Letošní podzim přinese do českého trhu elektronických knih malou revoluci. Po deseti letech diskusí se v Česku začnou prodávat e-knihy. O stamilionový byznys svede souboj pět portálů.
Většinou jde o projekty nadšenců, kteří očekávají spíše střízlivý postup, ale najdou se i lidé, kteří prodej e-knih berou zcela profesionálně a očekávají, že český trh se rychle rozhýbe.
Jako první začal elektronické knihy komerčně nabízet portál wKnihy.cz, za kterým stojí Jiří Pechoč se svými společníky. Portál zatím berou jako vedlejší činnost k hlavnímu zaměření firmy, kterým jsou řídicí a regulační systémy. Současná nabídka je poměrně chudá, protože jednání s nakladateli o případném šíření knih elektronicky přes wKnihy.cz stále probíhá. Přesto už lze na portálu knihy zakoupit. Většinou se ale jedná o nabídku malých nakladatelů.
Také Martin Staněk, obchodní ředitel projektu eLibellus, má nabídku elektronických knih zatím jako "koníček" při zaměstnání. eLibellus chtěl původně stihnout otevřít obchod v září, ale momentálně to vypadá až na začátek října. Rozsáhlejší marketingové aktivity firma zatím neplánuje. "Půjde o základní funkční verzi, později chceme aplikaci dále rozvíjet," říká Staněk.
Sedláčkova Ekonomie dobra a zla za 111 korun
Ze světa reklamy přichází do knižního byznysu Petr Holický se svou firmou Litero. Na rozdíl od předchozích projektů vidí v e-knihách budoucnost a příští rok se plánuje projektu věnovat naplno. Podle něj může projekt uspět, když bude mít dostatečně širokou nabídku titulů. Také Litero chtělo na trh vstoupit v září, ale momentálně počítá asi s měsíčním zpožděním a podle všeho ještě nemá podepsané všechny smlouvy s nakladateli.
Úplně stranou zájmu médií i české komunity kolem e-knih vznikal projekt eReading.cz, který odstartoval 6. září. Podle slov jednoho ze zakladatelů Petra Mareše má již firma smlouvy s nakladateli a brzy představí nabídku. Nemá jít přitom pouze o knihkupectví, ale o portál zaměřený na knihy a podporu čtení. Mezi největší taháky eReadingu patří Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka. Zatímco v knihkupectví ji lze sehnat za tři sta korun, elektronická verze přijde na 111 korun.
Nejdál se v prodeji elektronických knih dostal Jiří Vlček z portálu Palmknihy.cz. Nejenže má technické řešení, ale také už má první dohody s nakladateli, mezi nimiž jsou třeba Fragment, Albatros Media a Academia.
Poloviční cena
Cena elektronických knih se bude pohybovat někde mezi polovinou a dvěma třetinami ceny knih papírových. U e-knih sice odpadá tisk a distribuce, na jejich cenu má však vliv to, že nejspíše spadnou do dvacetiprocentní sazby DPH (papírové knihy mají desetiprocentní), započítává se do ní placení za jejich skladování na serverech a též platby za licence. "Problém je taky s cenou finančních transakcí, protože i při platbě kartami máme o něco vyšší režii než klasický maloobchod. Podobné je to i s ostatními platebními metodami, například premium SMS," říká Vlček.
Němce zatím na rozdíl od Američanů e-knihy netáhnou. Jejich prodej vázne - čtěte ZDE
Svítání knižních trpaslíků aneb nástup e-knih může přinést i nečekané překvapení - čtěte ZDE
Bible, nebo zlatá cihla? Artefakt za 60 tisíc dostal Klaus a arcibiskup Duka - čtěte ZDE
Protože nástup elektronických knih ohrožuje knižní velkoobchody, je jenom logické, že se o něj také zajímají. Podle informací Ekonomu o to měl zájem Pemic i Kosmas, ale zatím ani jedna z firem se do prodeje e-knih nehodlá pustit naplno. "Ze strany nakladatelů cítíme velmi rezervovaný postoj, a proto pro nás není zajímavé elektronické knihy prodávat. Plány sice máme, ale zatím spíše vyčkáváme," říká mluvčí Kosmasu Josef Žák.
Zaujal vás článek? Pošlete odkaz svým přátelům!
Tento článek je odemčený. Na tomto místě můžete odemykat zamčené články přátelům, když si pořídíte předplatné.
Aktuální číslo časopisu Ekonom



