Prudký a zdlouhavý pád stavební výroby s sebou táhne dolů nejen stavebníky a dodavatele stavebních materiálů. Ovlivňuje také producenty nábytku, kuchyní či třeba dveří. Sušickému výrobci interiérových dveří Solodoor loni klesly tržby o sedminu, letos pokles pokračuje, i když mírnějším tempem.
»Celý trh dveří loni padal až o 20 procent. Nám obrat klesal trochu méně, protože nespolupracujeme přímo se stavebníky, ale spíše s řetězci typu do it yourself a specializovanými prodejnami,« vysvětluje Martin Dozrál, ředitel Solodooru.
Sušický podnik přesto musel přistoupit k celé řadě opatření, aby propad v tržbách zmírnil. Vyvrcholila letos koncem léta, kdy zavřel pobočný závod v Tachově a tamní výrobu dveří a zárubní přesunul do hlavního stanu v Sušici. Musel zde investovat do nové technologie a úpravy výrobních prostor. »Investice přesáhly pět milionů korun, ale nyní budeme šetřit měsíčně více než milion korun na nákladech,« upřesňuje Dozrál.
Úspěch s dražšími dveřmi
Solodoor loni také zavedl nový podnikový informační systém, který umožňuje efektivněji plánovat výrobu.
Firma si najala poradce, jejichž úkolem je narovnat všechny firemní procesy, od výroby přes obchod až k financím. »V dubnu byl projekt uzavřen, nyní budeme postupně zavádět jeho závěry. Získali jsme například detailní přehled o efektivitě jednotlivých výrobků. Výsledkem je, že budeme zužovat sortiment o typy dveří, které se příliš nevyplatily,« vysvětluje Martin Dozrál.
To však neznamená, že by se nezaváděly nové řady výrobků. Solodoor se ale začíná také více orientovat na dveře vyšší cenové kategorie v ceně okolo čtyř, pěti tisíc korun. »Překvapením krize je, že na odbyt poměrně slušně jdou i dražší, atraktivnější dveře,« říká Martin Dozrál.
Podnik rovněž změnil přístup k obchodování, snaží se v souladu s trendem více posílit osobní vazby obchodníků s klienty. Prodej podporuje většími výdaji na marketing a v Brně otevřel společně s výrobcem schodišť Swn Moravia podnikovou prodejnu se showroomem.
Konkurence? Polská kvalita
Ke konkurentům Solodooru patří největší domácí výrobce Sapeli, který loni dosáhl tržeb 1,3 miliardy korun, sousední producent Masonite, jehož tržby se pohybují pod miliardou korun. Z dalších soupeřů stojí za zmínku výrobce a prodejce interiérových dveří Cag z Mníšku pod Brdy.
Vrásky tuzemským producentům dělají vedle všudypřítomných čínských výrobků také polské firmy, které dokážou konkurovat kvalitou i cenou. K největším a nejvíce zabydleným v Česku patří například firma Porta Doors.
S tržbami kolem tří set milionů korun zaujímá Solodoor asi pětinu domácího trhu. Část produkce, něco přes desetinu, vyveze za hranice, nejúspěšnější je přitom v Rumunsku, kde vlastní dceřinou společnost. Loni se mu tam povedlo prorazit do řetězců Obi a Hornbach.
Na českém trhu se Solodoor s přechodem na dražší výrobky více prosazuje u specializovaných prodejců na úkor odbytu v hobbymarketech.
»Solodoor dodává velmi slušné výrobky, má vzestupnou tendenci, jsou pružní v dodávkách. S reklamacemi problémy nemáme. Kdyby byl každý výrobce jako Solodoor, byli bychom spokojeni,« zdůrazňuje Bohumil Čečetka, majitel obchodního a interiérového centra Čečetka.
Marcela Alföldi Šperkerová
Solodoor
- Firma vyrostla na troskách dřevařské části proslulého producenta sirek Solo Sušice.
- Na výrobu dveří se orientuje od roku 1998. Od roku 2004 se výroba rozšířila o obložkové zárubně.
- Majoritními akcionáři jsou Martin David a společnost European Property Group.
- V rekordním roce 2008 dosáhl obrat 353 milionů korun při pětimilionovém zisku. Loni podnik utržil 307 milionů korun a vykázal ztrátu 13,5 milionu.
- Aktuálně zaměstnává kolem 200 lidí.
Solodoor v krizi více vydává na marketing, i proto otevřel v Brně novou podnikovou prodejnu.
Foto: Solodoor