Doba, kdy Češi kupovali téměř výhradně malá auta, je pryč. Ze statistik loňských prodejů vyplývá, že rozdělení českého trhu se přiblížilo k západoevropským státům.
»Jediný rozdíl spočívá v tom, že u nás zůstává o něco větší podíl střední třídy a trochu menší podíl luxusních a sportovních vozů,« shrnuje tajemník Svazu dovozců Pavel Tunkl.
Zatímco v roce 2005 tvořily prodeje malých aut a miniaut 52 procent českého trhu, loni to už bylo jen 30 procent. »Došlo k zásadnímu propadu v segmentu malých automobilů,« říká Martin Krob, generální ředitel společnosti M Motors CZ, jež zastupuje značku Mitsubishi.
Poptávku po osobních autech v loňském roce táhly především podnikatelé a firmy, na něž připadlo přibližně 57 procent prodejů (předloni jen 48 procent).
Počet nových aut koupených k čistě soukromým účelům oproti předloňskému roku naopak o zhruba třináct tisíc klesl.
Podle Kroba je zřejmé, že rodiny reagují na krizi pozdržením nákupu. A to přesto, že mnohé značky nabízely nová vozidla za donedávna nemyslitelně nízké částky (více viz Ekonom č. 48/2010).
Češi tíhnou ke škodovkám
Češi tradičně dávají přednost automobilům vyráběným v tuzemsku. Žebříčku nejprodávanějších modelů vévodí škodovky v pořadí Octavia, Fabia a Superb.
Za tuto trojku se vklínil nošovický Hyundai i30, pátá je Škoda Yeti. Šesté místo obsadil model Kia Cee'd montovaný v slovenské Žilině.
Podíl Škody na tuzemském trhu osobních automobilů vzrostl z 29,5 procenta v roce 2009 na loňských 31,3 procenta. Registrace nových škodovek se v Česku zvýšily o 11,3 procenta, zatímco celkový prodej nových osobních aut stoupl jen o 4,7 procenta (na 169 236 kusů).
Pro srovnání: dovoz ojetých osobních aut loni klesl o dvanáct procent na 127 tisíc.
»Agresivní cenová politika, zavedení nových akčních modelů a masivní reklama přispěly ke zvýšení podílu Škody,« shrnuje obchodní ředitel konkurenčního Citroënu František Neuman.
Podle Tunkla také úspěch značky Škoda odráží skutečnost, že se zvýšil počet aut kupovaných podnikatelskými subjekty. Preference škodovek je totiž u firem výrazně vyšší.
Tunkl tvrdí, že v menších městech se podnikatelé rozhodují pro škodovky proto, že srovnatelné auto jiné značky by vzbuzovalo závist. Důležitým faktorem je také hustota servisní sítě.
Posílení věrnosti k značce
Český trh se od západních zemí dlouho odlišoval rovněž nízkou věrností k značkám. Pomineme-li poměrně stabilní prodej škodovek, projevovala se zde značná přelétavost.
Zákazníci podle prodejců hodně experimentovali. Střídali vozy nejrůznějších značek podle toho, kdo zrovna nabízel větší slevy, kdo měl reklamní kampaň a byl právě v módě. V západní Evropě je loajalita mnohem vyšší a často se dědí z generace na generaci.
Výsledky loňského roku ale naznačují, že také v tomto ohledu se Češi možná začali přibližovat západoevropským zvyklostem.
Žebříček značek se až do šestého místa meziročně vůbec nezměnil. Za první Škodou se srovnaly v pořadí Ford, Volkswagen, Renault, Hyundai a Kia.
Hyundai začali Češi díky nošovickému závodu vnímat jako částečně domácí značku. »Máme zde podíl šesti procent, větší než ve většině evropských zemí, a do budoucna předpokládáme, že se ještě zvýší,« vyzdvihla Hana Holcová z firmy Hyundai.
Malé změny v žebříčku
Sedmý Peugeot si jen prohodil místo se sesterskou značkou Citroën, což také není žádná podstatná změna. Deváté místo obsadila stejně jako předloni Toyota. Desátý skončil opět Fiat.
»Jedničkou mezi importéry jsme se stali počtvrté za sebou, a to se v Česku ještě nikdy nikomu nepodařilo,« vyzdvihuje Jan Laube, generálního ředitel zastoupení firmy Ford.
Rozdíl mezi celkově druhým Fordem a třetím Volkswagenem se však loni snížil. Německá značka totiž na rozdíl od Fordu dokázala prodej zvýšit.
»Loni jsme dosáhli historicky nejvyššího výsledku a jsme tedy spokojeni,« říká Vratislav Strašil, šéf prodeje osobních aut značky VW.
»Očekáváme, že letos bude tento trend díky novým modelům Passat a Jetta pokračovat,« dodává. Problémem je ale podle jeho slov vysoká celosvětová poptávka po některých modelech VW, takže prodejci nedostávají tolik vozů, kolik by potřebovali.
Ve firmě Kia si zase stěžují, že česká veřejnost značku nevnímá jako domácí, přestože se model Kia Venga montuje v nošovickém závodě. »Nicméně po řadě Cee'd je Venga druhým nejžádanějším vozem značky Kia,« říká šéf zastoupení značky Vít Pěkný.
Roste Dacia, padá Lada
Překvapením loňského roku je posílení rumunské značky Dacia (meziroční růst prodeje o 38 procent a postup na třináctou příčku z devatenácté).
Naproti tomu velmi dramatický pokles postihl Chevrolet, jenž v Evropě prodává především levná vozidla korejského původu. Prodej aut Chevrolet se meziročně snížil skoro o třetinu, což znamenalo pád z jedenáctého místa na patnácté.
Opel může být spokojen, že z předloňského dvanáctého místa postoupil na jedenácté. Zároveň však prodej těchto vozů meziročně klesl. Na dobu, kdy v Česku patřila k nejsilnějším, může tato značka jen vzpomínat.
Ruská Lada se téměř vytrácí, prodej klesl o desetinu na pouhých 148 kusů a to znamená až 30. místo v žebříčku.
Posílil prémiový segment
Zlepšující se apetit podnikatelů svědčil výrobcům luxusních a sportovních vozů.
Ke skokanům roku v tomto segmentu patří Porsche. Automobilů této značky se loni v Česku prodalo 302, což znamená růst o 52 procent.
Luxusním vozům v Česku tradičně vévodí Audi. Prodej značky loni posílil o dvanáct procent na 3234 aut a v celkové tabulce jí patří dvanáctá pozice. Prodej automobilů BMW se zvýšil meziročně o šestnáct procent na 3056 kusů. O pět procent na 2798 prodaných vozů si polepšil Mercedes.
Že se bohatí již nerozpakují nakupovat, o tom svědčí i zájem o sportovní vozy značky Ferrari. Ten vzrostl o osmnáct kusů na 58, přičemž věčný rival Maserati meziročně posílil o jedno auto na 29.
Jinak ale italská auta mají v Česku menší zastoupení, než je evropský průměr. Kdysi vynikající pověst fiatů zde po roce 1989 značně utrpěla.
»Po otevření hranic se do Česka vozila velmi stará auta naší značky,« vysvětluje generální ředitelka společnosti Fiat ČR Lucyna Boguszová. »Když jsou zákazníci ovlivněni zkušenostmi s právě takovými vozy, není jednoduché vybudovat stabilní pozici,« dodává.
Fiat je v Česku alespoň lídrem v segmentu minivozů, a to díky modelu Panda.
Letos Fiat dostane nového konkurenta - městská auta koncernu Volkswagen, která se budou montovat v Bratislavě.
Nejistá sezona
Prognózy letošních prodejů nejsou jednoznačné. Tunkl předpovídá novým osobním autům růst o zhruba tři procenta.
Neuman naopak varuje, že domácnosti omezí nákupy, protože jim klesnou příjmy a vzrostou životní náklady. »Budou však nakupovat ty firmy, které po řadu měsíců odkládaly obměnu automobilů a nyní již nemají zbytí,« předpokládá.
»Ceny aut budou v prvním pololetí stagnovat zhruba na současné úrovni,« očekává Neuman s tím, že pak dojde k mírnému růstu, neboť současná úroveň zisků je při prodeji aut neúnosně nízká.
Petr Korbel
4,7 procenta
činí meziroční růst prodeje osobních aut.
Prodeje škodovek loni rostly rychleji než celý trh. Automobilka tak zvýšila svůj tržní podíl na 31 procent.
Foto Bloomberg