Letošní podzim přinese do českého trhu elektronických knih malou revoluci. Po deseti letech diskusí se v Česku začnou prodávat e-knihy. O stamilionový byznys svede souboj pět portálů.

Většinou jde o projekty nadšenců, kteří očekávají spíše střízlivý postup, ale najdou se i lidé, kteří prodej e-knih berou zcela profesionálně a očekávají, že český trh se rychle rozhýbe.

Jako první začal elektronické knihy komerčně nabízet portál wKnihy.cz, za kterým stojí Jiří Pechoč se svými společníky. Portál zatím berou jako vedlejší činnost k hlavnímu zaměření firmy, kterým jsou řídicí a regulační systémy. Současná nabídka je poměrně chudá, protože jednání s nakladateli o případném šíření knih elektronicky přes wKnihy.cz stále probíhá. Přesto už lze na portálu knihy zakoupit. Většinou se ale jedná o nabídku malých nakladatelů.

Také Martin Staněk, obchodní ředitel projektu eLibellus, má nabídku elektronických knih zatím jako "koníček" při zaměstnání. eLibellus chtěl původně stihnout otevřít obchod v září, ale momentálně to vypadá až na začátek října. Rozsáhlejší marketingové aktivity firma zatím neplánuje. "Půjde o základní funkční verzi, později chceme aplikaci dále rozvíjet," říká Staněk.

Sedláčkova Ekonomie dobra a zla za 111 korun  

Ze světa reklamy přichází do knižního byznysu Petr Holický se svou firmou Litero. Na rozdíl od předchozích projektů vidí v e-knihách budoucnost a příští rok se plánuje projektu věnovat naplno. Podle něj může projekt uspět, když bude mít dostatečně širokou nabídku titulů. Také Litero chtělo na trh vstoupit v září, ale momentálně počítá asi s měsíčním zpožděním a podle všeho ještě nemá podepsané všechny smlouvy s nakladateli.

Úplně stranou zájmu médií i české komunity kolem e-knih vznikal projekt eReading.cz, který odstartoval 6. září. Podle slov jednoho ze zakladatelů Petra Mareše má již firma smlouvy s nakladateli a brzy představí nabídku. Nemá jít přitom pouze o knihkupectví, ale o portál zaměřený na knihy a podporu čtení. Mezi největší taháky eReadingu patří Ekonomie dobra a zla od Tomáše Sedláčka. Zatímco v knihkupectví ji lze sehnat za tři sta korun, elektronická verze přijde na 111 korun.

Nejdál se v prodeji elektronických knih dostal Jiří Vlček z portálu Palmknihy.cz. Nejenže má technické řešení, ale také už má první dohody s nakladateli, mezi nimiž jsou třeba Fragment, Albatros Media a Academia.

Poloviční cena

Cena elektronických knih se bude pohybovat někde mezi polovinou a dvěma třetinami ceny knih papírových. U e-knih sice odpadá tisk a distribuce, na jejich cenu má však vliv to, že nejspíše spadnou do dvacetiprocentní sazby DPH (papírové knihy mají desetiprocentní), započítává se do ní placení za jejich skladování na serverech a též platby za licence. "Problém je taky s cenou finančních transakcí, protože i při platbě kartami máme o něco vyšší režii než klasický maloobchod. Podobné je to i s ostatními platebními metodami, například premium SMS," říká Vlček.

Velmi opatrní jsou zástupci firem v diskusi o výši provize, kterou si z prodané knihy vezmou. Většinou odkazují na dvoustranná jednání a smlouvy. V zahraničí se provize obchodu pohybuje kolem 30 až 35 procent a prodejci připouštějí, že u nich by to mohlo být podobné.

Protože nástup elektronických knih ohrožuje knižní velkoobchody, je jenom logické, že se o něj také zajímají. Podle informací Ekonomu o to měl zájem Pemic i Kosmas, ale zatím ani jedna z firem se do prodeje e-knih nehodlá pustit naplno. "Ze strany nakladatelů cítíme velmi rezervovaný postoj, a proto pro nás není zajímavé elektronické knihy prodávat. Plány sice máme, ale zatím spíše vyčkáváme," říká mluvčí Kosmasu Josef Žák.

 

Související