Společnost Iveco Czech Republic hodlá letos podstatně rozšířit svůj závod. Ve Vysokém Mýtě totiž za několik měsíců začne vyrábět městské plně nízkopodlažní autobusy typu Citelis. Podnik tuto informaci zatím nechce zveřejňovat, týdeník Ekonom ji však získal od několika zaměstnanců.

Podle nich právě probíhá náběh nových linek. Slavnostní otevření haly by se mělo uskutečnit koncem března.

Záměr Iveka nepřímo potvrzují i údaje z agentury CzechInvest. Ta totiž eviduje žádost firmy o investiční pobídku na rozšíření výroby. Společnost se zavázala vytvořit 450 pracovních míst. Plánovaná investice činí 160 milionů korun.

»Podnik získá slevu na dani v maximální hodnotě 59,7 milionu korun,« říká Štěpánka Filipová, ředitelka odboru marketingu agentury CzechInvest.

Rozšíření závodu ve Vysokém Mýtě potvrzuje také ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

»Z doslechu o tom vím,« tvrdí rovněž Jaroslav Trnka, generální ředitel nedaleké konkurenční továrny SOR Libchavy.

Iveco v Česku ztrácí

Někdejší Karosa, která nyní tvoří součást italské skupiny Irisbus Iveco, se v posledních letech zaměřila na produkci meziměstských, příměstských a školních autobusů určených hlavně na export.

Pokud v Česku nabízela plně nízkopodlažní městské autobusy, vždy šlo o vozidla vyrobená v zahraničí. Do nich se ve Vysokém Mýtě pouze domontovávaly informační a komunikační systémy.

Podle zdroje týdeníku Ekonom budou autobusy Citelis vyráběné ve Vysokém Mýtě mířit především do středoevropských a východoevropských států.

Produkce těchto vozidel v italském závodě Valle Ufita údajně zůstane částečně zachována. Citelisy z Česka by však mohly být levnější.

Přestože v tuzemsku bývala »karosa« synonymem pro autobus, v posledních letech koncern Irisbus Iveco podíl na zdejším trhu ztrácí. Dokonce již ani není prodejcem číslo jedna.

V loňském roce byla jedničkou na českém trhu s prodejem 275 autobusů společnost SOR Libchavy, která je součástí Energetického a průmyslového holdingu. Skupina Irisbus Iveco jich českým zákazníkům dodala 241.

V objemu výroby však Iveco stále vede. Loni za tři čtvrtletí firma vyrobila 1513 autobusů, zatímco SOR jen 258.

Klíčová je Praha

Z celkového množství v Česku prodávaných autobusů připadá na městské přibližně 30 procent.

Největší díl z nich si obvykle ukousne Dopravní podnik hlavního města Prahy. Ten provozuje více než 1100 autobusů, z nichž je přes 40 procent nízkopodlažních.

Dodavatelem nízkopodlažních autobusů pro Prahu je od roku 2009 firma SOR. Během osmi let by jich pražský dopravní podnik měl koupit 620. Na dalších sto má opci. Celkem za ně zaplatí přibližně 4,5 miliardy korun.

V současné době dopravce provozuje 152 autobusů SOR. Letos k nim přibude padesátka dalších.

»Zkušenosti s autobusy SOR jsou dobré,« říká mluvčí dopravního podniku Ilona Vysoudilová. Spolehlivost je podle jejích slov zhruba stejná jako u dříve nakupovaných autobusů od Karosy, respektive firmy Iveco.

Nižší spotřeba a emise

Vozidla značky SOR si pražský dopravce vybral kvůli tomu, že výrobce nabídl oproti Iveku nižší cenu, přitom technické parametry vozidla jsou lepší.

Například díky lehčí konstrukci mají autobusy SOR menší spotřebu nafty a potažmo nižší emise oxidu uhličitého.

»Úspora paliva dosahuje v porovnání s nízkopodlažními autobusy Iveco dvanácti až patnácti procent,« tvrdí Vysoudilová.

Ostatní provozní náklady však zatím nemůže porovnat. Autobusy jsou totiž ještě v záruce a většinu oprav tedy hradí výrobce.

Vyztužené sloupky

Před časem se však vyskytly spekulace o jejich nižší bezpečnosti. U některých kloubových vozidel totiž popraskaly sloupky karoserie za čtvrtými dveřmi. Vysoudilová však zdůrazňuje, že bezpečnost cestujících nebyla nijak ohrožena.

Podle jednatele společnosti SOR Petra Hájka byly na vině zřejmě pražské silnice, protože nikde jinde se závada neobjevila.

Stejné autobusy dodal SOR do Bratislavy, Nitry a Tábora a zde sloupky vydržely.

»Výrobce upravil konstrukci všech dodaných vozidel,« říká Vysoudilová. Po vyztužení karoserie už k žádné deformaci nedošlo.

»U nových typů se vždy nějaké závady objeví. Bylo to tak u autobusů Karosa, později Iveco a ani SOR není výjimkou,« dodává Vysoudilová.

Když se nové stroje představily, řidiči oceňovali pohodlí v kabině. Dopravce si pochvaloval, že autobusy SOR mají o jedny dveře víc, což vede ke zkrácení doby, kdy vozidlo čeká, než pasažéři vystoupí a nastoupí.

V autobusech SOR je také zabudován systém, který umožňuje otevřít pouze ty dveře, které cestující skutečně potřebuje, a ostatní zůstávají zavřené. To zejména při silných mrazech šetří energii na vytápění.

Každý vozí jinak

Vozový park tuzemských dopravních podniků již není uniformní. Jeho skladba odráží boj mezi bývalou Karosou a společností SOR, ale také vstup zahraniční konkurence.

Například Dopravní podnik Ostrava, který provozuje 305 autobusů, nasazuje na linky řadu rozličných vozidel.

Především různá provedení polských autobusů Solaris Urbino, kterých má 89, a 182 starších autobusů Karosa. Dále provozuje kupříkladu tři autobusy Renault Citibus, jedenáct vozidel Irisbus Citelis, pět minibusů Mercedes-Benz a dva elektrobusy SOR. Nízkopodlažních vozidel má již 120.

»Loni jsme si pořídili devět autobusů,« říká mluvčí ostravského dopravce Miroslav Albrecht. Až na oba elektrobusy šlo o značku Solaris. Nyní v Ostravě probíhá výběrové řízení na 55 autobusů. Dodány mají být v letech 2011 až 2013.

Brněnský dopravní podnik rovněž provozuje zhruba 300 autobusů. Zatím však zůstal věrný vozidlům z Vysokého Mýta.

Loni si podle tiskové mluvčí Lindy Skrancové koupil 25 částečně nízkopodlažních vozidel Iveco Crossway LE.

Pro letošní rok Brno nákup autobusů neplánuje.

Petr Korbel
Vojtěch Kostka

 

Výrobci autobusů v ČR

Iveco Czech Republic
- Do roku 2007 se společnost jmenovala Karosa.
- Firma zaměstnává 2200 lidí.
- Teoretická kapacita závodu je 3350 autobusů ročně.
- Hlavním odbytištěm je Francie.

SOR Libchavy
- Firma je součástí Energetického a průmyslového holdingu.
- Ve společnosti pracuje zhruba 400 lidí.
- Teoretická roční kapacita závodu je 500 autobusů.
- Hlavním trhem je Česká republika a Slovensko.

Zdroj: Iveco CR, SOR

160 milionů korun
investuje Iveco do rozšíření závodu ve Vysokém Mýtě.

 

Autobusy Citelis

Městské autobusy dosud skupina Irisbus Iveco vyráběla ve Francii a v Itálii, letos přibude produkce z Vysokého Mýta.

Foto Irisbus Iveco

Související