCA jsme si vybrali nejenom kvůli dobrému poměru výkonu a ceny, ale i pro jejich flexibilitu,« tvrdí Franz-Joseph Miller, generální ředitel německého Time:matters.
Vystupují ze stínu ČSA
CCA patří do holdingu Central Connect Group, jenž má osm společností zabývajících se například i charterovými lety, údržbou letadel či výcvikem pilotů.
Vlastníkem skupiny je holding Geofin, za nímž majetkově stojí ostravský podnikatel Daneš Zátorský. Ten kromě letectví působí hlavně ve stavebnictví.
Loni přepravily moravské aerolinie 23 tisíc cestujících. Dalších 20 tisíc pasažérů pak přepravili na linkách ČSA, jimž do listopadu pronajímaly letadla i s pilotem.
Od nového letového řádu však linky provozují samy. Naopak ČSA si v nich kupuje určitý počet sedadel.
»Je to dobrá spolupráce, ze které v konečném důsledku profitují všechny zúčastněné strany,« říká Hana Hejsková, mluvčí aerolinek.
ČSA v průměru ročně přepraví více než pět milionů cestujících. Služeb Travel Service využilo loni 3,2 milionu lidí, z toho na pravidelných linkách SmartWings skoro 630 tisíc cestujících.
Kdyby se CCA podařilo dosáhnout letos plánovaných 60 tisíc, stále by to byla jen desetina nejbližšího »konkurenta«.
Tržby CCA se pohybují kolem 300 milionů korun a čisté zisky v jednotkách milionů, nejvyšší dvacetimilionový byl v roce 2008.
»Loni i letos budeme určitě v plusu, byť jenom pár milionů, hodně totiž investujeme. Uvažujeme i o novém letadle pro téměř 70 cestujících,« prozrazuje Lahres.
Marcela Honsová
60 tisíc
cestujících chce letos přepravit letecká společnost CCA.
Foto: CCA