První zaoceánský parník se po pravidelné lince mezi Anglií a Spojenými státy začal plavit roku 1837. Konkurence rychle rostla a námořní společnosti se předháněly v poskytovaném komfortu.

Zlatá éra nastala v meziválečném období, kdy se potřebná doba pro překonání Atlantiku zkrátila až na čtyři dny.

Po druhé světové válce a zejména v šedesátých letech s pravidelnými leteckými linkami mezi Evropou a Severní Amerikou začala námořní přeprava pasažérů ztrácet na významu.

Avšak luxusní lodě přežily. Nejstarší transatlantická linka z jihoanglického Southamptonu do New Yorku díky společnosti Cunard Line stále funguje, i když jen s jednou velkou lodí. Ostatní dnes brázdí světové vody s jiným účelem: poskytnout svým pasažérům nezapomenutelné prázdninové zážitky.

Každý rok společnosti představují nové lodě od menších, které velikostí připomínají slavný Titanik (délka 269 metrů a šířka 28 metrů), po větší, jejichž délka přesahuje 300 metrů, šířka 40 metrů a kapacita tři tisíce pasažérů. Tato plavidla se dají přirovnat k mnohapatrovému luxusnímu hotelovému resortu nabízejícímu veškerý komfort, avšak na vlnách oceánu. Mají vkusné interiéry, prvotřídní služby a delikátní jídlo.

Kolem světa

Některé se zaměřují na určitou cílovou skupinu, jiné si zakládají na tom, že na jejich palubě najde zábavu každý.

Základní vybavenost a služby bývají ve stejném rozsahu.

Pokoje různých cenových kategorií, několik možností stravovaní, kluby, bary, bazény, fitness, wellness studia, dětské kluby, kulturní a zábavní představení, kasina, kurzy pro děti i dospělé a mnoho dalšího.

Výběr kajuty předurčí, jak bude vypadat celá plavba. V zásadě platí, že čím luxusnější kajuta, tím vyšší kvalita a rozsah all inclusive služeb.

K prvotřídnímu ubytování patří přednostní právo při nalodění a vylodění, nejrychlejší servis a výhradní rezervace stolu v nejlepší restauraci.

Existuje ovšem i řada dalších možností pro uspokojení chuťových buněk, lze si vybrat z dalších restaurací zdarma nebo za příplatek. Navíc, osobní pokojový servis je k dispozici 24 hodin denně.

Plavit se dá podél všech kontinentů i napříč oceány.

Rozhodně nezapomenutelným zážitkem je však cesta přes Atlantik nebo rovnou kolem světa. Dnes neexistuje noblesnější způsob, jak se dopravit do New Yorku než na palubě stylové zaoceánské lodi.

Důkazem toho je i obrovský zájem o takový zážitek. Když Cunard Line loni v říjnu představila svou luxusní Queen Elizabeth a oznámili termín její cesty ze Southamptonu do Karibiku, kajuty včetně těch nejdražších byly vyprodány za 29 minut a 14 sekund.

Skutečně velkých lodí existuje sedm a provozují je tři společnosti. Velikánem mezi nimi je americká Royal Carribean International, která má pět největších plavidel. Následují ji Norwegian Cruise Line s Norwegian Epic a Cunard Line se svou vlajkovou Queen Mary 2.

Všechny nabízejí ojedinělé zážitky v lákavých destinacích, avšak existují mezi nimi rozdíly, o nichž se vyplatí vědět.

Například u Royal Carribean je možné se spolehnout na to, že jejich přístup i zábavní program bude velmi americký, zatímco Cunard Line nezapře své britské královské kořeny. Vyplatí se vyzkoušet nejnovější lodi. Jsou na nich totiž zaměstnáni nejzkušenější členové posádky, noví pracovníci se nejímají na starší lodě.

Královna Mary II.

Naprostou klasikou je právě Queen Mary 2. Každým svým detailem vzdává hold zlatému věku námořní plavby, aniž by se zříkala nejmodernějších technologií. Vejde se však na ni poměrně málo cestujících. Důraz se klade hlavně na velký prostor, a to jak pro ubytování, tak i společenské místnosti.

Již od roku 2004 pravidelně křižuje Atlantik a právě na její palubě je možné plavit se po nejstarší transatlantické lince anebo kolem světa. Ta vede podél pobřeží téměř všech kontinentů: od Madeiry přes jihoafrický Cape Town, australské Sydney, indonéské Bali, japonskou Osaku, čínský Hongkong, thajský Phuket, Dubai do Atén.

Zařízení interiéru připomíná styl art deco. Doplňuje ho umělecká sbírka v hodnotě tří milionů liber, v níž jsou zastoupeni mnozí slavní umělci. A nejde jen o obrazy. Například strop v zimní zahradě je vytvořený technikou trompe l'oeil, pomocí níž malíři vytvářejí iluzi trojrozměrnosti, restauraci Britannia zdobí rozsáhlá tapiserie a grand lobby zase velkolepý sochařský reliéf.

Queen Mary 2 se může pochlubit několika prvenstvími, největším tanečním sálem a jediným planetáriem na moři s unikátní show vytvořenou speciálně pro Cunard. Za zmínku jistě stojí i knihovna čítající 8000 titulů nebo první lázně na lodi provozované pod světovou značkou Canyon Ranch.

Sportovci si mohou vybrat ze čtyř venkovních a jednoho vnitřního bazénu, posilovny, golfového simulátoru, tenisu, aerobiku a dalších.

Vše se odehrává ve velkolepém stylu. Plavky v restauraci a ponožky v sandálech jsou zakázány. Britům je dress code vlastní, a tak se každý večer odehrává ve společnosti oděné ve večerních róbách světových značek.

Tanec a živý orchestr jsou mnohdy důvodem, proč se lidé rozhodnou plavit právě se společností Cunard. Není nutné, aby byli zkušenými tanečníky, každodenní program nabízí i kurzy.

Příznivci moderní hudby budou ovšem zklamáni, na Queen Mary 2 je sice i klub, ale mnoho hostů do něj nechodí.

Vyplatí se investovat do plavby vyšší částku. Apartmá o více než 200 čtverečních metrech s terasou si sice nemohou dovolit všichni, ale kajuta bez okna nemá smysl.

Připlatit si za kajutu se vyplatí i kvůli servisu a stravování. Hlavní restaurace sice nabízí impozantní prostory, ale snadno se zde stane, že číšníci nápor hostů nezvládnou. Na horších místech nezbývá než čekat a třeba se i spokojit s vlažným jídlem.

Hosté z nejlepších kajut naopak mají vždy skvělý a rychlý servis.

To samé platí o restauracích, kde se za večeři připlácí. Mezi nejoblíbenější patří restaurace Todda Englishe, americké kulinářské hvězdy, se středozemní kuchyní a Lotus nabízející asijské delikatesy.

Na transatlantické plavby s Cunardem vyrážejí lidé všech generací, další plavby preferují zejména dříve narození.

Lodě jsou většinou vypravovány z jihoanglického Southamptonu.

Vábení největší z největších

Méně okázalý a opulentní styl nabízí společnost Royal Carribean International, která získala za své lodě a servis na nich poskytovaný už mnoho ocenění.

Jejich nejnovější loď Allure of the Seas, která na moře vyplula na začátku prosince 2010. Je dvojčetem o rok starší Oasis of the Seas a svou předchůdkyni délkou přesahuje o pouhých pět milimetrů.

Zábava je zaměřena spíše na rodinu, ale jsou i místa vyhrazená pouze dospělým. Dress code je v palubním řádu sice popsán, ale jde spíše o formalitu, sportovní a ležérní oblečení je vítáno.

Přátelský personál se snaží navodit rodinnou atmosféru, pamatuje si, jakou který z hostů pije kávu i jména jeho dětí. Někomu může takové jednání občas připadat nepřiměřené, například jako když prodavačka oslovuje své zákazníky »drahoušku«.

Prostor lodi je rozdělen na sedm částí, které se liší účelem, vzhledem i atmosférou.

Loď se pyšní několika prvenstvími, od spolupráce se studiem DreamWorks na vodní a lední show přes horolezecké stěny a surfovací park po interaktivní fontánu a 3D kino.

Živá vystoupení jsou na programu každý den, spokojeni budou milovníci vážné i populární hudby.

Možná i pro svůj důraz na zábavu se Allure of the Seas stala jednou z nejoblíbenějších věcí roku 2010 slavné americké moderátorky a multimilionářky Oprah Winfreyové. Když své publikum ve studiu obdarovala sedmidenní plavbou na této královně, téměř všichni plakali štěstím.

Allure of the Seas nabízí 37 kategorií ubytování, od malých kajut uvnitř lodi, kam se vejde jen postel pro dva a malá pohovka, po luxusní několikapokojová apartmá plná designového nábytku, moderního umění a s okny poskytujícími ten nejkrásnější výhled.

Čím luxusnější pokoj, tím lepší servis a nejlepší místa při představeních, u bazénů a podobně. Na rozdíl od Queen Mary 2 se však možnosti stravování příliš neliší.

Jedinou nevýhodou Allure of the Seas je, že zůstává jen v Karibiku. Jejím domovským přístavem je Fort Lauderdale na Floridě.

Zábava pro každého

Nejmladším velikánem plavební společnosti Norwegian Cruise Line je Norwegian Epic, který poprvé vyplul na moře v červnu 2010.

Služby na Norwegian Epic jsou založeny na »freestyle« principu, filozofií společnosti je dát svým zákazníkům volný výběr stylu dovolené.

Mohou si zvolit odpočinek, nebo dobrodružství, hamburger, nebo rybí filet, oblečení slavnostní i ležérní. Poměrně dobře tak kombinuje možnosti, které poskytují výše zmíněné lodě.

Jen velmi málo kajut je uvnitř lodi, většina se pyšní nádherným výhledem. Nejluxusnější apartmá o několika pokojích mají okna od podlahy po strop.

Kajuty jsou zařízeny v různých stylech, přičemž i úspornější varianty umožňují vybrat si ubytování podle vlastních představ.

Hosté z nejlepších kajut mají k dispozici společné soukromé prostory včetně jedné z palub, restaurace a tělocvičny.

Zábavní program je skvělý, od multimediálních performancí Blue Man Group, které jsou kritiky ceněné i na souši, přes jednu z nejúspěšnějších zábavních show vůbec - Legends in Concert až po mnoho dalších představení a koncertů.

Přes den je cestujícím k dispozici aquapark na nejvyšší palubě, posilovna, různé workshopy, fitness a wellness centrum. Restaurace jsou výborné z hlediska kvality jídla i servisu.

Pro někoho však může být nepohodlné, že nemá rezervovaný žádný stůl. Na lodi totiž platí pravidlo, kdo dřív přijde, ten dřív jí, baví se anebo relaxuje.

Norwegian Epic má však také poměrně výrazné nevýhody. Například nedisponuje dostatečně velkými veřejnými prostory, takže někdy může být problém najít klidné místo k odpočinku.

Podobné je to s levnějšími kajutami, které nejsou tak dobře vybaveny jako na jiných lodích a navíc disponují velmi malými koupelnami.

Pavla Kantnerová
spolupracovnice redakce

Kolik stojí luxus

Queen Mary 2
- Ceny za sedmidenní transatlantickou plavbu se pohybují od 17 tisíc do 440 tisíc korun.
- Při cestě kolem světa, která se uskuteční v roce 2012, zákazník zaplatí za 108 nocí na palubě 340 tisíc až 3,8 milionu korun. Je však možné zvolit jen určitou část plavby a spojit ji s pobytem v jednom z přístavů.
- Plavby podél evropských břehů například kolem anglických ostrovů, Severním mořem, podél skandinávských břehů nebo Středomořím vyjdou v rozmezí od 30 tisíc do 116 tisíc korun.

Allure of the Seas
- Plavba Karibikem trvá vždy sedm dní a cena se pohybuje od 15 tisíc do 109 tisíc korun.
- Z Fort Lauderdale na Floridě se dá plavit východní cestou a navštívit Nassau na Bahamách, Charlotte Amalie na Panenských ostrovech a Philipsburg na Svatém Martinu.
- Druhou možností je západní plavba se zastávkami na Haiti, Jamajce a v mexickém Cozumel.
- Na každém z míst se Allure of the Seas zdrží přibližně den.

Norwegian Epic
- V roce 2011 se bude Norwegian Epic plavit zejména v Karibiku západním i východním okruhem s délkou plavby sedm nebo čtrnáct dní.
- Chystá však i několik zaoceánských plaveb, například jedenáctidenní z Miami do Barcelony se zastávkou v Ponta Delgadu nebo o tři dny delší s výletem po Svatém Tomáši.
- Připravují se i plavby z Barcelony podél španělských a italských břehů. Týdenní až třítýdenní cesta stojí od osmi tisíc do 108 tisíc korun.

Než vyplujete
- All inclusive servis je samozřejmostí, ale jistě budete mít další náklady.
- Na lodích funguje bezhotovostní systém přes palubní kartu, kterou je možné nabít z mezinárodní platební karty. Většinou se používá měna země, v níž je loď registrována.
- Při včasné rezervaci lze významně ušetřit.
- Téměř všechny lodě vyhovují požadavkům na bezbariérový přístup.
- Plavbu zařídí i české cestovní kanceláře, ale vyplatí se jednat přímo s plavební společností.
- Při celodenních zastávkách v různých destinacích je program na lodi omezen. Předpokládá se, že pasažéři tráví tento čas na souši.
- Na webových stránkách společností je možné sledovat živé přenosy z kamer na kapitánských můstcích.

17 tisíc korun
Na tolik vyjde nejlevnější plavba přes Atlantik s Queen Mary 2.

Queen Mary 2 během své zastávky v Hamburku. Svým pasažérům nabízí skutečný přepych, což dokazují snímky restaurace Britannia, části horní paluby a grand lobby s pianem.

Na ceste po Karibiku si pasažéri Allure of the Seas mohou i zabruslit. Zábavní program zahrnuje lední show.

Fontána v aquaparku na lodi Norwegian Epic, která na moře vyplula v červnu loňského roku.

 

 

Hrište pro minigolf na Allure of the Seas. Ta je zaměřena na celé rodiny a její styl je velmi americký.

Bazény na palubách jsou samozřejmostí, na Norwegian Epic nechybí ani vířivky či vodní skluzavky.

Foto Profimedia.cz, Bloomberg

Související